بعضی از مکمل‌های غذایی حاوی موادی هستند که روی برچسب به آن اشاره نمی‌شود. این مواد خطرناک هستند و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به سلامت ورزشکاران وارد کنند.
کد خبر: ۷۹۸۳۹۴
مکمل غذایی که باعث سکته ورزشکاران می‌شود

ماده متیل فنیلتیلامین (BMPEA) که به عنوان محرک در بعضی مکمل‌های غذایی ورزشکاران برای افزایش کارایی و کاهش وزن وجود دارد. در بعضی از افرادی که این مکمل را قبل از انجام ورزش شدید مصرف می‌کنند باعث سکته می‌شود.

گزارش در این زمینه در مجله سالانه «پزشکی داخلی» منتشر شد.

در این گزارش آمده است: یکی از ورزشکاران زنی که کاملا در سلامت به سر می برد، 45 دقیقه بعد از شروع ورزش عادی خود که شدت زیادی داشت احساس بی‌حسی در دست چپ می‌کند. او اعلام می‌کند که قبل از ورزش از مکمل استفاده کرده است. آنالیزهای آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این مکمل حاوی BMPEA بوده اما در لیستی که روی برچسب مکمل آمده وجود این ماده اعلام نشده است.

انجمن غذا و داروی آمریکا به ورزشکاران هشدار داده است که مصرف BMPEA خطرناک است. این ماده مصنوعی است، اما در بسیاری از مواقع به عنوان ماده‌ای طبیعی به فروش می‌رسد.

ماده BMPEA در بوته «واچلیاریگیدولا» وجود دارد. این بوته نوعی اقاقیا است که خوردن آن نیز به همین دلیل توصیه نمی‌شود.

یکی از پزشکان دانشگاه هاروارد می‌گوید: مکمل‌های غذایی به صورت قانونی حق فروش دارند. حتی اگر هیچ دلیل علمی برای موثر بودن آنها وجود نداشته باشد. این مساله باعث می‌شود که تولید کنندگان مکمل‌ها بدون تست داروها آنها را وارد بازار کنند. محرک‌هایی که تست نشوند ممکن است خطرات زیادی برای سلامت مصرف کنندگان داشته باشند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها