وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه هر گونه مصوبه‌ای ازجانب کنگره یا دیگر نهادهای امریکا را ناقض اجرای توافق هسته ای نمی‌دانیم تأکید کرد:‌ وظیفه هماهنگی با کنگره و رفع مشکلات داخلی آمریکایی ها به عهده خودشان است و ما در امور داخلی آنها وارد نخواهیم شد.
کد خبر: ۷۹۷۰۲۶
مصوبات کنگره آمریکا تاثیری در اجرای توافق هسته ای ندارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد جواد ظریف در نشست خبری با همتای آفریقای جنوبی خود افزود: چون دولت امریکا را مسئول اجرای توافقات می دانیم، هر گونه مصوبه کنگره هیچ باری را از روی دوش دولت امریکا برای اجرای مفاد توافقات برنمی‌دارد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: چنانچه مصوبات کنگره دارای تأثیر در اجرای موارد توافقنامه باشد، دولت امریکا باید بر اساس تعهدات بین‌المللی، در صدد رفع تأثیرات آن برآید.

وی گفت: طرف مقابل ما در مذاکرات هسته‌ای باید بداند که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه زیاده‌خواهی را نخواهد پذیرفت.

ظریف گفت: ما در لوزان به یک چارچوب مفهومی با گروه 1+5 رسیده‌ و اکنون وارد مرحله نگارش جزئیات آن شده‌ایم که مرحله‌ای بسیار پیچیده و دقیق است.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: احساس می کنم که تعدادی از جناح های سیاسی آمریکا در داخل دولت این کشور و بیرون از آن، خواهان حل موضوع هسته ای ایران نیستند.

با جدیت مذاکرات هسته ای را دنبال می کنیم

وی تصریح کرد: اما جمهوری اسلامی ایران با جدیت مذاکرات هسته ای را دنبال می کند و اگر دولت آمریکا بخواهد با رعایت حقوق مردم ایران و احترام به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ادامه دهد و به نتیجه برساند، وظیفه هماهنگی با کنگره و رفع مشکلات داخلی آمریکایی ها به عهده خودشان است و ما در امور داخلی آنها وارد نخواهیم شد.

وزیر امورخارجه افزود: آنچه اهمیت دارد و ما دوباره بر آن تأکید می کنیم این است که دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهداتی می دانیم که با به نتیجه رسیدن مذاکرات بر عهده می گیرد.

ظریف گفت: این تعهدات با توجه به واقعیات و احترام به مردم ایران و رعایت حقوق مردم ایران و مستلزم اجتناب از بیان مطالب و اقداماتی است که هیچگاه در مذاکرات رسمی مطرح نشده است بلکه در بیرون از فضای مذاکره و ازجمله با برخی اهداف داخلی آمریکایی ها مطرح می شود.

ظریف گفت: دستیابی به تفاهم به نفع همه است و بهانه ها را برای ایجاد ایران هراسی در منطقه از بین می برد. وی افزود: در این صورت خواهید دید که جمهوری اسلامی ایران در پیگیری توافق هسته ای بسیار جدی خواهد بود.

حمایت از آتش بس دائمی در یمن

وزیر امور خارجه کشورمان: جمهوری اسلامی ایران با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن و دبیرخانه ملل متحد همکاری نزدیک دارد و آماده است هرگونه کمکی را هم در حوزه انسان دوستانه و هم در حوزه رسیدن به راه حل سیاسی در حد توان خود انجام دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران یمن و از ابتدای حملات غیرقانونی به این کشور به صراحت اعلام کرد که راه حل یمن نظامی نیست و این حملات به جز کشتار مردم بی دفاع نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد.

وی با اشاره به طرح چهارماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای پایان بحران یمن گفت: ما این طرح را به دبیرکل سازمان ملل اعلام کردیم و نخستین پیشنهاد ما آتش بس فوری و همه جانبه بود دوم کمک رسانی انسانی به یمن بود که متاسفانه عربستان با تمام قوا مانع آن شده است که این اقدام آنها برخلاف حقوق بین الملل بشردوستانه و تعالیم اسلامی است که مردود و غیرقابل قبول است و باید امکان کمک رسانی به مردم یمن فراهم شود.

وزیر امورخارجه افزود: سومین پیشنهاد ما در این طرح چهار ماده ای گفتگوهای یمنی- یمنی و چهارم ایجاد یک حکومت فراگیر و دارای روابط مثبت و مناسب با همه همسایگان است .

ظریف گفت: هر آتش بس و توقف عملیات نظامی که تنها قربانی آن زنان و کودکان هستند مورد حمایت ماست و باید این آتش بس به آتش بس دائمی تبدیل شود و مذاکرات برای ایجاد یک حکومت فراگیر فورا ادامه پیدا کند.

راه برخورد با مسائل، دخالت خارجی نیست

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی بوکوحرام، الشباب، القاعده، جبهه النصره و داعش در منطقه و افریقا و ایجاد ترور، ‌خشونت و وحشت که متأسفانه به‌اشتباه به اسلام نسبت می دهند گفت: راه برخورد با این گونه مسائل دخالت خارجی نیست.

ظریف افزود: در لیبی، با توجه به دخالت خارجی شاهد وضع اسفباری هستیم و دخالت در یمن نیز جز کشتار وحشیانه مردم بی‌دفاع و از بین بردن زیرساخت‌های این کشور نتیجه دیگری نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: این دخالت‌ها مردم مقاوم یمن را دچار مشکل جدی کرده است و افکار عمومی، دبیر کل سازمان ملل متحد و کشورها خواهان توقف فوری عملیات نظامی علیه یمن هستند.

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و افریقای جنوبی دیدگاه مشترکی در این زمینه دارند گفت: مبارزه با تروریسم در دستورکار دو طرف است و مذاکرات در این باره ادامه می‌یابد.

وی افزود‌: منطقه خاورمیانه و افریقا با مسئله تروریسم و افراطی‌گری مواجه است و این مسائل چالش‌های منطقه به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها