یواشکی روزنامه‌ها

25 بانک در یک خیابان تهران

شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۹۸۵۰۷
25 بانک در یک خیابان تهران

صدورکیفرخواست حمله‌کنندگان به مطهری

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که وکیل پرونده حمله‌کنندگان به علی مطهری از صدور کیفرخواست و قرار مجرمیت برای متهمان این پرونده در شیراز خبر داد. مصطفی ترک‌همدانی با اعلام مطالب فوق افزود: پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال شده است. وی توهین، ضرب و جرح و قذف را از موارد اتهامی مندرج در کیفرخواست عنوان کرد. علی مطهری که اسفند سال ۹۳ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود مورد تهاجم عده‌ای قرار گرفت.

شعرخوانی وزیر اطلاعات در نمایشگاه کتاب

آرمان نوشت:شنیده شد که سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از برخی از غرفه‌های ناشران عمومی بازدید کرد و در یکی از غرفه‌ها شعری از نیما یوشیج را خواند. این بازدید پس از برگزاری جلسه‌ با ناشران و سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) صورت گرفت. علوی در حین بازدیدش از نمایشگاه به برخی از غرفه‌های بخش ناشران عمومی سر زد و در یکی از این غرفه‌ها شعری از نیما یوشیج را خواند. او در ادامه در جمع خبرنگاران درباره‌ حضورش در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: افسوس می‌خورم که مشغولیت‌ها و مسئولیت‌های کاری، فرصت زیادی برایم باقی نمی‌گذارد تا از این فرصت ارزشمند بهره کافی ببرم.

25 بانک در یک خیابان تهران

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که خیابان سلسبیل یا رودکی یکی از مراکز تجاری تهران است که در سال‌های اخیر به‌طور جدی تغییر کاربری داده و درحال تبدیل شدن به مرکزی برای تجمع و حضور بانک‌هاست. آنا نوشت؛ در این خیابان که شاید مدت زمان قدم زدن در آن 20 دقیقه به طول نمی‌انجامد، 25 شعبه بانک دایر است که برخی از آنها شعب مختلف یک بانک هستند. بانک ملی با داشتن 5 شعبه در این خیابان گوی سبقت را از سایر بانک‌ها و موسسات مالی گرفته است. بانک‌‌های تجارت، مسکن و رفاه کارگران نیز هر یک بیش از یک شعبه فعال در این خیابان دارند. صرف‌نظر از استقبال مردم از خدمات الکترونیک و به تبع آن بانکداری الکترونیک، در دسترس بودن بانک نیز مزیت‌های خاص خود را دارد، اما وجود چند بانک در کنار یکدیگر و یا وجود چندین شعبه از یک بانک در یک خیابان چندان جالب و منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

دارایی اوباما چقدر است

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که کاخ سفید اعلام کرد، ارزش دارایی‌های باراک اوباما بین 9/1 تا 9/6 میلیون دلار است و وی هیچ تعارض منافعی ندارد. تابناک نوشت؛ اسناد کاخ سفید فاش ساختند، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بین یک تا پنج میلیون دلار پول در قالب اوراق خزانه‌داری آمریکا و اعتبارات دوجانبه داشته و بین 200 تا 400 هزار دلار نیز در قالب حسا‌ب‌های پس‌انداز کالج داشته و درآمد سه قرارداد کتاب را نیز دراختیار دارد. جان ارنست، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: براساس قوانین آمریکا همه مقامات عالی‌رتبه فدرال باید به‌طور علنی دارایی‌ها و منافع مالی شخصی خود را اعلام کنند. با توجه به برآوردهای ما، نه رئیس‌جمهور آمریکا و نه معاون وی تعارض منافع ندارند.

ستاد اجرایی فرمان امام ربطی به ما ندارد

آرمان آورده:شنیده شد که آیت ا... سید حسن خمینی در صفحه اینستاگرامش با اشاره به دیدارش با اعضای ستاد اجرایی فرمان امام گفت که این ستاد ربطی به بیت امام ندارد. خبرآنلاین به نقل سیدحسن خمینی نوشت: ستاد فرمان امام ربطی به بیت امام ندارد. بعضی جاها مردم فکر می‌کنند آنچه شما انجام می‌دهید چون نام امام را دارید زیرنظر ما انجام می‌شود و شکایتتان را به من می‌کنند. در حالی که من به آنها می‌گویم اینها اگر چیزی از من نگیرند خوب است و این مجموعه ربطی به امام ندارد.

تعبیر امام جمعه از آلزایمری‌های سیاست

آرمان نوشت:شنیده شد که امام جمعه کازرون گفت: سیاست‌مداران ما دچار فراموشی شده‌اند؛ من به سیاستمداران دارای بیماری آلزایمر می‌خواهم که به یاد بیاورند چه کسی تا لحظه آخر از رژیم پهلوی دفاع کرد، برای برگشت شاه تلاش کرد، کودتا کرد، صدام را به جان ما انداخت، جمهوری اسلامی را تهدید کرد، وحشیانه‌ترین تحریم‌ها را انجام داده و از فتنه‌های داخلی نهایت حمایت را داشته است. پارسینه نوشت؛ حجت‌الاسلام محمدخرسند گفت: یک سیاستمدار نباید با یک لبخند دیپلماتیک این ظلم‌های بزرگی که از سوی کفار به ما شده است را فراموش کند؛ مذاکره جایی است که منطق وجود داشته باشد؛ جایی که تهدید می‌کنند منطقی وجود ندارد؛ زمانی که کسی شما را تهدید می‌کند مذاکره معنایی ندارد. وی ادامه داد: هیات مذاکره‌کننده باید تا زمانی که طرف مقابل ما را تهدید می‌کند مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد و آنها را به عذرخواهی وا دارد.

وزیر بهداشت ۸ عمل چشم در مراوه‌تپه انجام داد

آرمان نوشت:شنیده شد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: وزیر بهداشت و درمان، ۸ عمل جراحی چشم در مناطق محروم مراوه‌تپه انجام داد. تسنیم نوشت؛ سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت با حضور در کاروان نوآوران سلامت 8 عمل جراحی چشم را رایگان برای مردم و نیازمندان منطقه انجام داد. وی افزود: وی‌تصریح کرد: این کاروان تا یک ماه دیگر در شهرستان مراوه‌تپه مستقر است. ریاحی اظهار کرد: کاروان نوآوران سلامت علاوه بر خدمات چشم‌پزشکی، دیگر خدمات دندانپزشکی را نیز در مناطق محروم کشور ارائه می‌کند.

راه افتادن غرفه ایران در جشنواره کن!

آرمان نوشت:شنیده شد که سرانجام با گذشت 3 روز از برپایی بازار جشنواره فیلم کن، غرفه سینمای ایران برپا شد. غرفه‌ سینمای ایران که طی دو روز برگزاری جشنواره فیلم کن در یک روند کم‌سابقه خالی بود و این اتفاق باعث بازتاب رسانه‌ای در شبکه‌های مجازی هم شده بود، سرانجام برپا شد. تابناک نوشت؛ امیر اسفندیاری، مدیر بخش بین‌الملل فارابی از غایبان اصلی غرفه است که هرساله حضور داشته است. عدم برپایی غرفه سینمای ایران در روزهای ابتدایی بازار کن بازتاب‌های مختلفی داشت.

مخالفت قالیباف با ورود دیوان محاسبات به شهرداری‌ها

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که خبرآنلاین نوشت؛ شهردار اعلام کرد: براساس مقررات کار شفاف‌سازی و کنترل مالی در شهرداری‌ها از طریق شورا و تعیین سازمان حسابرسی و بررسی بودجه و تفریق بودجه انجام شده و می‌شود. وی ادامه داد: اعتقاد داریم در این بخش دیوان محاسبات با توجه به گستردگی کار، نه چنین سازوکاری دارد و نه امکان ورود وجود دارد از طرفی حتی ممکن است خللی هم در کار جاری شهرداری‌ها به وجود ‌آورد، لذا امیدواریم در جلسه‌ای که هفته آینده با مسئولان دیوان محاسبات داریم دوستان متقاعد شوند.

جواد الغذاری ترور شد

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:حجت الاسلام والمسلمین جواد العذاری، یکی از علمای نجف اشرف به دست تروریست‌های تکفیری ترور شد و به شهادت رسید. این عالم مجاهد، از شاگردان «شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر» بود که مسئولیت اداره مدرسه علمیه و امامت جماعت مرقد شهید صدر را برعهده داشت. این شهید والامقام از مشوقان اصلی مردم عراق برای پیوستن به نیروهای «الحشد الشعبی» بوده و حتی در آزادسازی منطقه استراتژیک «جرف الصخر» از چنگال تروریست‌های داعش نقش بسزایی را ایفاء کرد.

حرمت شکنی در سنندج

جمهوری اسلامی آورده: مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: آنچه در سینما بهمن سنندج به بهانه جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایرانی اتفاق افتاد هیچ سنخیتی با فرهنگ دینی و بومی مردم و سنت پیامبر اعظم(ص) و مبانی قرآنی و هیچ نسبتی به آرمان‌های امام، شهدا و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و فرهنگ بومی اصیل مردمی نداشت. حجت الاسلام صفی‌یاری افزود: اجرای تک خوانی زن، حضور افراد بی‌حجاب و بدلباس با چهره‌های زننده و فضای غیرفرهنگی، سینما بهمن سنندج را که باید ظرفیتی برای ترویج اخلاق و ارزش‌ها باشد به مرکز ضد ارزش‌ها و حرمت‌شکنی‌ها و پرده دری‌ها تبدیل کرد.

دلارهای شیوخ عرب را بالا بکش و چشم به جنایت‌های آنها ببند!

روزنامه کیهان نوشت:«رئیس جمهور فرانسه از دلارهای انبوه نفتی شیوخ عرب بهره می‌گیرد و چشم خود را بر هرگونه نقض حقوق بشر بسته است».

این مطلب را نشریه فرانسوی لوبس (نوول ابزرواتور سابق) منتشر کرد و به روابط تنگاتنگی که طی ماه‌های اخیر بین فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و شیوخ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ایجاد شده، پرداخته، لوبس به زبان طنز، رئیس جمهوری فرانسه را «اولاند عربی» نامید.

این هفته نامه می‌پرسد اولاند چگونه توانست مبدل به بهترین دوست امیرهای عرب خلیج فارس گردد؟ و می‌نویسد که «دیپلماسی تجاری» اولاند بسیار خوب کار می‌کند. اولاند با فروش سلاح و دیگر سرویس‌های فرانسوی از ذخایر انبوه دلارهای نفتی این شیوخ برای فرانسه بهره می‌گیرد و چشم خود را بر هر گونه تجاوز آشکار به حقوق بشر در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می‌بندد.

این هفته نامه به روابط بسیار نزدیک اولاند با «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر اشاره می‌کند که اخیراً 24 فروند جنگنده رافال به ارزش 6/3 میلیارد یورو از فرانسه خریده است. «لوبس» ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی را «پدر خوانده» شیوخ عرب خلیج فارس می‌داند و می‌نویسد از هنگامی که ملک سلمان از رویکرد سیاسی باراک اوباما که در حال عادی ساختن روابط فیمابین آمریکا و ایران است، مأیوس گردیده، فرانسوا اولاند را که تاکنون موضعی بسیار سخت در مذاکرات هسته‌ای با ایران نشان داده، برگزیده است. حضور اولاند در اجلاس کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس و حمایت ملک‌سلمان از فروش اخیر تسلیحات فرانسوی به مصر و لبنان این روابط نزدیک را آشکار می‌سازد.

در همین حال، شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی که اخیراً دو ماهواره فرانسوی خریداری کرده در حال گفت‌وگوهای محرمانه با وزیر دفاع فرانسه برای خرید هواپیماهای جنگنده رافال می‌باشد. شیخ صباح خالد الصباح وزیر امور خارجه کویت و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز از ماه ژانویه گذشته در حال آماده ساختن زمینه‌های توسعه همکاری بین فرانسه و کویت هستند. کویت که از هنگام نخستین جنگ خلیج در سال 1991 یکی از متحدان تاریخی آمریکا محسوب می‌گردد، به سرعت در حال نزدیک شدن به فرانسه است. هفته نامه «لوبس» به روابط نزدیک فرانسه با شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین اشاره می‌کند و می‌نویسد: فرانسه آموزش نیروهای ضد شورش بحرین را بر عهده گرفته است. و به رغم اینکه سازمان عفو بین‌الملل بارها تجاوز آشکار به حقوق بشر و شهروندی را در این کشور محکوم کرده، فرانسوا اولاند چشم خود را بسته و در صدد گسترش روابط با بحرین می‌باشد.

آرزوهای زنجیره‌ای‌ !

یادداشت روز کیهان چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه با عنوان «برادر محسن از شما بعید بود» که به انتقاد از اظهارات آقای محسن رضایی در مصاحبه با شبکه «المیادین» اختصاص داشت ضمن آنکه با استقبال گسترده‌ای روبرو شده بود، واکنش تند محسن رضایی را نیز به دنبال داشت. ابتدا سایت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نوشته‌ای اعلام کرد که متن منتشر شده از مصاحبه وی با شبکه المیادین، ناقص بوده است و ایشان در مصاحبه خود به دفاع از مردم یمن و اعتراض به حمله عربستان نیز پرداخته بود که به این بخش از مصاحبه وی در پیش خبر المیادین اشاره نشده است. در همان حال آقای محسن رضایی با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به مدیر مسئول کیهان ادعا کرد که روزنامه کیهان طی 15 سال گذشته به توهین و افتراء علیه وی مشغول بوده است! که پاسخ کوتاه شریعتمداری را به دنبال داشت که از وی خواسته بود برای ادعای خویش نمونه‌ای ارائه کند. اما،همزمان با این روند، یک سایت اینترنتی نزدیک به آقای رضایی، یادداشت مفصلی حاوی تهمت و ناسزا- که شیوه همیشگی این سایت است- علیه مدیر مسئول کیهان منتشر کرد که بلافاصله با استقبال جریانات ضدانقلاب خارج‌نشین و سایت‌های داخلی وابسته به فتنه آمریکایی، اسرائیلی 88 روبرو شد و برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در شماره روز پنجشنبه خود، بی‌آنکه به اصل ماجرا اشاره کنند به عقده‌گشایی علیه کیهان پرداختند.

و در این میان سه نکته درخور توجه وجود دارد که تحریریه مشترک زنجیره‌ای‌ها از پرداختن به آن طفره رفته‌اند.

1- آن بخش از یادداشت کیهان در اعتراض به مصاحبه آقای محسن رضایی که در آن از بی‌توجهی وی به مظلومیت ملت یمن انتقاد شده بود می‌تواند «ناوارد» تلقی شود. چرا که در متن کامل مصاحبه ایشان که از سوی سایت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده است، دفاع آقای رضایی از مردم یمن دیده می‌شود.

2- و اما، آقای رضایی در بخش دیگری از مصاحبه خود اظهار داشته بود «من اطمینان دارم اگر کسی به مرزهای عربستان تعرض کند، ما از ملت این کشور دفاع می‌کنیم»! و تسلیحات جمهوری اسلامی ایران را برای دفاع از «عربستان و قطر و امارات» دانسته بود! که انتقاد کیهان به این بخش از اظهارات آقای رضایی کماکان به قوت خود باقی است و امید است ایشان از تکرار اینگونه اظهارات نسنجیده و خسارت‌آفرین خودداری ورزد.

3- برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های وابسته به اصحاب فتنه ضمن ناسزاگویی، آرزو کرده‌اند کیهان از انتقادهای خود دست بکشد که درباره فحاشی آنها باید گفت؛ تاکنون فقط عِرض خود برده‌اند و حتی زحمت کیهان هم نداشته‌اند و اما، آرزوی دست کشیدن کیهان از برملا کردن هویت واقعی برخی از آنها، مثل همیشه یک آرزوی برزمین مانده خواهد بود.

عربستان فرافکنی می‌کند تا بحران داخلی را بپوشاند

کیهان نوشت:غرب نمی‌تواند ردپایی از ایران در تحولات یمن پیدا کند. چرا که این ماجرا داخلی و مربوط به نارضایتی مردم است.

نشریه نشنال اینترست در گزارشی نوشت: بی‌ثباتی‌های سال‌های اخیر در بحرین و یمن منشأ داخلی دارد و با تحریک ایران و یا هیچ طرف خارجی دیگری نیست.

نشنال اینترست با تأیید اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا که تأکید کرده بود مشکلات داخلی کشورهای عربی بزرگترین تهدید آنهاست، افزود: باراک اوباما در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز بزرگترین تهدید کشورهای عربی از سمت ایران نیست بلکه نارضایتی‌های داخلی، بیکاری جوانان و نبود مجرای مشروع سیاسی برای بروز نارضایتی‌ها این کشورها را تهدید می‌کند. البته طبیعی است که حاکمان این کشورها دوست ندارند چنین تحلیلی را بشنوند و اوباما هم تأیید کرد که صحبت کردن درباره این موضوعات با این رژیم‌ها «گفتگوی سختی» است.

نشنال اینترست می‌افزاید: در واقع مهم‌ترین بی‌ثباتی طی چند سال اخیر که در همسایگی بلافصل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بحرین و یمن، اتفاق افتاده، با منشأ و ریشه داخلی آغاز شد و توسط هیچ قدرت خارجی، چه ایران و یا هر کشور دیگری تحریک نشد.

نیویورک‌تایمز: توافق هسته‌ای برای تقویت یک جناح در ایران است

روزنامه کیهان نوشت:یک روزنامه آمریکایی خطاب به شیوخ‌عرب نوشت توافق هسته‌ای جناح متمایل به تجدید روابط با غرب را تقویت می‌کند و در این میان اعراب باید توجه کنند که مایلند کدام جناح پیروز شوند.

نیویورک‌تایمز در یادداشتی با اشاره به نشست کمپ‌دیوید نوشت: آمریکا به گفته جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا، می‌تواند «دو کار را همزمان انجام دهد؛» یعنی توافق هسته‌ای با ایران شیعه را به نتیجه برساند، و اتحاد خود با امیرنشین‌های سنی را محترم بشمارد؛ هر چند نفت عرب‌ها برای آمریکایی که در میان شکوفایی نفتی قرار گرفته، از اهمیت استراتژیک کمتری برخوردار است. اما استدلال آمریکایی‌ها مبنی بر این که می‌توان هم آدامس جوید و هم راه رفت خریدار چندانی در میان کشورهای عرب ندارد، این روزنامه می‌نویسد: نخست؛ ایران نفوذ خود در خاورمیانه را در نبود یک توافق هسته‌ای به دست آورده است، نه با آن. این شرایط بدون تحمیل هیچ توافقی با قدرت‌های بزرگ جهانی برای نزدیک کردن ایران به جهان قانون و مقررات پدید آمده است. در این وضعیت ایران به شکلی گسترده برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است. کدام یک برای جهان عرب خطرناک‌تر است؟ ایران مسلح به جنگ‌افزار هسته‌ای، یا ایرانی با یک برنامه هسته‌ای کنترل شده و تحت نظارت سنگین؟

نیویورک‌تایمز اضافه کرد: حس تحقیری که عرب‌ها به آن اشاره می‌کنند، به همان اندازه منشاء داخلی دارد که ریشه خارجی دارد. سرنوشت‌ عرب‌ها همچون هر قدرت دیگری، در دست خودشان است. میلیون‌ها جوان عرب چند سال پیش با خواست توانمندی و برخورداری از فرصت‌ها قیام کردند. این امیدها، دست کم صرف‌نظر از تونس و دوبی، راه به جایی نبرده است. بمباران یمن، لعن و نفرین ایران، هیچکدام این یأس و نومیدی را چاره نخواهد کرد.

نیویورک تایمز آنگاه استدلال می‌کند: از یک سو ایران تندرو توسعه‌طلب قاسم سلیمانی در سپاه پاسداران وجود دارد، و از سوی دیگر ایران اصلاح‌طلب متمایل به تجدید روابط با غرب حسن روحانی رئیس‌جمهوری آن کشور. آنها هر دو در حال حاضر تقریبا در تعادل قرار گرفته‌اند. کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس باید تمرکز کنند که کدام جناح در نتیجه‌ یک توافق هسته‌ای طی زمان تقویت خواهد شد.

راجر کوهن نوشت: ایران یک قدرت بزرگ خاورمیانه است. منافع استراتژیک کوتاه مدت کشورهای عرب ممکن است حفظ وضعیت ناخوشایند فعلی باشد که به ادامه سرکشی‌های ایران و عدم تغییر وفاداری آمریکا می‌انجامد. در واقع، منافع واقعی کشورهای عرب باید ایرانی باشد که آزادانه دست به هر کاری نمی‌زند، در پی توافق با قدرت‌های بزرگ تحت فشار است، از همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای بهره‌مند می‌شود، و زیر فشار جوان‌هایش به سوی آزادی سوق داده می‌شود. مفهوم دیوانگی مورد نظر انیشتین- تکرار مکرر و دوباره یک چیز و انتظار دریافت نتایجی متفاوت- نیاز به یک ضمیمه دارد. جنون، انجام یک کار به دفعات مکرر در خاورمیانه و انتظار گرفتن نتیجه متفاوت است.

اوباما از آن شخصیت‌هایی است که به راه رفتن و آدامس جویدن همزمان اعتقاد دارد. یک توافق هسته‌ای با ایران خطراتی به همراه دارد، اما خطرات نبود یک توافق هسته‌ای، بسیار بزرگتر است.

بازی با معلمان مشکلات صنفی آنها را حل نمی‌کند

کیهان نوشت:به رسمیت شناختن حق اعتراض چه دردی از معلمان دوا می‌کند؟ خبرگزاری دانشجو با طرح این سوال نوشت: متاسفانه برخی اظهارات نشان می‌دهد که ظاهرا رئیس دولت همچنان در فضای انتخابات دو سال پیش و بیان شعارها و وعده‌های انتخاباتی گرفتار است و پس از گذشت دو سال از پایان انتخابات هنوز موفق به خروج از آن فضا و ورود به مرحله جدید که عمل به وعده‌های انتخاباتی است نشده.

این رسانه می‌افزاید: 17 خردادماه امسال روزی بود که بیشتر شهرهای کشور شاهد تجمع سکوت معلمان در مقابل ادارات آموزش و پرورش بودند. معلمان استان‌های تهران و البرز نیز ترجیح دادند تا به جای رفتن به مقابل وزارت آموزش و پرورش، راه بهارستان را در پیش بگیرند و تجمع خود را در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار کنند به این امید که شاید پس از ناامیدی از دولت‌مردان؛ گوش شنوایی برای شنیدن مطالبات و حل مشکلات‌شان این‌بار در میان نمایندگان شان در پارلمان بیابند.

در این میان حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت مقام معلم که روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، از «به رسمیت شناختن حق اعتراض برای معلمان» سخن گفت، رئیس‌دولت پس از آنکه در مقدمه‌ای ستایش‌گونه، الفاظ زیبایی را نثار معلمان حاضر در جلسه کرد با اشاره به مشکلات معیشتی آنان، حق اعتراض را برای معلمان به رسمیت شناخت. همزمان با سخنان روحانی، هاشمی‌رفسنجانی که از او به عنوان برادر بزرگ‌تر دولت یاد می‌شود نیز چند کیلومتر آن سوتر و در میان اعتراضات دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر حضور یافته و در جمع برخی از اساتید این دانشگاه سخن گفت. فصل مشترک سخنان او با شاگرد دیروزش حسن روحانی، تاکید بر به رسمیت شناختن حق اعتراض معلمان بود. وی در بخشی از سخنانش چنین اظهارنظر کرد: «این روزها معلمان اعتراضاتی را انجام می‌دهند که به حق هم هست و کلاس‌های درس را تعطیل می‌کنند و اظهار حق می‌کنند».

خبرگزاری دانشجو نوشت: شکی نیست که این‌گونه اظهارنظرها در دوران انتخابات و برای دستیابی به آراء معلمان بسیار مفید و موثر خواهند بود و کاندیدای انتخابات با به رسمیت شناختن حق اعتراض اصناف عملا این امید را به آنان می‌دهد که پس از دستیابی به قدرت برای پاسخ‌گویی به مطالبات آن صنف تلاش خواهد کرد. اما بیان این اظهارات از سوی رئیس دولتی که دو سال از عمر آن می‌گذرد چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ به دیگر سخن؛ به رسمیت شناختن اعتراضات معلمان چه باری از مشکلات این صنف را از دوش آنان برمی‌دارد؟

به نظر می‌رسد رئیس دولت و برخی افراد در سایه که تاثیر فراوانی بر دولت دارند، خواسته یا ناخواسته دچار خطای برداشت شده و توجهی به این نکته بسیار واضح ندارند که اعتراضات نمود بیرونی مطالباتی است که وظیفه برآوردن آن اتفاقا با رئیس دولت و همکاران اوست. متاسفانه برخی اظهارات نشان می‌دهد که ظاهرا رئیس دولت همچنان در فضای انتخابات دو سال پیش و بیان شعارها و وعده‌های انتخاباتی گرفتار است و پس از گذشت دو سال از پایان انتخابات هنوز موفق به خروج از آن فضا و ورود به مرحله جدید که عمل به وعده‌های انتخاباتی است نشده. احتمالا در آستانه ورود دولت به سال سوم مدیریتش، زمان بیان اظهارات زیبا و نشستن در جایگاه روشنفکری گذشته باشد و احتمالا دیگر 100 روز وعده داده شده از سوی رئیس دولت در انتخابات که قرار بود طی آن مشکلات اقتصادی حل شود، به پایان رسیده است.

فایل صوتی ضد ایرانی رهبر «داعش»

روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر نوشت:خلیفه خودخوانده گروه تروریستی «داعش » در تازه‌ترین فایل صوتی خود با ناتوان خواندن «آل سعود» در جنگ با یمن پیش‌بینی کرد این جنگ نسخه سعودی‌ها را خواهد پیچید.

به گزارش «سی.ان.ان»، «ابوبکر البغدادی» افزود: «آل سعود اهل نبرد نیستند و «طوفان قاطعیت» آنها وهمی است که بزودی خودشان را نابود خواهد کرد». به نوشته «ایرنا»، این سخن «البغدادی» به معنی مخالفت با حمله به یمن و کشتار مردم این کشور نیست، بلکه وی معتقد است ناتوانی آل سعود باعث نفوذ بیشتر ایران در منطقه شده و لازم است خاندان سعودی نابود شوند تا به ادعای سرکرده گروه تروریستی «داعش»، مردم حول محور خلافت ادعایی وی گرد هم آیند. همزمان، شبکه امریکایی «سی.ان.ان» در خبری اعلام کرد اطلاعات موجود حاکی از آن است که «البغدادی» در سلامت است و همچنان اداره و رهبری گروه «داعش» را بر عهده دارد.

پخش پیام صوتی جدید از عزت ابراهیم

ایران نوشت:در حالی‌که نزدیک به یک ماه از انتشار خبر مرگ عزت ابراهیم الدوری، معاون صدام دیکتاتور پیشین عراق می‌گذرد، یک شبکه تلویزیونی متعلق به حزب بعث این کشور روز جمعه یک پیام صوتی که ادعا شد از اظهارات اخیر وی است پخش کرد. انتقاد از «داعش»، حمایت از تجاوز عربستان به یمن، از جمله مواضع معاون صدام در این پیام است. همچنین به گزارش «خبرگزاری صداوسیما»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فردی که ادعا می‌کرد عزت الدوری است در پیام خود آنچه را «اشغالگری مستقیم ایران در عراق» نامید را محکوم کرد.

اظهارات این فرد و برخی جزئیاتی که در این پیام صوتی وجود دارد، این تصور را در ذهن ایجاد می‌کند که این سخنان در یک نشست، ظاهراً در یکی از گردهمایی‌های سران سابق حزب بعث ضبط شده است.

معامله هسته‌ای «تل آویو» با «واشنگتن»

ایران نوشت:«یدیعوت آحارونوت» نوشت:« ارزیابی‌های اخیر منابعی در وزارت امور خارجه اسرائیل، جامعه اطلاعاتی و کمیته روابط عمومی امریکا و اسرائیل (آیپک) نشان می‌دهد کنگره امریکا قادر نیست جلوی امضا کردن توافق هسته‌ای با ایران را بگیرد و بر این باورند که ممکن است زمان آن باشد تل آویو شیوه خود را تغییر دهد».

به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما»، این پایگاه اینترنتی اسراییلی افزود:«منابعی در اسرائیل اکنون متوجه شده‌اند به جای ادامه دادن به مبارزه‌ای شکست خورده باید مسیر دیگری را در پیش بگیرند که تضمین کننده منافع تل آویو باشد یعنی دریافت غرامت از امریکا به صورت سلاحهای گرانقیمت یا کمک‌های دیگر. به گفته این منابع، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌تواند به مقابله با این توافق ادامه دهد یا این توافق را بپذیرد و در مقابل، خواستار دریافت مزایای گسترده‌ای از جانب امریکا شود.»

انتقاد از سکوت رسانه‌های منتقد دولت

روزنامه ایران نوشت:«خبرآنلاین» با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب نوشت: «رسانه‌های منتقد دولت حالا روزه سکوت گرفته‌اند، درست برخلاف سال قبل که می‌کوشیدند حضور نیافتن رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب را ناشی از انتقاد ایشان به مواضع فرهنگی دولت جلوه دهند». این سایت افزود:« این تحلیل‌ها در شرایطی عنوان می‌شد که رئیس دفتر مقام معظم رهبری به‌صراحت دلیل حضور نیافتن ایشان در نمایشگاه را اعلام کرده بود. بااین‌حال رسانه‌های منتقد دولت به این ماجرا بسنده نکردند و به سراغ بازخوانی تاریخ رفتند تا بفهمند رهبر انقلاب در چه مقاطعی به نمایشگاه کتاب تهران نیامده است. آنها با اعلام اینکه در دوره عطاءالله مهاجرانی در مسند وزارت ارشاد هم رهبر معظم انقلاب به نمایشگاه نیامده بودند، در تحلیل‌های خود به این نکته اشاره می‌کردند که علی جنتی قدم درراه مهاجرانی گذاشته است».

دستور آیت ا... لاریجانی درباره دسترسی مسئولان به یک سامانه مهم قضایی

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه آیت ا... لاریجانی رئیس قوه قضاییه به مسئولان قضایی کشور که بر اساس ماده 73 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادر شده، مقرر شده پس از ثبت احکام قطعی و اسامی محکومان مربوط به شعب رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز، تنها مقاماتی چون دادستان کل کشور و وزیر دادگستری به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و هرگونه دسترسی غیرمجاز به این پایگاه یا بهره برداری خارج از ضوابط قانونی از آن، مشمول مجازات های مقرر در قوانین جزایی و اداری خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها