سعید می‌خواست روز پدر، پدرش را غافلگیر کند و از تهران کادو را برای او بفرستد. به همین خاطر سراغ یکی از سایت‌های خرید اینترنتی رفت و با انتخاب کادویی گرانقیمت آن را خرید. این بهترین راه بود و او می‌توانست کادوی روز پدر را به موقع به شهرستان بفرستد. پول را اینترنتی پرداخت کرد و آدرس را در سایت ثبت کرد. نیمه‌های شب با صدای پیامک تلفن همراه از خواب بیدار شد. ابتدا اعتنایی نکرد اما چند پیامک دیگر هم برایش ارسال شد. وقتی گوشی را بررسی کرد، شوکه شد. طی چند مرحله چهار میلیون تومان از حسابش برداشت شده بود. ابتدا تصور کرد اشتباه بانک بوده اما وقتی صبح روز بعد به بانک رفت متوجه شد به صورت اینترنتی از حسابش برداشت شده است.
کد خبر: ۷۹۵۲۴۴

موضوع را به پلیس فتا اطلاع داد اما هیچ سرنخی از دزد حسابش به دست نیامد. روز مرد هم با پدرش تماس گرفت و وقتی از او پرسید از کادوی روز مرد خوشت آمد، تازه متوجه شد کادو برای پدرش ارسال نشده است. با شماره تماس فروشگاه اینترنتی تماس گرفت، اما کسی پاسخگو نبود. روز بعد دوباره به پلیس فتا رفت و در آنجا با شاکیان دیگری رو به رو شد که آنها هم از این فروشگاه اینترنتی خرید کرده و از حسابشان برداشت شده بود.

تازه متوجه شد در دام یک مجرم اینترنتی گرفتار شده و او با روش «فیشینگ» حسابش را خالی کرده است.

سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش، سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با هشدار به متقاضیان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی می‌گوید: همزمان با مناسبت‌هایی مثل روز مرد، معلم و زن برخی تبهکاران دست به کار شده و با راه‌اندازی فروشگاه‌های جعلی، با روش فیشینگ کلاهبرداری می‌کنند. بسیاری از کاربران با توجه به محدودیت‌های زمانی و مکانی تلاش دارند تا با خرید از فروشگاه‌های الکترونیکی که ارسال محموله را نیز به عهده دارند بتوانند اقدام به خرید و تحویل گرفتن آن کنند. خرید‌های اینترنتی بیشتر برای افرادی کاربرد خواهد داشت که از خانواده خود دور می‌باشند مثل دانشجویان یا افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند.

وی در توصیه به این افراد گفت: بتازگی مشاهده شده برخی از سودجویان سایبری با جعل نماد اعتماد الکترونیک (enamad) به دنبال سرقت اطلاعات بانکی قربانیان هستند اما کاربران باید بدانند که مهم‌ترین نکته در جهت ناکام گذاشتن فیشرها (طراحان صفحات فیشینگ) رعایت نکات ساده ایمنی همچون تایپ کردن آدرس سایت و توجه به داشتن نماد اعتماد الکترونیک است؛ پس از کپی کردن یا رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف ارائه شده باید خودداری کنید. کاربران برای صحت نماد این فروشگاه‌ها با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک در صفحه فروشگاه اینترنتی صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که مشخصات فروشگاه اینترنتی و تاریخ اعتبار آن درج شده است. اگر بر روی نشان نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید، به سایتی با آدرس www.enamad.ir وارد می‌شوید، همچنین با کلیک بر روی صفحه نیز می‌توان از عکس نبودن اطلاعات نمایش داده شده فروشگاه اینترنتی دارای مجوز مطمئن شد؛ در این خصوص آدرس سایت نمایش داده شده در پروفایل نماد با آدرس فروشگاه اینترنتی باید یکی بوده و هیچ تفاوتی نداشته باشد.

سرهنگ آذردرخش با بیان این‌که فیشینگ فیشرها برای سرقت اطلاعات بانکی کاربران را نباید نادیده گرفت، عنوان کرد: مجرمان سایبری با ترفند حراج در فضای سایبر به دنبال طعمه و شکار رمز‌های عبور و اطلاعات مهم بانکی خریداران کادو برای مناسبت‌ها هستند. کاربران هنگام عملیات بانکی در این درگاه‌ها مطمئن شوند که درگاه بانکی واقعی است و صفحه جعلی نیست و برای اطمینان از این موضوع باید درگاه بانکی با hTTPS شروع شده باشد. استفاده از صفحه کلیدهای مجازی برای وارد کردن رمز و شماره کارت‌های بانکی از سوی کاربران فراموش نشود.

وی با اشاره به یکی دیگر از شگرد‌های کلاهبرداری فروشگاه‌های الکترونیکی که کالای خریداری شده را برای خریدار ارسال نمی‌کنند یا کالای دیگری ارسال می‌کنند، گفت: این امر برابر قوانین جرم است و در صورت تخلف فروشگاه‌های الکترونیکی با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از تمامی کاربران خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی اعلام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها