بازار جام‌جم سری به بازار کفش زده و به نقل از متخصصان توصیه‌هایی برای خرید از این بازار روایت کرده است

خرید برای قلب دوم بدن...

اکثر ساکنان دهکده جهانی درباره بیماری‌های قلبی اطلاعات قابل ملاحظه‌ای دارند و با تمام توان سعی در کاهش عوامل تهدیدکننده سلامتی قلبشان می‌کنند؛ این در حالی است که همین افراد بارها و بارها شنیده یا خوانده‌اند پاهایشان قلب دوم آنهاست و باید در حفظ سلامتی آنها کوشا باشند.
کد خبر: ۷۹۵۳۵۷

البته کمتر کسی این مهم را با همان حساسیت قلبی مورد توجه قرار می‌دهد و درست زمانی که فکر می‌کنیم برای محافظت از پاهایمان به دنبال انتخاب کفشی مناسب هستیم؛ ناخواسته در حال تهدید سلامتی آنها بوده و روند آسیب را جدی‌تر می‌کنیم، زیرا این باور اشتباه در میان بسیاری افراد وجود دارد که کفش گران ‌خریدن حکم بهترین انتخاب را دارد.

از این‌رو جام‌جم این هفته سری به بازارهای سنتی کفش تهران از خیابان فردوسی تا باغ سپهسالار زده تا برای آنهایی که فکر می‌کنند با هزینه‌ کردن اضافه می‌توانند به سلامتی پاهایشان اهمیت دهند از خریدی اقتصادی اما بهداشتی بگوید. هرچند نباید فراموش کنیم این حساسیت در فصل تابستان و با گرم شدن هوا بیش از پیش خواهد بود، چون به خطر افتادن سلامتی قلب دوم بدن شما بیشتر خواهد شد.

بد نیست قبل از این‌که از چگونگی انتخابی مطمئن برایتان بگوییم کمی با اعداد و ارقام از اهمیت و کاربرد پاهایمان در طول زندگی بدانیم تا شاید از همین امروز بیشتر به فکر سلامتی آنها باشیم. براساس تحقیقاتی که صورت گرفته به‌طور متوسط هر فرد روزانه نزدیک به 10 هزار قدم برمی‌دارد، یعنی 3 میلیون قدم در سال.این در حالی است که با برداشتن هرگام درواقع2 یا 3 برابر وزن بدن خود را روی پاهایمان قرار می‌دهیم که این امر در صورت رعایت نکردن برخی نکات بهداشتی بخصوص هنگام انتخاب کفش‌ باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری در ناحیه زانو و مچ پا خواهد شد. جالب است بدانیم با توجه به سبک زندگی و برخی عادات، بانوان 10 برابر مردان به دلیل استفاده از کفش‌های نامناسب در خطر بیماری‌های پا قرار دارند.

هدف داشته باشید

یکی از مشکلات عمده افراد هنگام انتخاب کفش این است که با خود صادقانه برخورد نمی‌کنند و همواره در ذهن دارند که کفشی می‌خواهند هم برای سرکار رفتن و هم برای استفاده‌های مجلسی یا پیاده‌روی‌های عصرگاهی که این سه مورد با هم کاملا در تضاد است و نمی‌تواند به انتخابی مطمئن منجر شود.

اگر فرض کنیم 8ساعت در روز سرکار باشیم باید کفشی انتخاب کنیم که علاوه بر راحت بودن امکان رسیدن اکسیژن به پاها یا جریان هوا را نیز داشته باشد در حالی که اگر به دنبال کفش مجلسی هستیم قرار است نهایتا 2 یا 3 ساعت از این کفش استفاده کنیم که همین تفاوت چند ساعته نه‌تنها در نوع و مدل کفش تغییرات عمده‌ای ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند در بسیاری از موارد دیگر مثل جنس یا قیمت نیز تاثیرگذار باشد. همچنین ساختار کفش راحتی و مناسب پیاده‌روی با بقیه کفش‌ها کاملا متفاوت است. بنابراین قبل از این‌که از خانه بیرون بروید ابتدا تصمیم بگیرید به دنبال خرید کفش به چه منظور هستید و هرگز در این زمینه خساست به خرج ندهید، زیرا سلامتی قلب دوم شما به این تصمیم‌گیری بستگی خواهد داشت.

زیبایی هرگز نشانه مرغوبیت نیست

یکی از دلایل وقت گذاشتن افراد برای انتخاب کفش این است که به‌دنبال یافتن بهترین و زیباترین کفش مورد نظر خود هستند تا بتوانند با استفاده از آن ظاهری آراسته داشته باشند، اما این موضوع می‌تواند به‌عنوان پاشنه آشیل انتخاب کفش مناسب مطرح باشد چون گاهی اوقات زیبایی بیش از حد برخی تولیدات باعث انتخابی اشتباه و غیراصولی در افراد می‌شود، آن هم به این دلیل که زیبایی چشم واقع‌بین آنها را کور کرده و مانع از یافتن حقیقتی ناگوار یعنی احتمال غیراستاندارد بودن کفش مورد نظرشان می‌شود. از این‌رو بد نیست اصلی‌ترین معیار انتخابمان را استاندارد‌ و با کیفیت بودن کفش بدانیم و پس از آن به‌دنبال زیبایی آن باشیم، زیرا در پس این زیبایی خطری بزرگ سلامتی پاهایمان را تهدید خواهد کرد. در این زمینه می‌توان به برخی محصولات درجه 3 یا حتی پایین‌تر چینی اشاره کرد که اکنون در بازار کشورمان یکه‌تازی می‌کنند.

تصوری اشتباه درباره کفش

ممکن است تاکنون با این تفکر که کفش به مرور زمان جا باز می‌کند خرید کرده باشید، اما از همین لحظه این تفکر اشتباه را از ذهن خود پاک کنید و به دنبال یافتن کفشی متناسب و اندازه پای خود باشید. تحقیقاتی که از سوی کارشناسان در این زمینه انجام شده است نشان داده گاهی اوقات افراد با خرید کفش‌های تنگ آسیبی جبران‌ناپذیر به پاهایشان می‌زنند، زیرا به جای راحتی برای قلب دومشان ناراحتی‌هایی چون انحراف استخوان انگشتان، قارچ‌های پوستی و در نهایت مشکلات مفصلی را به جان خریده‌اند. از این‌رو هنگام انتخاب کفش اجازه ندهید فروشنده با این نظر که کفش جا باز می‌کند برای شما گزینه‌هایی را مشخص کند که اصلا مناسب پاهایتان نیست.

البته لازم به یادآوری است که نباید کوچک بودن کفش را باخشک بودن (نو بودن) اشتباه گرفت، چون در این حالت کفش اندازه پاست و هنگام پوشیدن آن فقط کمی احساس خشکی می‌کنید، نه این‌که به‌طور کلی کفش برای پایتان کوچک باشد. این در حالی است که به توصیه کارشناسان ارتوپدی بهترین راهکار برای انتخاب کفش مناسب این است که هنگام انتخاب‌ ابتدا برای پای بزرگ‌تر کفش انتخاب کنید، چون اکثر سایز پای چپ و راست یکی نبوده و ممکن است کمی متفاوت باشند. بنابراین باید برای پای بزرگ‌تر کفش بگیرید تا مشکلی ایجاد نشود. البته فراموش نکنید اگر این سایز برای پای دیگر شما کمی بزرگ بود می‌توان مشکل را با یک کفی نازک برطرف کرد. همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند بهترین زمان برای خرید کفش بعدازظهر است، چون با توجه به سیستم بیولوژیک بدن، اندازه یا سایز واقعی پای شما در این زمان مشخص خواهد شد و خبری از ورم یا پف در پاهایتان نیست.

چرم، بهترین گزینه

همان‌طور که می‌دانیم یکی از قدیمی‌ترین مواد اولیه تهیه کفش که بشر به‌عنوان بادوام‌ترین ماده برای خود انتخاب کرده است پوست یا همان چرم حیوانات مختلف است به‌طوری که با توجه به دوام و مقاومت این ماده در برابر عوامل مختلف از گذشته‌های دور تاکنون همراه ما بوده است. البته باتوجه به رشد جمعیت و همچنین تغییر سبک زندگی، این ماده کم‌کم جای خود را به برخی از مصنوعات دیگر داده است به‌طوری که باتوجه به افزایش قیمت چرم برای تولید محصولات مختلف، گروه بیشتری از تولیدکنندگان به فکر استفاده مواد مصنوعی مثل پلاستیک یا پارچه و برزنت افتاده‌اند.

این در حالی است که با توجه به خواص مختلف چرم که تنها به دوام و مقاومت آن ختم نمی‌شود، این ماده همواره به‌عنوان بهترین گزینه برای تولید کفش مرغوب مطرح است چون پاها در کفشی که از چرم طبیعی با شرایط استاندارد تولید شده باشد، نه بوی نامطبوع می‌گیر‌د و نه عرق می‌کند و از همه مهم‌تر باتوجه به انعطاف‌پذیر بودن چرم طبیعی فشار اضافی به پاها وارد نمی‌شود. بنابراین بهترین گزینه برای خرید کفش برای مصارف عمومی می‌تواند کفش‌هایی باشد که از چرم طبیعی تولید شده، نه از انواع چرم مصنوعی یا پارچه. چون در این صورت حفظ بهداشت پا یا غیرممکن است یا بسیار دشوار.

دنیای مجازی، هرگز

متخصصان ارتوپدی و پزشکان همواره به این موضوع تاکید دارند که برای خرید کفش بهترین گزینه امتحان کردن آنهاست و نباید صرفا از روی شماره یا سایز کفش مورد نظرمان تصمیم‌گیری کنیم. این در حالی است که در عصر ارتباطات با توجه به تغییر سبک زندگی و عادت خرید بسیاری از مردم، فروشگاه‌های مجازی (اینترنتی) رو به گسترش هستند و گروهی تقریبا تمام نیازهای خود را از این فروشگاه‌ها تامین می‌کنند، آن هم به بهانه کمبود وقت و اقتصادی بودن خریدهایشان. نباید فراموش کرد در برخی موارد این کار اشتباه است چون نه‌تنها هزینه‌ای اضافه برای خرید به دلیل انتخابی نامناسب پرداخته‌ایم، بلکه ممکن است سلامتی خودمان را نیز به خطر انداخته باشیم. پس این مهم را هرگز فراموش نکنیم که خرید کفش از فروشگاه‌های اینترنتی مورد توجه قرار نداده و برای خرید کمی بیشتر وقت بگذاریم.

پاشنه هرچه بلندتر؛ خطرناک‌تر

بسیاری از افراد بخصوص بانوان کوتاهی قد را بهانه‌ای برای خرید کفش‌های پاشنه‌دار قرار می‌دهند و با انتخاب کفشی که ظاهرا قدشان را به اندازه ایده‌آل ذهنی آنها می‌رساند سعی در ایجاد اعتماد به نفس غیرضروری دارند. در حالی که با هر گامی که با این کفش‌ها بر‌می‌دارند، راه رسیدن به تخت بیمارستان و هزینه‌های هنگفت پزشکی را برای خود هموار ساخته‌اند و گاهی اوقات هم نمی‌توانند به دلیل شدت عارضه‌های ایجاد شده سلامتی خود راکاملا بازیابند.

کارشناسان ارتوپدی معتقدند جرم بدن افراد هنگام استفاده از کفش‌های پاشنه‌دار به سمت جلو متمایل می‌شود و این امر لگن و ستون مهره‌هارا از هم راستا بودن خارج می‌کند. متخصصان، این عوارض را در ناحیه‌های پنجه، ساق، کف و زانوی پا بررسی کرده‌اند که نتایج حاصل می‌تواند نگران‌کننده باشد. چون‌ هنگام استفاده از کفش پاشنه بلند فشار شدیدی بر پنجه پا وارد خواهد شد که مشکلات مفصلی از ساده‌ترین عوارض ایجاد شده در این ناحیه است. درباره ساق پا نیز بد نیست بدانیم‌ هرچه پاشنه کفش بلندتر باشد عضله ساق پا متناسب با آن منقبض شده و در بلندمدت در همین شکل باقی خواهد ماند که کوتاهی این عضله می‌تواند سفت شدن عضله و دردهای ناشی از آن را به همراه داشته باشد.

این در حالی است که مهم‌ترین مشکلات در بخش زانو به دلیل وضعیت غیر‌طبیعی بدن با استفاده از این نوع کفش‌ها ایجاد می‌شود. براساس تحقیقات، استفاده از کفش پاشنه بلند می‌تواند تا 26 درصد بیماری‌های مربوط به ساییدگی در ناحیه زانو و مشکلات مفصلی را افزایش دهد. لذا متخصصان همواره توصیه می‌کنند بهترین اندازه پاشنه برای کفش 1.5 تا 2.5 سانت است و بیشتر از آن کم‌کم به ناحیه خطرناک نزدیک می‌شود. بنابراین بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیم این است که از این تفکر که قد شما کوتاه است و باید از کفش پاشنه‌دار استفاده کنید فاصله بگیرید تا نه‌تنها سلامتی خودتان را حفظ کرده‌بلکه اعتماد به‌نفس واقعی را به دست آورده اید.

امان از دست صندل‌های تابستانی

با گرم شدن هوا استفاده از کفش‌های روباز یا همان صندل‌ها افزایش می‌یابد؛ آن هم به بهانه گرم بودن هوا. در حالی که این کفش‌ها اگرچه برای فصل تابستان مناسب هستند، اما به همان اندازه نیز می‌توانند سلامتی پاها و دیگر اندام بدن را به مخاطره بیندازند، پس بهتر است کمی درباره مزایا و معایب این نوع کفش‌های محبوب تابستان بدانیم تا امسال با دید بازتری به سراغ ویترین رنگ و وارنگ فروشگاه‌ها برویم.

به‌طور کلی با توجه به خاصیت صندل‌های تابستانی جنس کفی و رویه این نوع کفش‌ها با کفش‌های معمول متفاوت است، به‌طوری که بدنه این کفش‌ها با حداقل مواد اولیه تولید می‌شود و کفی‌هم برای سبک بودن کفش زیاد ضخیم نیست، این دو عامل اگرچه ممکن است برای مدت کوتاهی احساس خوشایندی برایمان در فصل گرم تابستان ایجاد کند، اما به مرور زمان می‌تواند نگرانی‌های عمده‌ای را در ذهن مصرف‌کنندگان تولید نماید.

متخصصان ارتوپدی درباره استفاده از صندل‌های تابستانی معتقدند 2 اشکال عمده در این کفش‌ها در کنار مزایای آنها وجود دارد که باید برای این مشکلات راهکارهای مناسبی در نظر داشته باشیم. اولین مشکل این است که به دلیل سطح محافظ بسیار پایین پا به دلیل طرح صندل‌ها، امکان آسیب‌های سطحی به پوست پا بسیار زیاد است، بنابراین بهتر این است که یا از نمونه‌های بسته‌تر انتخاب کنیم یا این‌که هنگام استفاده از این نوع کفش‌ها حتما جوراب به پا داشته باشیم، این در حالی است که استفاده از کفش‌های صندل برای بیماران دیابتی هرگز توصیه نمی‌شود، چون در صورت خراشیده شدن سطح پوست پا یا ایجاد زخم‌های سطحی، گرفتاری‌های زیادی برایشان به دنبال خواهد داشت.

اما نکته دوم درباره انتخاب صندل مربوط به جنس کفی آنهاست. همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد صندل‌ها معمولا دارای کفی بسیار نازکی هستند که این موضوع نه‌تنها برای کف پا بلکه برای زانو نیز بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. لذا کارشناسان بهترین قطر کفی صندل را بین یک تا 2 سانت ارزیابی کرده‌اند، در حالی که بیشتر صندل‌ها کفی بسیار نازکی دارند و همین موضوع می‌تواند باعث انتقال ضربه هنگام راه رفتن از کف پا به زانو شود و در نهایت درد مفاصل و ساییدگی کاسه زانو را برای صاحب کفش ایجاد کند. بنابراین بهتر این است که هنگام انتخاب صندل به نرمی و ارتفاع کفی آن نیز توجه داشته باشیم.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران: کفش را از فروشنده باتجربه بخرید

شاید در نگاه اول خرید کفش از فروشگاه ‌کاری بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد، اما اگر کمی دقت کنیم و به یاد جمله‌ای که می‌گوید: «پاهایمان همان قلب دوم بدن است» بیفتیم، ممکن است نظرمان تغییر کرده و بیشتر برای انتخاب کفشی مناسب وسواس به خرج دهیم.

رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران با تاکید بر اهمیت کفش در بهداشت و سلامت به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: فروشنده کفش باید کارشناس باشد تا بتواند کفشی مناسب برای پاهایتان به شما معرفی کند و در اختیارتان قرار دهد، از این‌رو مهم‌ترین توصیه اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران به هموطنان این است که هرگز از فروشگاه‌های غیرمجاز یا فروشگاه‌هایی که با صنف کفاشی تداخل دارند، خرید نکنند چون فروشندگی کفش امری ساده نیست که فقط قیمت بگویند.

این مقام صنفی در ادامه به اهمیت تجربه فروشندگان کفش اشاره می‌کند و می‌افزاید: بسیاری افراد شغل فروشندگی را حرفه‌ای عادی می‌دانند که اگر بتوانیم قیمت‌ها را به خاطر داشته باشیم و راهنمایی صحیح و دقیقی به متقاضیان ارائه دهیم کار تمام است، اما در زمینه فروش کفش نمی‌توان این‌گونه نظر داد، چون این امر کاملا تخصصی است و فروشنده کفش باید از تک‌تک اجزای تولیدکننده کفش و تاثیر آنها بر سلامت پاها اطلاع داشته باشد تا بتواند خریدار را به گونه‌ای راهنمایی کند که نه‌تنها خریدی اقتصادی داشته باشد، بلکه بهداشت و سلامت وی نیز تضمین شده باشد.

وی تصریح می‌کند: بنابراین دانستن اعداد سایز و گفتن قیمت کفش در این صنف برای فروشندگی کافی نیست و خریداران نباید به این دو موضوع اکتفا کنند، به همین دلیل خرید از فروشگاه‌هایی که دارای جواز کسب از اتحادیه هستند، همواره توصیه اصلی ما به خریداران است، زیرا افراد و فروشگاه‌هایی که دارای جواز هستند بدون تردید در مورد اهمیت کفش در سلامت افراد اطلاعات کافی داشته و هرگز با راهنمایی‌های غیرمسئولانه خود باعث بروز مشکلاتی برای آنها نمی‌شوند، اگرچه هنگام تهیه محصولات برای عرضه به مشتریان تمام موارد استاندارد و کیفیت کفش‌های فروشگاه‌ را نیز در نظر داشته‌اند و خبری از محصولات غیراستاندارد در این فروشگاه‌ها نیست.

وی می‌افزاید: این در حالی است که اگر اختلافی به هر دلیل به وجود آید، اتحادیه نسبت به فروشگاه‌های مجاز، مسئول و پاسخگوست و به این منظور خریداران کفش در تهران می‌توانند با شماره تلفن‌های 77531860 یا 77531122 برای بررسی مشکلاتشان ارتباط برقرار کنند.

شجری درباره برخی تلقی‌ها مبنی بر بهتر بودن تولیدات خارجی نسبت به محصولات ایرانی تصریح می‌کند: این فرض کاملا اشتباهی است که بگوییم کفش‌های ایرانی بی‌کیفیت بوده یا مناسب نیستند. در حالی که نام ایران در این صنعت خود یک برند بین‌المللی و در بسیاری از موارد تعیین‌کننده کیفیت است. پس نباید با تلقی‌های اشتباهی که اکنون در بازار وجود دارد به دنبال انتخاب محصولات بعضا بی‌کیفیت خارجی در بازار با قیمت‌های سرسام‌آور باشیم، چون حتی کشور ایتالیا که خود نامی مشهور در صنعت کفش و چرم است به دنبال محصولات ایران بوده و خریدار کفش‌های ایرانی است.

وی با اشاره به واردات محصولات چینی به بازار کفش کشورمان می‌گوید: به‌طور کلی واردات بخصوص درباره تولیداتی که خود ایران در آنها حرف برای گفتن دارد، تصمیم صحیحی نیست، هرچند پدیده‌ای است که وجود دارد. این در حالی است که بحث کفش چون با سلامت فرد ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند باعث بروز برخی بیماری‌ها شود نباید در واردات آن اغماضی صورت گیرد. این قانون درباره محصولات چینی نیز صدق کرده و مسئولان باید نسبت به آن برخورد جدی داشته باشند. چون برخی‌ محصولات چینی نه‌تنها استاندارد نیستند، بلکه با مواد اولیه بازیافتی تولید شده‌اند که این موضوع خود باعث مشکلاتی برای خریداران و سلامت و بهداشت آنها خواهد شد.

نگهداری از کفش

بسیاری از ما درباره نگهداری از کفش‌هایمان اصول‌ اولیه را می‌دانیم، اما با توجه به گرفتاری‌ها و البته گاهی اوقات فراموشکاری، ممکن است برخی قوانین ابتدایی که می‌تواند طول عمر کفش‌هایمان را تضمین کند را فراموش کرده باشیم. از این‌رو بد نیست برخی از آنها را دوباره برای یادآوری تکرار کنیم تا بتوانید با استفاده از این دستورالعمل‌های ساده نه‌تنها طول عمر کفش‌هایتان را افزایش دهید، بلکه به اقتصاد خانواده نیز کمک کرده باشید.

1 ـ طریقه واکس زدن: اگر داخل جاکفشی منزل را خوب نگاه کنید حتما وسایل مورد نیاز واکس زدن کفش را پیدا خواهید کرد و احتمالابا طرز کار آنها آشنا هستید. اما یک قانون کلی را هرگز فراموش نکنید که قبل از واکس زدن باید خاک و کثیفی روی چرم کفش را از بین برد، چون خاک موجود روی چرم کفش می‌تواند باعث ترک خوردن و کاهش طول عمر چرم کفش بشود. بنابراین ابتدا خوب کفش را تمیز کنید و پس از آن اقدام به واکس زدن کنید. اگر واکس شما تمام شده بود می‌توانید از روغن زیتون نیز استفاده کنید.

2 ـ خشک کردن کفش چرمی: ممکن است هنگام تمیز کردن کفش، چرم کفش خیس شود که در این صورت باید تا خشک شدن کفش واکس زدن را فراموش کنید. به خاطر داشته باشید گرمای بیش از حد و نور مستقیم خورشید اگرچه می‌توا‌ند کفش شما را خشک کند، اما عاملی برای کاهش طول عمر رویه کفش خواهد بود. بنابراین این روش خشک کردن کفش را فراموش کنید و صرفا با قرار دادن مقداری روزنامه خشک داخل کفش اجازه دهید روزنامه رطوبت موجود داخل کفش را به خود جذب کرده و روند خشک شدن را سریع‌تر کند. برای این کار بهتر است هر 2 یا 3 ساعت یکبار روزنامه داخل کفش را خارج کرده تا جایی که احساس کنید رطوبت به کمترین میزان خود رسیده است بعد یک روز اجازه دهید خوب کفشتان هوا بخورد تا کاملا آماده برای واکس زدن مجدد باشد.

3 ـ از بین بردن شوره کفش: به‌طور کلی یکی از مشکلات برف و باران برای کفش‌های بیشتر ما ایجاد شوره‌هاست که برای خلاص شدن از شر آنها اکثر با استفاده از واکس سعی در از بین بردنشان داریم، اما اگر نتیجه زیاد رضایت‌بخش نبود، نگران نباشید. چون اگر یک تکه پنبه را کمی به سرکه سفید آغشته کنید و روی این شوره‌ها بکشید مشکل شما برطرف شده است. فراموش نکنید اگر از کفش چرمی استفاده می‌کنید، پس از این کار باید فرآیند واکس زدن را تکرار کنید.

4 ـ پاشنه‌های دردسرساز: اگرچه همواره متخصصان به بانوان توصیه می‌کنند از کفش‌های پاشنه بلند استفاده نکنند، اما این توصیه‌ها زیاد جدی گرفته نمی‌شود. در حالی که یکی از دردسرهای این پاشنه مربوط به زخمی شدن‌ در اثر استفاده است که جلوه کفش را از بین می‌برد. برای برطرف شدن این مشکل می‌توانید با استفاده از اسپری‌های رنگی مخصوص ماشین، متناسب با رنگ چرم کفشتان برای مدتی از شر خراشیدگی‌های روی پاشنه خلاص شوید.

5 ـ نگهداری از چکمه ساق‌دار: با گرم شدن هوا وقت جمع کردن برخی لوازم زمستانی خواهد رسید که یکی از آنها چکمه‌های ساق‌دار است، اما از آنجا که زندگی آپارتمان نشینی فضای محدودی در اختیار اکثر ما قرار داده، نگهداری مناسب از چکمه‌ها را فراموش کرده‌ایم و صرفا با استفاده از یک کیسه و فضای زیر تخت کار را تمام می‌کنیم، در حالی که باید ساقه این چکمه‌ها همواره در حالت عمودی قرار گیر‌د تا در محل تا شده ترک ایجاد نشود. بهترین کار این است که بااستفاده از لوله داخل روکش آلومینیومی اجاق گاز (فویل) و کمی روزنامه این مشکل را برطرف کنیم. به این ترتیب که با پیچیدن مقداری روزنامه دور این لوله شرایطی شبیه به ساق پا ایجاد کنیم و آن را داخل چکمه قرار دهیم تا مانع از تا شدنش شده باشیم، با این روش طول عمر چرم نیزه به دلیل تا نشدن بیشتر خواهد بود.

عماد عزتی‌ / ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها