بیماران مبتلا به امراض قندی دقت کنند

افزایش خطر ابتلا به دیابت با مصرف استاتین‌ها

جام جم سرا- محققان و پژوهندگان پزشکی اعلام کردند مصرف داروهای پایین آورنده کلسترول که بیشتر با اسم و عنوان استاتین‌ها شناخته می‌شوند، خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۷۹۶۴۲۲
افزایش خطر ابتلا به دیابت با مصرف استاتین‌ها

دانشمندان مرکز مطالعات بازماندگان جنگ در آمریکا اعلام کردند بررسی آنان روی نزدیک به ۲۶ هزار نفر نشان می‌دهد افرادی که داروهای استاتینی مصرف می‌کرده‌اند ۸۷ درصد بیشتر از کسانی که این دارو‌ها را مصرف نمی‌کرده‌اند در خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم قرار دارند.
این مطالعه در واقع نشان‌دهنده ارتباط قوی بین استاتین و دیابت است.
به نقل از ساینس دیلی، بیماری قند یا دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز است که به علل مختلف تظاهر می‌کند و با درجات مختلف از کمبود انسولین، یا عدم پاسخ به انسولین همراه است. طبق این تعریف نقش مهم انسولین و تغییرات مهمی که بدنبال کمبود آن در سوخت و ساز ایجاد می‌شود بهتر مشخص می‌شود. این نوع دیابت تقریبا ۸۵ یا ۹۰ درصد کل بیماران دیابتی را تشکیل می‌دهد. در این نوع دیابت، زمینه ارثی دخالت دارد و در مقایسه با دیابت وابسته به انسولین بیشتر به صورت فامیلی مشاهده می‌شود.


در کشورهای غربی ابتلا به دیابت به میزان ۶۰ تا ۹۰ درصد مربوط به عامل دریافت کالری اضافی، چاقی و در نتیجه مقاومت نسبی به انسولین است.
دیابت نوع دوم نیز، اغلب در بین افراد میانسال دیده می‌شود. در دیابت نوع دوم، کمبود انسولین به طور نسبی وجود دارد ولی مقاومت به انسولین می‌تواند در پیدایش بیماری اهمیت بیشتری داشته باشد. (خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها