دبیر فدراسیون والیبال: سرمربی موفق تیم ملی را توجیه کردیم‌، اوضاع خوب است

کواچ هم به جمع ناراضی‌ها پیوست

تقدیر نشدن در مراسم بدرقه تیم ملی والیبال به لیگ جهانی بهانه‌ای بود تا بغض اسلوبودان کواچ سرمربی تیم ملی از سایه سنگین سلف نامدار خود یعنی خولیو ولاسکو بترکد و با گلایه و حتی تهدید به کناره‌گیری، تیم ملی را برای شرکت در لیگ جهانی همراهی کند.
کد خبر: ۷۹۶۷۴۱

به گزارش جام‌جم، والیبال ایران در شرایطی در سه سال اخیر در قاره آسیا آقایی کرده و سری بین قدرت‌های دنیای والیبال درآورده و همه به عنوان یک قدرت نوظهور در دنیای والیبال آن را پذیرفته‌اند که با این‌که یک سال است خبری از خولیو ولاسکو، سرمربی نامدار آرژانتینی در راس تیم ملی کشورمان نیست، اما همچنان بسیاری از علاقه‌مندان به والیبال او را معمار موفقیت والیبال ایران می‌دانند. در این شرایط اسلوبودان کواچ، سرمربی صرب تیم ملی هرچند هدایت تیم ایران نخستین تجربه مربیگری او در عرصه ملی به حساب می‌آید، اما او که در قامت بازیکن به افتخارات بزرگی دست یافته و در تیم‌های باشگاهی ایتالیا نیز کارنامه درخور توجهی کسب کرده است، هیچ خوش ندارد همچنان زیر سایه سلف خود باشد حتی آگر آن سلف خولیو ولاسکو، پرافتخارترین مربی دنیای والیبال باشد.

کواچ در مراسم بدرقه تیم ملی به لیگ جهانی در شرایطی که به قول خودش بارها و بارها نام ولاسکو به عنوان عامل موفقیت‌های بزرگ والیبال ایران نام برده شد و با وجود تقدیر از بازیکنان، کادرفنی تیم در این مراسم مورد قرار نگرفتند به یک باره بغضش ترکید و به جمع ناراضیان ورزش ایران پیوست. بخش‌هایی از گلایه‌های کواچ در گفت‌وگو با ایرنا به این شرح است: «کار من مربیگری است، نیامده‌ام اینجا که به رئیس فدراسیون و یا دیگر عوامل فدراسیون کار کردن یاد بدهم.... تا قبل از این مراسم احساس می‌کردم برای من احترام قائلند، اما ظاهرا این طور نیست....فکر می‌کردم اگر بر خلاف برخی مربیان خارجی حاضر در ایران در امور فدراسیون و ورزش دخالت نکنم، احترام می‌بینم... در فوتبال ایران هیچ وقت صحبت از مربی قبل از کی روش نمی‌شود، اما در حالی که نتایج من با تیم ملی مقام چهارم لیگ جهانی، رتبه ششم قهرمانی جهان و نخستین طلای بازی‌های آسیایی در تاریخ ثبت شده و شاید دیگر تکرار هم نشود، اما باز هم برخی موفقیت‌های ما را هم مدیون ولاسکو می‌دانند ..... باید به من احترام بگذارند، اگر این کار را نکنند، دیگر دلیلی برای همکاری نمی‌بینم.»

اشتباه کردیم، اما نگران نباشید

درباره شرایط پیش‌آمده سراغ محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال رفتیم، او در این باره به جام‌جم گفت: تصور نمی‌کنم مشکل بزرگی برای والیبال ایران پیش آمده باشد و نباید نگران ورود حاشیه به تیم ملی باشیم، چرا که همراه آقای داورزنی (رئیس فدراسیون) نشستی را با کواچ برگزار کرده و توضیحات لازم را به او دادیم، او هم توجیه شد. واقعیت این است که ما اشتباه خودمان را نمی‌خواهیم گردن فرد دیگری بیندازیم، اما کسانی که از طرف ما مسئول هماهنگی با برگزارکننده این مراسم بودند به خوبی میزبان مراسم را توجیه نکرده و این چالش پیش آمد، ما قدردان زحمات کواچ و همه کسانی که در موفقیت‌های والیبال ایران نقش داشته‌اند، هستیم و نباید باعث دلخوری کواچ می‌شدیم. آیا اعتراض کواچ به نام بردن از ولاسکو منطقی است؟ افشار دوست در پاسخ به این پرسش جام‌جم گفت: فکر می‌کنم درباره ولاسکو باید به کواچ حق بدهیم، بله ولاسکو بخش مهمی از تاریخ پیشرفت والیبال ما بوده است، اما کواچ هم بخوبی این راه را ادامه داده است و باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد اما خب نباید ولاسکو را هم فراموش کنیم.

کواچ دیکتاتور نیست، راضی هستیم

صرف نظر از این ماجرا ، آیا فدراسیون والیبال در مجموع از این مربی صربستانی رضایت دارد که دبیر فدراسیون در پاسخ به این پرسش ما گفت: «مطمئنا راضی هستیم و کارنامه کواچ موفق است اگر غیر از این بود موفقیت‌های لیگ جهانی، رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی اینچئون حاصل نمی‌شد از طرفی یادمان باشد آن چیزی که آرزوی ماست یعنی رسیدن به المپیک را کواچ به عنوان بازیکن نه‌تنها تجربه کرده که دوبار به مدال نقره المپیک نیز دست یافته و در نتیجه او فرد بزرگ و با تجربه‌ای است.»

گفته می‌شود با توجه به این‌که برخی ملی‌پوشان به او خرده می گیرند ، بهتر است فدراسیون به فکر گزینه‌های جانشین باشد، دبیر فدراسیون والیبال درباره این نکته تصریح کرد: من خودم به عنوان کسی که سابقه مربیگری تیم ملی را داشته‌ام این را عنوان می‌کنم که هر مربی شرایط و شیوه کاری خودش را دارد، کواچ از آن دست مربیانی است که شیوه کارش دیکتاتوری نیست و تیم را به صورت مشارکتی و حتی تفویض اختیار اداره می‌کند، ملی پوشان به او احترام می‌گذارند و او نیز به بچه‌ها اعتماد دارد چیزی که فدراسیون دیده غیر از این نبوده است، ممکن است حین یک مسابقه یک بازیکن به دلیل صمیمیتی که در تیم وجود دارد حرکتی کرده باشد که از دید بیننده تلویزیونی نافرمانی از آن حرکت استنباط شده باشد، اما واقعا این گونه نیست و کواچ بر تیمش مسلط است و نباید از این نظر نگران بود ضمن این‌که به لحاظ فنی هم کارنامه موفقی دارد.

دستمان خالی نیست

آیا والیبال ایران به لحاظ داشتن مربیان بزرگ چنان ظرفیتی دارد که اگر یک مربی خارجی سربز نگاه لیگ جهانی کنار برود، جانشین او شود و دست فدراسیون لای پوست گردو نماند؟ افشار دوست در پاسخ به این پرسش تصریح کرد:قطعا ماچندمربی ایرانی بزرگ داریم که در سطح اول والیبال و تیم ملی مربیگری می‌کنند و دستمان خالی نیست، اما این‌که چرا در کنار مربیان نامدار خارجی بندرت شاهد حضور مربیان ایرانی هستیم به هرحال سیاست فدراسیون این است که سرمربی را مسئول فنی و پاسخگوی نتایج تیم می‌داند پس به او اختیار انتخاب دستیارانش را همچون انتخاب بازیکن می‌دهد، هرچند دستیارانی که مربیان معرفی می‌کنند از فیلتر فدراسیون عبور می‌کنند اما آنها خود اختیار انتخاب دستیارانشان را دارند.

تدارک خوب، کار سخت

دبیر فدراسیون والیبال در ادامه با اشاره به سفر تیم ملی برای برگزاری دیدارهای تدارکاتی به جام‌جم گفت: خوشبختانه شرایط تیم ملی خوب است و تدارک خوبی برای آماده‌سازی این تیم دیدیم و تمامی برنامه‌های آماده‌سازی بخوبی عملیاتی شد. آیا برگزاری 5 بازی تدارکاتی برای این تیم کافی است؟ افشاردوست در این باره گفت: مطمئنا اگر می‌توانستیم 20 بازی تدارکاتی برگزار کنیم شرایط بهتر می‌شد، اما ما از حداقل زمان حداکثر استفاده را کردیم.

نگران نتایج تیم ملی در سومین حضورش در لیگ جهانی نیستید؟ او در پاسخ به پرسش پایانی ما گفت: در گروه فوق العاده سختی قرار داریم و با توجه به شناختی که همه تیم‌ها از تیم‌ ما به دست آورده‌اند قطعا شرایط برای تیم ملی ایران سخت‌تر از سال‌های گذشته است لذا ضمن توجه به این نکته باید سطح انتظارات را پایین آورد.نباید تصور کرد در صورت یک شکست دنیا برای والیبال ایران به آخر رسیده است یا با یک پیروزی به همه آرزوهای خود دست یافته‌ایم، مهم این است که دنیا قدرت والیبال ایران را پذیرفته است و ما هم امیدواریم تیم ملی در سومین حضورش در لیگ جهانی موفق ظاهر شود.

پرواز تیم ملی به لیگ جهانی

تیم ملی برای برگزاری سه دیدار دوستانه با فنلاند و دو بازی با جمهوری چک دیروز تهران را به مقصد فنلاند ترک کرد.

پس از پایان اردوی جمهوری چک 4 بازیکن به ایران بازخواهند گشت و تیم ملی به همراه ۱۵ بازیکن راهی آمریکا می‌شود تا در هفته نخست لیگ جهانی والیبال به مصاف قهرمان این رقابت‌ها برود.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها