رییس پلیس فتا خراسان رضوی:

کاهش گروه سنی مجرمان اینترنتی

رییس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: گروه سنی مجرمان جرائم اینترنتی کاهش یافته در صورتی‌که در گذشته مجرمان را افراد بزرگسال تشکیل می‌دادند.
کد خبر: ۷۹۸۱۳۲
کاهش گروه سنی مجرمان اینترنتی

به گزارش جام جم کلیک: سیدمحسن عرفانی امروز 24 اردیبهشت ماه در سمینار تخصصی آشنایی با جرائم اینترنتی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به این‌که تعداد نوجوانانی که جرائم اینترنتی مرتکب می‌شوند رو به افزایش است، اظهار کرد: خانواده‌ها باید بر فرزندان خود که ساعات زیادی در اینترنت وقت می‌گذرانند، توجه بیشتری داشته و آنان را تحت کنترل خود قرار دهند تا در فضای مجازی منحرف نشوند.

وی افزود: فضای مجازی دارای جذابیت‌های زیادی نظیر فیلم، عکس و موسیقی بوده که بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است و بدون سانسور، نامحدود و قابل دسترس بودن آن سبب شده که آنان هرگونه اطلاعاتی که بخواهند در فضای مجازی منتشر کنند.

رییس پلیس فتا استان با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین تهدیدات در فضای مجازی هویت جعلی افراد است، تصریح کرد: بسیاری از مردم به هویت‌های پنهان شبکه‌های مجازی اعتماد کرده و اطلاعات خود را در اختیار آنان قرار می‌دهند، ازدواج‌های اینترنتی که معمولا با جعل هویت همراه بوده به شکست منتهی می‌شود.

عرفانی با بیان این‌که 65 درصد از جرائم مجازی را سرقت و کلاهبرداری اینترنتی تشکیل می‌دهد، افزود: مردم نباید به تبلیغات دروغ در فضای مجازی، ماهواره و پیامک‌ها اعتماد کنند و باید در هنگام خرید از فضای مجازی دقت زیادی صورت گیرد، هم‌چنین اتصال با گوشی همراه که حاوی اطلاعات شخصی بوده به شبکه‌های اجتماعی که امکان انتقال و قابل دسترس بودن آن برای عموم وجود دارد، خطرناک است.

رییس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: فرا مرزی بودن و سرعت زیاد انتشار در فضای مجازی از آن یک دهکده جهانی ایجادکرده که سبب ارتباط و انتشار اطلاعات تمام مردم جهان با یکدیگر شده است.

عرفانی اضافه کرد: سه میلیارد نفر در جهان، 42 میلیون نفر در ایران و سه میلیون نفر فقط در خراسان رضوی از اینترنت بهره می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: 10 درصد از کاربران اینترنت کاربر «سفید» بوده که استفاده بهینه‌ای از اینترنت می‌کنند و 10 درصد دیگر نیز کاربران «سیاه» یا «مجرمان» هستند، 80 درصد باقی‌مانده را کاربران «خاکستری» تشکیل می‌دهند که در فضای مجازی هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند.

رییس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به این‌که «پورنوگرافی» یا «هرزه‌نگاری» در فضای مجازی افزایش یافته است، اظهار کرد: امروزه پورنوگرافی برای برخی افراد مانند اعتیاد است؛ 13 درصد از جرائم فضای مجازی را هتک حیثیت و حرمت تشکیل می‌دهد.

عرفانی با بیان این‌که عده‌ای از مجرمان به دنبال سوءاستفاده و کلاهبرداری ازکودکان و نوجوانان هستند تا اعتماد آنان را جلب کنند، افزود: باتوجه به سرعت بالای انتشار و استفاده آسان از وسیله‌های ارتباطی مانند تلفن همراه، در صورتی که در فضای مجازی عکس و مطلبی انتشار یابد و فرد بعد از مدتی پشیمان شود، دیگر قابل حذف نخواهد بود، بنابراین باید افراد پیش‌بینی کنند که این اطلاعات شخصی در آینده چه خطری برای آنان و زندگی‌شان دارد.

وی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی مرکز شایع‌پراکنی هستند و برخی اشخاص به دلیل رقابت و دشمنی با فردی می‌توانند در آن به شایع ‌پراکنی علیه آن شخص بپردازند هم‌چنین سازمان جاسوسی آمریکا NSI سرمایه‌گذاری زیادی را برای جاسوسی و شنود اطلاعات کاربران فضای مجازی جهان دارد.

رییس پلیس فتا خراسان رضوی با بیان این‌که اگر حتی مبلغ اندکی از حساب فردی بی‌علت برداشته شود حتما باید به تراکنش آن دقت شود تا کلاهبرداری رخ نداده باشد، عنوان کرد: مجرمان کلاهبرداری بانکی معمولا در ساعاتی که گمان می‌کنند نظارت کمتری بر عابربانک‌ها صورت می‌گیرد، اقدام به این کار می‌کنند، بنابراین افراد باید در هنگام وارد نمودن رمز کارت خود نکات امنیتی را رعایت کنند.

عرفانی یادآور شد: می‌توان با فرهنگ‌سازی و مراقبت در کاهش جرائم اینترنتی بسیار تاثیرگذار بود و بیشتر این جرائم نیز به دلیل عدم آگاهی مردم رخ می‌دهد، بنابراین بایستی افراد سطح اطلاعات خود را افزایش داده و در صورتی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند ابتدا از امنیت آن اطمینان خاطر یابند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها