خندوانه، الگویی برای ساختن یک جمع شاد

یک دورِ همیِ شاد به نام «خندوانه»

«خندوانه»! یک برنامه جذاب و سرگرم کننده که ساعتِ 10 هر شب از شبکه نسیم، مهمانِ خانه‌های‌ ماست. اگر مشتری و مخاطب این برنامه هستید، حتما قبول دارید که خندوانه هرچند تازگی سری قبلی‌اش را ندارد اما یک برنامه هوشمندانه و حداقل در تلویزیون ایران، نو است که یک سر و گردن از فرمِ متعارفِ برنامه‌های‌ تلویزیون بالاتر است.
کد خبر: ۷۹۶۸۵۲
یک دورِ همیِ شاد به نام «خندوانه»
فقط یک نگاهِ کلی به تیتراژ و عنوان عوامل و ایده پردازانِ این برنامه که مجموعه جذابی از نویسنده و کارگردان و گرافیست و موزیسین و روانشناس و ... خوش فکر است، کافی است تا متوجه شویم با برنامه متفاوتی روبه روییم؛ نام هایی مثل رامبد جوان، برادرانِ صفاریان پور، بزرگمهر حسین پور، بهرام عظیمی، محمدرضا شهیدی فرد، بهراد جوانبخت، سجاد افشاریان و... که همگی در حوزه تخصصی خودشان، چهره‌های‌ موفق و خلاقی هستند، به علاوه دکتر عباس اردکانیان که دکترای «اوقات فراغت» است و برای ایده پردازیِ خندوانه، به مطالعه و ترجمه بیش از نهصد مقاله در ارتباط با نشاط و سرگرمی پرداخته است.

تمرینِ شادی و خنــده

خندوانه، یک تمرینِ یک ساعته برای شادی و خنده است. یک تجربه شیرین با تمرین‌های‌ ساده مثل آیتم خنده‌های‌ بی دلیلِ از تهِ دلِ، آیتم سرودهای شادِ دسته جمعی، کف زدن‌ها و پاکوبیدن‌ها و تحرکِ فیزیکی، بازی‌های‌ گروهی، خاطره‌ها و لطیفه‌های‌ مناسبِ جمع و حتی گپ و گفتِ ساده و صمیمی با یک مهمان، که به ما نشان می‌دهد شادی و خوشرویی و خندیدن، اصلا کار سختی نیست و نیازی به خیلی کارها هم ندارد.خندوانه برنامه‌ای‌ است درباره تاثیر عمیق خنده و شادی بر روح و جسم و زندگی فردی و اجتماعیِ آدم ها؛ موضوعی که در جهان مسئله مهمی به حساب می‌آید و ما در ایران به دلیل کمبود آگاهی، بیشتر در موردش شعار می‌دهیم.

ساختار جذاب و متنوع

ساختار کلیِ خندوانه به شکلِ «استندآپ کمدی» یا به قولِ رامبد جوان «ایستاده خنداندن» است. یک استودیو با طراحی مینی مال و چشم نواز، یک مجری خلاق، یک سری تماشاگرِ باهوش و چندین کمدینِ طنـــاز، به علاوه یک مهمان که حتی اگر ظاهرِ شادی نداشته باشد، به خوبی از پسِ انعکاسِ نکاتِ مثبتِ شاد بودن برمی آید با سوالات جزئی و بازی‌های‌ جذابی که بخشِ گفت و گو را از قالبِ تاک شوهای معمول و تکراری، درمی آورد. به همه این‌ها اضافه کنید گروه‌های‌ موسیقیِ «کلـــم» و «بُمرانی» را که با ساده ترین اشیاء، برنامه را متنوع‌تر می‌کنند. هر شب، بعد از سلام و احوالپرسیِ مجــری برنامه، طبق قاعده اینجور برنامه ها، یک «cold open» یا یخ شکن در قالبِ اجرای یک موقعیت بداهه طنز از بازیگرِ ثابتِ این مجموعه، «نیـــما» می‌بینیم که یخِ مخاطب را آب می‌کند و حواسش را جمع می‌کند و با بخش‌های‌ متنوع برنامه، همراه می‌کند.

سرگرمی‌های‌ ساده و دلچسب

به سرگرمی‌های‌ ساده‌اما جذابی که در خندوانه ارائه می‌شود، دقت کرده‌اید؟ بازی هایی مثل پانتومیم، سنگ کاغذ قیچی، جملـه سازی، هُپ، مسابقه پرتاب دارت، تعریفِ یک ماجرای ساده و بانمک، تعریفِ یک لطیفه، مرور یک خاطره قدیمی، شوخی‌های‌ مناسب و دورهمی‌های‌ دلچسب. تقریبا هیچکدام از این سرگرمی‌ها که نتیجه اش صمیمیت و شادی و خنده است، نیاز به وسیله و امکانات و هزینه ویژه‌ای‌ ندارد. کافی است با یک الگوگیریِ مناسب از این برنامه جذاب، روش‌های‌ شاد بودن و شاد کردن را برای وقت هایی که با خانواده، دوستان یا جمعِ فامیل دور همیم، یاد بگیریم و اجرا کنیم. کافی است باور کنیم علیـــرغمِ تمام مشکلات و کمی و کاستی‌های‌ زندگی، می‌شود خندید. حتی اگر این خنده در ابتدا مصنوعی و زورکی باشد، کم کم طبیعی و واقعی و از تهِ دل می‌شود و آنجاست که معجزه اتفاق می‌افتد: معجــزه شادی و آرامش! (آذر صدارت/ خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
۰
۰
شما با بیكاری, بی پولی,گرانی,هزار مشكل وبدبختی دیگه دارید الكی بخندید تامن از خنده الكی شما پول بدست بیاورم!
قال پیامبر دروغین شادی رامبد جوان
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها