شهداد یکی از خشک‌ترین مناطق ایران است که درجه حرارتش در تابستان گاه به بالای ۵۰ می‌رسد، اما تلاش کشاورزان این شهر محصولات کشاورزی شهداد را سر سفره روس‌ها برده و موجب رونق اقتصادی این منطقه شده است.
کد خبر: ۷۹۷۴۶۴

خشکسالی منطقه مردم را بر آن داشت که به سمت کشت‌های جایگزین بروند و به همین دلیل کشت سیر به جای مرکبات و خرما از کشت‌های بومی منطقه محسوب می‌شود، در شهداد رونق قابل توجهی یافت. کیفیت و طعم بسیار مطلوب سیر شهداد موجب شده است تاجران روس از مناطق سردسیر روسیه هر سال به کویر شهداد سفر کنند و در گرمای این شهر به دنبال خرید محصول سیر باشند. نکته قابل توجه این‌که سیر یکی از پرطرفدارترین و پر‌مصرف‌ترین محصولات کشاورزی در روسیه محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: شهداد نمونه‌ای موفق از تغییر الگوی کشت کشاورزی باتوجه به تغییرات اقلیمی سال‌های اخیر است، با افزایش روزهای گرم سال و کم شدن آب بهترین راهکار برای کشاورزان تغییر الگوی کشت است و این کار در شهداد انجام شده است. بیژن افضلی افزود: در این شرایط محصول سیر که از آب کمی برای تولید بهره می‌برد و با شرایط اقلیمی منطقه نیز سازگاری خوبی دارد، به‌عنوان جایگزین در نظر گرفته شده است و اکثر محصول پس از برداشت به روسیه صادر می‌شود که موجب ایجاد ثروت در منطقه و بهبود وضعیت شده است. وی تصریح کرد: در کنار صادرات محصول به روسیه صادرات به کشورهای همسایه نیز در دستور کار قرار دارد و کشاورزانی که در این شهرستان به دلیل خشک شدن باغ‌ها در مرز ورشکستگی بودند، هم‌اکنون در شرایط اقتصادی مساعدی قرار دارند. وی همچنین از ایجاد کارگاه بسته‌بندی و درجه‌بندی سیر در بخش شهداد خبر داد.

وی منطقه تکاب در شهداد را مرکز تولید سیر دانست و افزود: کاشت این محصول، مانع مهاجرت کشاورزان از شهداد به کرمان شده و هم‌اکنون مهاجرت معکوس برای کشت محصول و بهره‌وری اقتصادی آغاز شده است. وی ادامه داد: باتوجه به درجه کیفیت محصول، قیمت آن نیز متفاوت و از کیلویی880 تومان تا 2250 تومان متغیر است. محمد ایرانمنش تولیدکننده و صادر‌کننده سیر در شهداد نیز اظهار کرد: بی‌آبی موجب شده بود بسیاری از روستاها از ساکنانشان خالی شود و امکان ادامه کشاورزی نباشد، اما جایگزین کردن کشت در برخی شهرستان‌ها در زمینه مبارزه با خشکسالی تاثیرگذار بوده و وضعیت اقتصادی کشاورزان را نیز بهبود بخشیده است. علی ابراهیمی نیز از دیگر کشاورزان شهداد گفت: انتظار داریم محصول سیر شهداد به صورت مستقیم و بدون واسطه به روسیه صادر شود و در کنار حذف دلالان، محصول با بسته‌بندی با نام شهداد به کشورهای دیگر صادر شود.

وی ادامه داد: در کنار روسیه سیر شهداد به آلمان، قرقیزستان و آذربایجان نیز صادر می‌شود و از نظر کیفیت محصول، رتبه نخست را در کشور طبق اعلام وزارت کشاورزی کسب کرده است و هر سال نیز بر وسعت مزارعی که به تولید سیر اختصاص می‌یابد افزوده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها