در ادامه تحقیقات مربوط به سرطان، دانشمندان موسسه تحقیقاتی تِک کاریلیون ویرجینیا فناوری تصویربرداری جدیدی را ابداع کرده‌اند که برای مشاهده سلول‏های تومور مغز بدخیم و درمان بموقع سرطان به‌کار می‏رود.
کد خبر: ۷۹۷۸۲۶
امکان درمان سرطان مغز با استفاده از نانوفناوری

گلیوبلاستوما یک نوع تومور سرطان مغز است که تشخیص آن بسختی صورت می‏گیرد، به‌طوری که حتی با روش‌های جراحی و درمان‏های سنتی، سلول‌های سرطانی اولیه همچنان سر جای خود باقی می‏مانند و رشد کرده و تومورهای جدیدی به‌وجود می‏آورند. آنها به سختی مورد هدف‏ قرار می‏گیرند، حالت تهاجمی دارند و در مقابل داروهای تجویزی مقاومت نشان می‏دهند.

به گفته این محققان، تصاویری که قبلا از تومورهای گلیوبلاستوما تهیه می‌شد حالت ثابتی داشت، ولی با تکنیک‏های جدید تصویربرداری که با روش آزمون و خطا مورد استفاده قرار می‏گیرد، می‏توان اطلاعات تازه‌ای از چگونگی پاسخگویی سلول‏های سرطانی به شیوه‌های درمانی به‌دست آورد. آنها سلول‌های اولیه سرطانی مقاوم به دارو را با استفاده از یک ریزتراشه که با آنتی‌بادی روکش‌گذاری شده بود، جدا کردند. در مرحله بعدی یک محفظه کوچک برای محصور کردن سلول‏ها در یک محیط مایع طراحی کردند و نمونه‏‏ها را با نانومیله‌های طلا کشت دادند. سپس با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روند کشت سلول‌ها را بررسی کردند.

برای جداسازی سلول‏های سمی از دیگر سلول‏های تومور مغز به ابزارهایی نیاز داریم که بتواند یک سلول را به‌صورت مجزا مورد بررسی و تصاویر شفاف و واضحی را در اختیار ما قرار دهد. به همین علت تجهیزات میکروسیال را طراحی کردند. به کمک این تجهیزات می‏توان چیزهایی را دید که قبلا قابل مشاهده نبود. به این ترتیب تصاویر بسیار شفافی تهیه می‏شود که جزئیات بافت‏های بدن را بخوبی نشان می‏دهد. این تجهیزات کاربردهای دیگری نیز دارد؛ برای مثال با استفاده از آنها می‏توان ویروس آنفلوآنزا، ایدز و دیگر عوامل بیماری‌زا در انسان که سلول‏ها را مورد هدف قرار می‏دهد، یا حتی روند پیشرفت آزمایش روش‌های جدید درمان سرطان در سطح سلولی را به صورت مستقیم مشاهده کرد.

مشکل دیگری که جامعه پزشکی با آن دست و پنجه نرم می‏کند این است که در بعضی سرطان‏ها، سلول‏های مجاور با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند و هر کدام از سلول‌ها به روش‌های درمانی به شکل‌های مختلف پاسخ می‏دهند. بنابر گفته محققان این پروژه، «اگر یاد بگیریم که چگونه این سلول‏های سرطانی از بین می‏رود، آنگاه امکان توسعه روش‌های موثر درمانی و به‌دنبال آن مشاهده مستقیم تاثیرات روش‌های درمانی افزایش خواهد یافت.»

Phys.org ‌/ مترجم: نرگس عبداللهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها