آموزش نیروهای مخالف دولت سوریه ناشی از نگرانی ریاض، واشنگتن و آنکارا بر سر اتحاد ایران، عراق و حزب‌الله در منطقه است

ترس‌ صهیونیست‌ها از اتحاد منطقه‌ای ایران، عراق و حزب‌الله

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در تحلیلی با طرح این ادعا که در شرایط کنونی سقوط نظام سوریه به معنای از بین رفتن محور سوریه ـ حزب‌الله و ایران و کاهش شدید تهدید لبنان است، گزارش داد این وضع به نفع اسرائیل است.
کد خبر: ۷۹۷۸۴۶

جولان؛ عامل مهم در عقب‌نشینی مواضع صهیونیست‌ها

این رسانه چاپ سرزمین‌های اشغالی در ادامه با بیان این‌که یک دولت تضعیف شده که تلاش‌های هماهنگ خود را برای حفظ آرامش مرزها ادامه می‌دهد بهتر از داعش و تروریست‌هاست، نوشت: تا زمانی که مرزهای شمالی اراضی اشغالی آرام بود، تا حدودی باقی ماندن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در مسند قدرت به نفع اسرائیل بود. به نوشته یدیعوت آحارونوت، اسرائیل همسایه‌ای را ترجیح می‌دهد که هر چند کشور متعادلی نیست، اما در مرزهایش به قوانین بین‌المللی پایبند است. اسرائیل همسایه‌ای نمی‌خواهد که به قوانین توجهی ندارد و ممکن است برایش دردسرساز شود.

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی خاطرنشان می‌کند: این موضع اسرائیل تا زمانی که قوانین در مرزهایش با سوریه اجرا می‌شد، پابرجا بود، اما اکنون که مرز بلندی‌های جولان در حال تبدیل به یک مرز پرخطر است، زمان آن فرارسیده تا سیاستمداران اسرائیلی برای تامین منافعشان در مواضع خود بازنگری کنند.

نزدیکی داعش به مرزهای اسرائیل با سقوط اسد

یدیعوت آحارونوت ادعا می‌کند سقوط بشار اسد نیروهای داعش را به مرزهای اسرائیل نزدیک می‌کند که این خود یک مشکل بزرگ است. به ادعای این روزنامه عبری زبان، البته سقوط اسد یک شکست برای حزب‌الله نیز خواهد بود. بدون اسد و محور حزب‌الله ـ سوریه و ایران، تهدید لبنان برای اسرائیل به شکل فزاینده‌ای کاهش می‌یابد.

آحارونوت حفظ آرامش و امنیت در مرز بلندی‌های جولان را تضمینی برای بقای اسد خوانده و می‌نویسد اسرائیل تحت پوشش این آرامش با تهدید فزاینده لبنان مقابله می‌کند. تهدید حزب‌الله لبنان برای اسرائیل نیز بسیار بیشتر از تهدید حماس در نوار غزه است.

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی در ادامه می‌نویسد: از آنجا که مرز بلندی‌های جولان دیگر امن نیست، بقای اسد هیچ منفعتی برای اسرائیل نداشته و تضمینی برای ادامه حیات نظام وی وجود ندارد. از طرفی داعش برخلاف نظام اسد و حزب‌الله در حال نبرد با ائتلاف بین‌المللی بوده و بنابراین اسرائیل مجبور نیست برای تامین امنیت خود به تنهایی با این گروه روبه‌رو شود.

آحارونوت با اشاره به توقف فشار بین‌المللی بر اسرائیل برای عقب‌نشینی از بلندی‌های جولان می‌نویسد: بر همین اساس بلندی‌های جولان برای همیشه یک بخش مهم برای اسرائیل باقی خواهد ماند.

آنکارا و ریاض روبه‌روی ایران قرار گرفته‌اند

دکتر مرتضی موسوی‌خلخالی، کارشناس جهان عرب در گفت‌وگو با جام‌جم به تحلیل اتفاقات ماه‌های اخیر در سوریه و حمایت کشورهای منطقه و غربی از مخالفان بشار اسد پرداخت.

وی در رابطه با دلیل همکاری ترکیه با آمریکا و عربستان سعودی در زمینه آموزش نیروهای مخالف اسد گفت گرچه ترکیه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس اختلافاتی را بر سر رهبری جهان اسلام دارد، اما آنکارا و ریاض روبه‌روی ایران قرار گرفته‌اند و در مورد جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر متحد شدند.

این کارشناس جهان عرب در مورد مقابله با نفوذ ایران در منطقه با افزایش فشار علیه سوریه، گفت: نظام بشار اسد بی‌خطرترین نظام برای کشورهای عربی است و هدف از افزایش فشار بر سوریه در تنگنا قرار دادن ایران و مقابله با نفوذ کشورمان در منطقه و کاهش حمایت‌های ایران از یمن است. عرب‌ها مبارزه با اسرائیل را فراموش کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که دشمن اول برای آنها ایران بوده نه رژیم صهیونیستی. نظام‌های عربی بر این باورند که ایران در پی براندازی رژیم‌های آنها بوده، اما رژیم صهیونیستی چنین نیتی را ندارد و هدفش تنها توسعه‌طلبانه است.

به گفته این کارشناس جهان عرب، همکاری ترکیه با آمریکا و عربستان به دلیل آن است که آنکارا، ریاض و واشنگتن می‌دانند اتحاد ایران، عراق و حزب‌الله در منطقه خطرناک است و اگر تهران به توافق هسته‌ای با غرب دست یابد، بر قدرتش در منطقه افزوده می‌شود که این موضوع موجبات نگرانی عربستان، امارات متحده عربی و ترکیه را فراهم کرده است.

دکتر مرتضی موسوی خلخالی با اشاره به 2 شکست عربستان در نبرد با یمن گفت: یمن زمینه پیروزی تاریخی را بر ریاض دارد و به احتمال قوی توفیق پیروزی را خواهد داشت، اما وضعیت بحران در یمن مانند جنگ افغانستان است.

پیشروی‌های حزب‌الله در القلمون

شبکه تلویزیونی المیادین همچنین از کنترل 4 منطقه دیگر القلمون از سوی رزمندگان حزب‌الله در ادامه پیشروی‌‌هایشان در پاکسازی مناطق مرزی بین لبنان و سوریه و نظارت بر ارتفاعات «الحرف»، «الخشعات»، «ضهر الهوی» و «ضهور باعوص» خبر داده است. در همین رابطه، تلویزیون الجدید لبنان گزارش داد که تروریست‌های «داعش» و «جبهه» النصره در اطراف شهرک مرزی «عرسال» به مسافت اندکی از مرزهای سوریه با یکدیگر درگیر شدند.المیادین با اشاره به کشته شدن 50 فرد مسلح در جریان درگیری‌ها در ارتفاعات «رأس المعره» در سلسله کوه‌های شرقی لبنان از کنترل بیش از 50 درصد ارتفاعات رأس المعره مناطق کوهستانی القلمون از سوی رزمندگان مقاومت و نیروهای ارتش سوریه خبر داد.

دکتر مرتضی موسوی خلخالی در این‌باره گفت: نفوذ اسرائیل در القلمون کمتر شده و ترکیه با همکاری داعش و جبهه النصره در حال نبرد با سوریه است. اگر حزب‌الله لبنان و ایران نبودند نظام سوریه از بین می‌رفت، اما خوشبختانه کمک‌های ایران باعث شده تا نظام علوی از بین نرود. این کارشناس جهان عرب در ادامه با اشاره به موفقیت‌های حزب‌الله در لبنان و سوریه گفت داعش در لبنان نفوذ نکرده و اظهارات سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به نفع عراق و یمن، حتی داعش را نگران کرده است.

معصومه زارع / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها