مسئولان آمریکایی روز گذشته اعلام کردند که «چارلز هاروی اکلیتسون» کارمند سابق وزارت انرژی این کشور درباره تلاش برای سرقت با عملیات هک رایانه و فروش اسرار هسته ای این وزارتخانه به یک دولت بیگانه موسوم به «کشور A» تفهیم اتهام شده است.
کد خبر: ۷۹۶۱۵۷
جزئیات فروش اسرار اتمی آمریکا به کشور «A»

دفتر پلیس فدرال آمریکا (اف.بی آی) می گوید اکلیتسون 62 ساله که در سازمان انرژی هسته ای آمریکا نیز فعال بوده، بعد از ارتباط گیری با یک سفارتخانه خارجی برای فروش اطلاعات سری هسته ای آمریکا در تله اف بی آی افتاده است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است که اکلیستون در ماه ژانویه پیغامی الکترونیکی حاوی ویروس به بیش از 80 حساب اینترنتی ارسال کرده بود. هدف از این اقدام، وارد کردن خسارت به شبکه اطلاعاتی وزارت انرژی آمریکا و استخراج گزارش های حساس دولتی درباره تسلیحات اتمی بوده است.

این کارمند وزارت انرژی آمریکا در آوریل 2013 قصد داشت اطلاعات محرمانه هسته ای آمریکا را به یک سفارتخانه خارجی در «مانیل» پایتخت فیلیپین بفروشد. دادگستری آمریکا نامی از دولت خریدار این اطلاعات نبرده و تنها به نام اختصاری «دولت A» اکتفا کرده است.

بر اساس اسناد اف بی آی که خبرگزاری فرانس پرس به آنها دست یافته است، اکلیستون به دولت a پیشنهاد فروش 5 هزار و 82 پیام الکترونیکی محرمانه از مسئولان، مهندسان و کارکنان کمیته سازمان هسته ای آمریکا را در مقابل 18 هزار و 800 دلار داده بود.

در این اسناد 50 صفحه ای آمده است که این کارمند سابق وزارت انرژی در پاسخ به سوال بازپرسان مبنی بر اینکه «اگر دولت a خریدار اطلاعات مذکور نبود چه می کردی؟» گفت: سراغ چین، ایران یا ونزوئلا می رفتم زیرا گمان می کنم این اطلاعات برای کشورهای مذکور اهمیت دارد.

بر اساس این اسناد، اکلیستون به یکی از کارکنان اف بی آی گفت که پیش از این تلاش کرده بود گزارش هایی دولتی را به ونزوئلا و چین بفروشد اما اجازه ملاقات با مسئولان این دو کشور را نیافته بود.

این متهم آمریکایی اشاره کرده است که در نوامبر 2013 موفق به دیدار با مسئولی در سفارت فرانسه در مانیل شد اما هیچ توضیح بیشتری درباره جزئیات این دیدار منتشر نشده است.

اتهام چارلز هاروی اکلیتسون در صورت اثبات می تواند 50 سال زندان برای او به دنبال داشته باشد.

موضوع جاسوسی از فعالیت های هسته ای آمریکا چیز جدیدی نیست و جنجالی ترین پرونده در این باره به «جاناتان پولارد» جاسوس اسرائیلی بر می گردد.

جاناتان پولارد در سال ١٩٨٧ به جرم کسب و تحویل اطلاعات محرمانه به اسرائیل در دادگاهی در ایالات متحده به حبس ابد محکوم شد.

طی سه دهه گذشته، محکومیت پولارد یکی از عوامل بحث برانگیز در روابط نزدیک بین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی بوده است اما مقامات آمریکایی تاکنون با درخواست‌های مکرر مقامهای اسراییلی برای عفو او موافقت نکرده‌ اند.

جاناتان پولارد جاسوس یهودی اهل آمریکا به جرم جاسوسی برای اسرائیل به حبس ابد محکوم شد و هم اکنون در ایالت کارولینای شمالی در زندان به سر می‌برد. او کارمند بخش اطلاعات نیروی دریایی آمریکا بود و اسرار نظامی شوروی، پاکستان، سوریه، و لیبی را که سرویس های اطلاعاتی آمریکا گردآوری کرده بود را توسط یک نظامی اسرائیلی به رژیم صهیونیستی در ازای دریافت پول و هدایای گرانبها فاش کرد.

کارمند سابق وزارت انرژی در پاسخ به سوال بازپرسان مبنی بر اینکه «اگر دولت a خریدار اطلاعات مذکور نبود چه می کردی؟» گفت: سراغ چین، ایران یا ونزوئلا می رفتم زیرا گمان می کنم این اطلاعات برای کشورهای مذکور اهمیت دارد.

اسرائیل ماهی دو هزار و پانصد دلار پول نقد، چند حلقه الماس (که با یکی از آنها از معشوقه اش خواستگاری کرد) و هزینه هتل و رستوران پولارد را در ازای دریافت این اطلاعات پرداخت کرد.

پولارد هر جمعه اطلاعات را به صورت چاپ شده که در کیف قرار داده بود به سفارت اسرائیل می برد. رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۵ به او تابعیت اسرائیلی داد با این حال این رژیم تا سال ۱۹۹۸ خرید اطلاعات محرمانه از پولارد را نفی می کرد.

هم اکنون تل اویو با لابی در ایالات متحده به دنبال آزاد سازی پولارد از زندان است.

یکی از سران اطلاعاتی صهیونیست ماجرای پولارد را درسی برای اسرائیل دانسته که پس از آن هرگز به فکر جاسوسی علیه آمریکا نیافتاده است، ادعایی که مقام های اطلاعاتی آمریکا آن را رد می کنند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها