زایمان به روش سزارین، بچه‌دار شدن زنان را محدود می‌کند

لطفا سزارین کنید؛ من از زایمان طبیعی می‌ترسم!

جام جم سرا- ۲۵ ساله و باردارم. پزشکم توصیه به زایمان طبیعی کرده است، اما من از انجام زایمان طبیعی وحشت دارم. دکترم به من امیدواری می‌دهد و می‌گوید مطمئن باش بنیه‌اش را داری و می‌توانی فرزندت را به روش طبیعی به دنیا بیاوری اما من دوست داشتم سزارین شوم چون واقعا هراس زیادی از زایمان طبیعی دارم.
کد خبر: ۷۹۶۰۲۲
لطفا سزارین کنید؛ من از زایمان طبیعی می‌ترسم!

پاسخ مشاور: تشخیص اینکه برای شما و جنینتان، زایمان طبیعی مناسب‌تر است یا سزارین، باید پس از مطالعه دقیق پرونده پزشکیتان ارائه شود. از آنجا که اشاره کرده‌اید بنا به تشخیص پزشکتان مشکل خاصی شما را تهدید نمی‌کند در شرایط عادی به طور قطع زایمان طبیعی گزینه مناسب‌تری برای شما و فرزندتان خواهد بود.
با این حال توجه شما را به نکاتی در این باره جلب می‌کنم که امیدوارم موثر باشد:


بی‌اطلاعی مادران باردار از روش‌های زایمان طبیعی

انواع روش‌های کاهش درد در زایمان بخوبی معرفی و تبلیغ نشده است و بسیاری از مادران باردار از این روش‌ها بی‌اطلاع هستند. اغلب خانم‌ها به این دلیل سراغ سزارین می‌روند و آن را جایگزین زایمان طبیعی می‌کنند که از درد زایمان رهایی یابند، در حالی که اگر زایمان طبیعی و بدون درد بدرستی تبلیغ می‌شد، شرایط موجود را دستخوش تغییر می‌کرد.
اگرچه در مواقع ضروری عمل «سزارین» به مادران باردار پیشنهاد می‌شود ولی اگر لگن مادری دچار مشکل نباشد، شرایط جنین و وضعیت جسمانی مادر مطلوب باشد و نهایتا مشکل اورژانسی خاصی مادر و فرزندش را تهدید نکند؛ زایمان طبیعی بهترین گزینه است.


عوارض سزارین

سزارین مخاطراتی دارد که کمتر برای مادران تشریح شده، از جمله احتمال خونریزی و چسبندگی جفت در عمل سزارین وجود دارد. متأسفانه عامل دیگری که مادران جوان را به سمت این عمل سوق داده است نگرانی از بابت نداشتن بنیه برای انجام زایمان طبیعی است. به خاطر دارم خانم میانسالی از روستا به همراه دختر باردارش به مطب مراجعه کرده بودند و درخواست سزارین داشتند در حالی که برای آن مادر جوان بهترین گزینه، زایمان طبیعی بود. از مادر این خانم پرسیدم، شما که خودتان سال‌ها قبل با همین روش فرزندانتان را به دنیا آورده‌اید و حتی نسل‌های قبل از شما هم در روستا، به این روش زایمان می‌کردند چرا برای دخترتان این قدر اصرار به سزارین دارید، آن هم در حالی که هیچ مشکلی ندارد؟ پاسخش این بود که دخترم بنیه کافی برای طبیعی زایی ندارد! من به عنوان پزشک نظر دیگری داشتم.

یکی دیگر از عوارض سزارین این است که این عمل می‌تواند تعداد زایمان‌ها را کاهش دهد و مادر، نهایتا قادر به انجام دو یا سه زایمان دیگر خواهد بود اما درباره زایمان طبیعی چنین محدودیتی رخ نمی‌دهد.


استراحت مادر باردار فقط به توصیه پزشک

در کشور ما ورزش‌ها و تمرین‌های دوران بارداری بخوبی تبلیغ و آموزش داده نمی‌شود. این تمرینات باعث می‌شود تا ساختار بدن هم برای زایمان طبیعی آماده شود و هم عوارض ظاهری زایمان بر جسم مادر نمودی نداشته باشد؛ اما متأسفانه به دلیل نبود آگاهی، مادران باردار در این ۹ ماه، مدام به پرخوری و کم تحرکی از سوی اطرافیان تشویق می‌شوند که نهایتا این رفتار‌ها، آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. (دکتر مهنوش فرشچیان - متخصص زنان و زایمان/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها