فرمانروای قهرمانان

نقد و بررسی بازی Massive Chalice

چشم‌ها همه جا هستند

نقد و بررسی بازی Republique Remastered

شاید Republique Remastered بهترین بازی سریالی که تا به حال عرضه شده، نباشد، ولی با هر قسمت جدید شاهد تغییر بازی، بزرگ‌تر و بهتر‌شدنش هستیم و نمونه ایده‌آلی در بازی‌های سریالی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۷۹۶۷۷۷
نقد و بررسی بازی Republique Remastered

این بازی ابتدا برای تلفن همراه‌ عرضه شد سپس با موتور بازیسازی یونیتی 5 برای PC و Mac نیز پورت شد که کیفیت فوق‌العاده خوبی نسبت به پسوند Remastered درج شده در عنوان بازی دارد. تاکنون سه قسمت از بازی عرضه شده و نقد ما روی قسمت اخیر آن یعنی Ones and Zeroes تاکید دارد ؛ هر چند ساختار گیم‌پلی بازی در تمام قسمت‌ها یکسان بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

عنوان بازی: Republique Remastered
پلتفرم: PC، iOS، Android، Mac
ناشر: Camouflaj
سازنده: Camouflaj
سبک: ماجرایی ـ مخفی‌کاری
امتیاز: 8.5

کلیت داستان بازی در مورد جامعه‌ای بسته است که سردسته آن ملقب به Headmaster یا The Overseer آن را با هدف ایجاد یک آرمانشهر یا اتوپیا شکل داده است. فضای داستان و دنیای آن بسیار نزدیک به رمان‌های «1984»، «دنیای جدید نو»، «ما» و فیلم «جزیره» است. شاید در معروف‌ترین بازی‌هایی که قبلا به چنین مضامینی اشاره کرده‌اند، نتوان عنوانی بهتر از مجموعه‌ Bioshock پیدا کرد. کاراکتر اصلی دختر جوانی به نام Hope است که متوجه دروغ‌ها و اطلاعات نادرستی که Headmaster به آنها تحمیل می‌کند، می‌شود و تصمیم به فرار از مجموعه‌ای می‌گیرد که معلوم نیست در کجای جهان قرار دارد.

بازی در قسمت سوم خود در حالی که گیم‌پلی مبتنی بر مخفی‌کاری خود را تقویت می‌کند، با پیچش‌های جذاب، قصه را به سمت و سوی تازه‌ای می‌کشاند. در انتهای قسمت دوم شاهد دستگیر شدن «هوپ» بودیم، ولی ابتدای این قسمت دوباره هدایت کاراکتر به شما سپرده می‌شود، زیرا به نظر می‌رسد هکر (محافظ هوپ) که از طریق وسیله‌ای شبیه موبایل با او ارتباط دارد، موفق شده او را فراری دهد. جذابیت قصه به همین‌جا ختم نمی‌شود، زیرا حالا هوپ بیش از هر زمان دیگری به آسانسوری به سطح زمین نزدیک است که تنها راه خروج او از جامعه‌‌ای بسته‌‌ و زیرزمینی‌ است که در آن متولد شده است. بین او و آزادی‌اش، ارتشی از نگهبان‌ها قرار دارد.

بازی Republique همواره تلاش کرده از نمایش خشونت مستقیم اجتناب کند و این روند در این قسمت نیز ادامه دارد. نگهبان‌ها را نمی‌کشید، گرچه اجتناب از دیده شدن بهترین کار است، با این حال می‌توانید جیب آنها را زده و به بازی‌هایی که از یکی از همکاران خود به نام Cooper که به شما در فرارتان کمک می‌کند دزدیده‌اند، دسترسی پیدا کنید. استفاده از گاز فلفل یا شوکر، ادوات اصلی شما برای متوقف کردن نگهبان‌ها به شمار می‌رود. در قسمت جدید به وسیله‌ای مین مانند دست می‌یابید که با قرار دادن آن روی زمین، هر نگهبانی که پایش را روی آن بگذارد، بلافاصله بیهوش می‌شود. این وسیله برای مقابله با نگهبان‌های زره‌دار که دستگاه شوکر روی آنها فایده ندارد، بسیار کارآمد است. از طرفی نگهبان‌ها نیز تجهیزات جدیدی دارند و بعضی از آنها با مشاهده شما یا شک کردن به حضورتان به جای این‌که مستقیم به سمت‌تان بیایند، ابتدا گاز خواب‌آور پرتاب می‌کنند که فرار کردن از چنین موقعیت‌هایی را تقریبا غیرممکن می‌سازد. در صورتی که نگهبان‌ها دستگیرتان کنند، تمام وسایل خود را از دست می‌دهید، اما برای بازپس گرفتن‌شان کافی است جیب نگهبانی که شما را دستگیر کرده بزنید.

شما با جمع‌آوری اسناد و مدارک مختلف در قالب‌هایی مثل روزنامه‌‌‌های پراکنده در محیط، شنود گفت‌و‌گوهای انجام شده، بررسی ایمیل‌ها یا اشیایی در محیط که قصه‌ای در پس پرده‌ خود دارند، می‌توانید توانایی‌های جدیدی برای دستگاه هکر خود از طریق ترمینال‌هایی مخصوص بخرید. این توانایی‌ها به مرور اجازه‌ دیدن دشمنان روی نقشه، پرت کردن حواس آنها، مشاهده‌ مسیر گشتزنی و امکان بررسی و به دست آوردن اسناد و مدارک بیشتر را به شما می‌دهد.

یکی از موارد درخشان بازی Republique طراحی مراحل آن است. هنرمندی سازنده‌ها در این قسمت باعث شده هر محیط همچون پازل یا معمایی به نظر برسد که راه‌حل آن گذشتن از منطقه است، ولی این‌که شما به چه طریقی می‌خواهید این کار را انجام دهید، به عهده‌ خودتان، توانایی‌ها و تجهیزاتی است که در اختیار دارید و این موضوع همواره باید در طراحی بازی‌های مخفی‌کاری مد نظر قرار بگیرد. به‌عنوان مثال گذشتن از راهروی طولانی که سه‌نگهبان زره‌پوش در آن حضور دارند و مسیر گشت‌زدن آنها نیز با یکدیگر همپوشانی دارد، به چالشی مهم برای شما تبدیل می‌شود. به‌هرحال طراحی مرحله و چیدمان محیط به گونه‌ای است که می‌توانید با صبر و ذکاوت بدون نیاز به تجهیزات خاص نیز از سد نگهبان‌ها عبور کنید، ولی تاکتیک‌هایی مثل قرار دادن مین بیهوش‌کننده نزدیک تلفن سپس به صدادرآوردن زنگ تلفن برای جلب توجه نگهبان‌ها هم می‌تواند راهکاری باشد که شاید با سبک بازی شما بیشتر جور در بیاید.

نکته‌ مهم برای تردد در محیط، مشاهده‌ تمام زوایای آن از طریق دوربین‌هاست. دستگاه هکر شما این امکان را دارد تا محیط را از دوربین‌های مختلف نشانتان دهد. در این حالت که Omni View نام دارد، کاراکتر را نمی‌توانید تکان دهید، اما می‌توانید از یک دوربین به دوربین دیگر منتقل شده و محل نگهبان‌ها را شناسایی کنید. در حالت Omni View همواره می‌توانید هویت نگهبان‌ها را بررسی کرده و به اطلاعات پرونده‌ هویتی آنها نگاهی بیندازید، ولی در قسمت سوم، این حرکت وارد فاز جدیدی می‌شود و شما با دسترسی به سرورها و به وسیله‌ هکر خود می‌توانید وارد خانه و زندگی دو تا از نگهبان‌ها شوید، وقایع و اتفاقاتی را که به ملحق شدن‌شان به ارتش Headmaster منجر شده دنبال کنید و براساس حرف‌هایی که با دوستان و خانواده‌ خود رد و بدل می‌کنند، برای آنها پاپوش درست کنید.

Republique Remastered تجربه‌‌ای است که طرفداران ماجرایی و مخفی‌کاری حتما باید آن را تجربه کنند. بعضی از قسمت‌ها مثل گوش‌دادن به نوارهای کاست طولانی پشت سر هم که البته کاملا به دلخواه بازیکن است، بازی را کمی یکنواخت می‌کند؛ ولی این بازی استاد پیوند دادن آیتم‌های جمع‌کردنی، جزئیات داستانی و پیش‌زمینه‌ شخصیت‌ها با عناصر گیم‌پلی است و تا پیش از آن هیچ بازی دیگری این کار را این قدر خوب در این مقیاس انجام نداده است.

مجید رحمانی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها