در حالی هر روز گزارشی بابت کم‌آبی در شهرستان‌های لرستان از جمله پلدختر و خشکی و نابودی بیش از پیش باغات این منطقه مخابره می‌شود که هر روزه بخش زیادی از آب شرب این شهرستان، صرف شست‌وشوی نفتکش‌های حامل سوخت عراقی عبوری از محور ترانزیتی شمال ـ جنوب می‌شود.
کد خبر: ۷۹۷۰۰۵
آب شرب شهرستان پلدختر برای شست و شوی نفتکش​های عراقی

شست‌و‌شوی این تانکرهای سوختی توسط کارواش‌های غیرمجازی صورت می‌گیرد که در چند سال اخیر تعداد بسیار زیادی از آنان قارچ‌گونه در ورودی شهر پلدختر و در امتداد جاده سراسری تهران‌ـ‌جنوب احداث شده‌اند.

این واحدهای خدماتی غیرمجاز و آسیب‌رسان که هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود، به صورت آلونک‌هایی در 2 طرف جاده ترانزیتی شمال - جنوب قرار گرفته و علاوه بر بلعیدن آب آشامیدنی شهر، فلزات سنگین و سرب را راهی اراضی کشاورزی و منابع آب منطقه می‌کند.

فرماندار پلدختر با بیان این‌که کارواش‌های غیرمجاز در این شهر به یک معضل تبدیل شده است، می‌گوید: جدای از آب شربی که برای شست‌و‌شوی این نفتکش‌های عراقی به هدر می‌رود، پساب آنها نیز که آلوده به مواد نفتی است، وارد مزارع مردم شده و تاکنون بخش زیادی از کشت و کار مردم را آلوده و سفره‌های زیر زمینی را نابود کرده است.

قدرت‌الله ترابی‌نژاد با بیان این‌که موضوع جمع‌آوری کارواش‌ها در جلسه شورای تامین شهرستان و با استاندار لرستان نیز مطرح شد و هم اکنون ادامه فعالیت آنها پذیرفتنی نیست، در گفت‌و‌گو با مهر می‌افزاید: نمی‌دانم کارواش‌ها از کجا مجوز آب و برق گرفته‌اند، اما می‌دانم که با فعالیت غیرمجاز این واحدها علاوه بر آلودگی زیست‌محیطی، سطح آب چاه‌های پلدختر که در دامنه سلطان کوه روستای گل‌گل قرار دارد، ۱۰ متر کاهش یافته است.

وی با اشاره به این‌که در افق 3سال آینده، کاهش آب آشامیدنی در پلدختر بیشتر شده و این چاه‌ها دیگر پاسخگوی تامین آب جمعیت شهر پلدختر نخواهد بود، می‌گوید: زمانی که از کنار این کارواش‌ها عبور می‌کنی، با مانور و نمایش آب‌افشانی آنها مواجه می‌شوید که این یعنی هدر دادن آب آشامیدنی مردم که استمرار این روند یک فاجعه محسوب می‌شود.

شهردار پلدختر نیز با بیان این‌که کارواش‌ها اکنون به یک معضل اجتماعی و یک فاجعه در سطح شهر تبدیل شده است، می‌گوید: کارواش‌ها سفره‌های آب زیرزمینی را نابود می‌کند و ما هنوز نمی‌دانیم چرا و چگونه هر روزه آلونک‌هایی با عنوان کارواش قد علم کرده و کمتر از ۲۴ ساعت صاحب امتیاز آب و برق می‌شود.

جهانگیر اکبری تاکید می‌کند: کارواش‌ها چهره‌شهر را زشت کرده است و اداره‌های آب و برق باید هرچه سریع‌تر امتیاز آنها را سلب کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان نیز چندی پیش دراین باره گفته بود که مجوزی برای استفاده آب آشامیدنی برای شست‌وشوی ماشین‌ها وجود ندارد و این کار ۱۰۰درصد تخلف است، آن هم در شهرستانی مانند پلدختر که در آن مشکل کم‌آبی وجود دارد.

رضا آریایی افزود: مواد نفتی که پس از شست‌وشوی خودروها در محیط جاری می‌شود، در آیندهای نه چندان دور مشکلات زیست‌محیطی را برای منطقه به دنبال خواهد داشت و چون همراه آب مواد نفتی وجود دارد، می‌تواند آب کشاورزی، آب آشامیدنی و سفره های سطحی را با مشکل مواجه کند که جبران آن خیلی سخت و دشوار است.

فعالیت کارواش‌های غیرمجاز در ورودی شهر پلدختر که به طور ویژه نسبت به شست‌وشوی تانکرهای نفتکش عراقی اقدام کرده و پساب ناشی از این کار را در خاک و آب منطقه رها می کنند، موجب انتقادات جدی مسئولان و برخی فعالان محیط زیست شد تا انعکاس این موضوع در خبرگزاری مهر منجر به واکنش مسئولان شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها