عراقچی در جمع خبرنگاران:

تحریم‌ها تنها روی کاغذ لغو شده است

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، ضمن تشریح آخرین وضع مذاکرات، روند بازرسی‌ها در صورت پذیرش پروتکل الحاقی را توضیح داد.
کد خبر: ۷۹۵۵۰۹

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدعباس عراقچی در این برنامه بار دیگر بر رفع یکجای تحریم‌ها تاکید کرد و افزود: تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی در همان روز اجرایی شدن توافق باید لغو شود و ما اکنون در حال تنظیم قوانین مربوط روی کاغذ هستیم تا آنها را ثبت کنیم. وی در پاسخ به این سوال که لغو تحریم‌ها از روز اجرا یا از روز امضا اجرایی خواهد شد، گفت: در روزی که توافق امضا و نهایی شود دو طرف باید کارهای مقدماتی را انجام دهند تا آماده اجرا شوند. در این باره کنگره آمریکا اکنون وارد شده و در حال تصویب لایحه‌ای است که ممکن است اجرای توافق را عقب بیندازد. در این فاصله دو طرف برای اجرای تعهداتشان آماده می‌شوند، ما آژانس را مطلع می‌کنیم و اقدامات اولیه را انجام می‌دهیم و آنها هم قوانین و دستورالعمل‌هایشان را برای لغو تحریم‌ها انجام خواهند داد .

معاون وزیر امور خارجه افزود: آنها در روز توافق تحریم‌ها را لغو خواهند کرد و اجرایی شدن آن در روز توافق است، البته اقدامات ما در یک روز نمی‌تواند انجام شود و بایستی مقدمات کار را آماده کنیم اما آنها در روز توافق اعلام می‌کنند که تحریم‌ها لغو شده است . عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان این‌که در لوزان به مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها رسیدیم، افزود: تفاهم لوزان یک بیانیه مطبوعاتی مختصر بود اما توافق نهایی که ما خواهیم داشت بالای 20 صفحه فقط اصل توافق و تفاهم خواهد بود و فکر می‌کنم بالای 50 صفحه نیز ضمائم خواهد داشت .

وی تاکید کرد: در متن توافق نهایی مشاهده خواهد شد که تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا اعم از کنگره آمریکا، دستورات اجرایی رئیس‌جمهور و تحریم‌های شورای امنیت همه اینها مدنظر قرار گرفته است و برداشته خواهد شد .

عراقچی گفت: در لوزان به این راه‌حل‌ها رسیدیم که در اراک چه اتفاق‌هایی قرار است بیفتد، یا در فردو و نطنز چه اتفاقی می‌افتد، بحث نظارت‌ها یا بحث رفع تحریم‌ها چگونه خواهد بود، تحریم‌های آمریکا، اروپا و شورای امنیت چگونه رفع خواهد شد و سر قطعنامه شورای امنیت چه خواهد آمد. وی ادامه داد: همه اینها راه‌حل‌هایی است که در لوزان به آن رسیدیم و اکنون به دنبال این هستیم که این راه‌حل‌ها را مکتوب کنیم .

بخش‌هایی از اظهارات عراقچی

فراتر از پروتکل الحاقی هیچ نظام و رژیم بازرسی را نپذیرفته‌ایم و نخواهیم پذیرفت.

نمی‌دانم چرا فضاسازی روانی که طرف مقابل ما، بویژه طرف آمریکایی انجام می‌دهد این‌قدر راحت در ایران پذیرفته می‌شود و انعکاس و سر و صدا به‌پا می‌کند .

بازرسی‌ها و توافق چیز عجیبی نیست و حتی بدون توافقی که ما انجام می‌دهیم و بدون توافق ژنو نیز وجود داشته است.

تمام کشورهایی که به «ان‌پی‌تی» ملحق شده‌اند برنامه‌ها و مراکز هسته‌ای خود را در معرض نظارت آژانس قرار می‌دهند.

تصویب نهایی پروتکل الحاقی در دست دولت نیست و به مجلس مربوط می‌شود، دولت ممکن است برای مقطعی داوطلبانه آن را اجرا کند اما آن نیز منوط به دیدگاه نمایندگان مجلس است .

پروتکل الحاقی دسترسی‌های بیشتر و امکان نظارت و اعتمادسازی‌های بیشتری را برای آژانس فراهم می‌کند .

پروتکل الحاقی به نحوی تنظیم شده است که آژانس و بازرسان آژانس نتوانند از نظارت‌های که انجام می‌دهند سوءاستفاده کنند.

همه راه‌هایی که نظارت‌ها و بازرسی‌های آژانس بتواند منجر به سوءاستفاده‌های بازرسان آژانس شود ، شناسایی کردیم و راه‌ها را بستیم.

اگر آژانس درخواست بازرسی از مراکز غیر هسته‌ای داشته باشد این‌طور نیست که بازرسی سریع و آسانی داده شود. آژانس حتما باید دلایل و مدارک خود را ارائه دهد و اگر کشور مربوطه در نهایت به این نتیجه برسد که برای آژانس دسترسی بازرسی ایجاد کند این بازرسی مدیریت شده خواهد بود و این‌طور نیست که هرکجا را خواستند ببینند.

بازرسان آژانس به ترتیب خاصی که نتوانند هیچ جای دیگری را ببینند به آن نقطه برده می‌شوند و از خاک منطقه یا دیوارها نمونه‌برداری و آن را در مرکز خودشان آزمایش می‌کنند که ببینند ذرات اتمی در آنجا وجود دارد یا نه.

اصلا بحث دسترسی به مراکز نظامی به این شیوه‌ای که در جامعه ما مطرح شده است مطرح نیست. حتما هیچ کسی در کشور به هیچ فرد خارجی اجازه دسترسی به مراکز نظامی را نخواهد داد، اما در چارچوب پروتکل الحاقی که یک قانون شناخته شده در سطح بین‌المللی است برای اطمینان‌سازی بیشتر راه‌هایی برای دسترسی به مراکزی که آژانس ممکن است مدعی شود که در آنها فعالیت‌های غیرقانونی وجود دارد پیش‌بینی شده است که این راه‌ها هیچ خطر امنیتی برای کشور مربوطه ایجاد نمی‌کند.

از سه‌شنبه آینده در وین مذاکرات را دوباره شروع خواهیم کرد و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و در روز جمعه هم کشورهای 1+5 ملحق می‌شوند و جمع‌بندی می‌کنیم و امیدواریم تا آخر هفته آینده در وین بتوانیم به یک متنی برسیم که میزان اختلافات و تعداد پرانتزها به حداقل ممکن رسیده باشد.

آنچه که مجلس درخصوص مذاکرات و توافق احتمالی تصمیم بگیرد ما مطاع هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها