سازمان دیده بان حقوق بشر ضمن محکومیت کاربرد بمب های خوشه‌ای علیه مردم یمن تاکید کرد: آمریکا با فروش این تسلیحات به عربستان و امارات، در اشتباه آنان شریک است.
کد خبر: ۷۹۶۰۳۲
آمریکا شریک عربستان در کشتار یمنی‌ها

«کنث رات»، مدیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما در نیویورک افزود: دیده بان حقوق بشر دریافته است که جنگنده‌های عربستان از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌اند، بمب هایی که به هیچ عنوان و به ویژه نباید در نزدیکی مناطق غیر نظامی استفاده شوند و عربستان سعودی هیچ دلیلی ‌برای بمباران نامتعارف در یمن ندارد.

کنث رات گفت: این بمب ها پس از پرتاب باز و به تعداد زیادی بمب‌های کوچک تر که قابلیت پوشش مساحت بیشتری را برای تخریب دارند، تبدیل می شوند.

بمب های خوشه‌ای، سلاح هایی نامتعارف

بالاترین مقام سازمان دیده بان حقوق بشر در نیویورک افزود: بمب های خوشه ای به طور ذاتی، سلاح هایی نامتعارف و نامعقول هستند، برای اینکه با چنین بمب هایی نمی‌ توان اهداف خاصی‌ را مورد هدف قرار داد و بسیاری از آنها در نخستین برخورد با زمین، منفجر نمی شوند و بعدها کودکان و یا دیگران آنها را برمی‌دارند که منجر به از بین رفتن آنها می شود.

وی از وجود معاهده منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در سازمان دیده بان حقوق بشر خبر داد و گفت: متاسفانه عربستان سعودی و امارات متحده عربی‌، این معاهده را به رسمیت نشمرده‌اند و ما تاکید داریم که از چنین سلاح هایی نباید استفاده شود، زیرا سلاح‌های نامعقولی هستند.

نگران شرایط انسانی در یمن هستیم

این مقام بلندپایه سازمان دیده بان حقوق بشر در ادامه با اشاره به فاجعه انسانی موجود در یمن گفت: دیده بان حقوق بشر بسیار نگران شرایط یمن است به ویژه شرایط بشردوستانه، کمبود غذا و سوخت که منجر به بروز مشکلات سلامتی‌ بی‌شماری می شوند.

وی افزود: ما خیلی ‌مشتاقیم تا آتش ‌بسی را که سعودی‌ها حرف از آن می زنند، شاهد باشیم ولی‌ متاسفانه آنها درمورد آتش بسی کوتاه و محدود صحبت می کنند اما روشن است به آتش‌ بس کامل نیاز است.

مدیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر به آمارهای صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) درباره اوضاع یمن اشاره کرد و گفت: یونیسف به تازگی اعلام کرده است که بیش از صد‌ها هزار کودک یمنی در معرض خطر هستند، چون کمک‌های اولیه بهداشتی و غذا به مقدار کافی ‌ندارند.

وی افزود: طبق اعلام یونیسف، دور نخست زمانبندی واکسیناسیون کودکان یمنی نیز به تعویق افتاده است و احتمال گسترش ویروس و بیماری وجود دارد، به همین دلیل واقعا نیاز است تا راهی‌ برای تامین ملزومات اولیه زندگی‌ برای جمعیت غیر نظامی یمن پیدا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها