داد و ستد دیجیتال : ایده‌ یک جوان ایرانی

در دنیای مجازی امانت بدهید و امانت بگیرید

سجاد که دانشجوی کارشناسی ارشد بود، به‌دلیل تبحر در بعضی درس‌ها، به همکلاسی‌هایش تدریس می‌کرد. او هنگام تدریس متوجه شد شاگردانش یادداشت‌برداری می‌کنند، اما معمولا از جزوه‌هایشان به درستی استفاده نمی‌کنند. از طرف دیگر، دانشجوهای سال پایینی جزوه‌های جدید می‌نویسند و جزوه‌های ترم بالاتری‌ها بدون استفاده روانه سطل زباله می‌شود. او دریافت این روال نه‌تنها در کلاس‌های او، بلکه در همه کلاس‌ها و دانشگاه‌های دیگر هم وجود دارد و کمتر پیش می‌آید دانشجویی از جزوه‌های قدیمی سراغی بگیرد.
کد خبر: ۷۹۴۹۶۶
در دنیای مجازی امانت بدهید و امانت بگیرید

تولد ایده ناب

سجاد طی دو سال ایده‌های مختلفی را که به سرش می‌زد، آزمون و خطا کرد تا این‌که در نهایت به ایده‌ای ناب رسید که ریشه‌های آن را می‌توان در همان انبوه جزوه‌های باطله سال بالایی‌های دانشگاه پیدا کرد. او قصد داشت با راه‌اندازی یک سایت، دانشجوهایی را که دنبال جزوه بودند به جزوه‌داران وصل کند؛ عده‌ای دانشجو جزوه باطله دارند و عده‌ای دیگر دنبال همین جزوه‌ها هستند.

ایده سجاد حلقه‌ای بود که این دو گروه را به هم وصل می‌کرد. او کار و پروژه‌های پراکنده‌اش را کنار گذاشت، تلفنش را خاموش کرد و اسباب و اثاثیه‌اش را به اتاق 12 متری خانه پدربزرگ که استفاده‌ای از آن نمی‌شد برد تا کار را به‌صورت جدی شروع کند. همچنین نام ایده‌اش را لِندِم (lendem ) کوتاه شده lend them به معنای به آنها قرض بده) گذاشت. افراد متخصصی را هم که نیاز داشت از میان دوستان و همکلاسی‌هایش انتخاب کرد و در اتاق جمع و جور خانه پدربزرگ، کار تیم هفت نفری روی ایده شروع شد.

چالش‌ها

اعضای تیم هفت نفره سجاد شش ماه روی ایده لندم در قالب یک وبسایت کار کردند تا یک روز متوجه شدند اپلیکیشن به‌دلیل امکان ارسال نوتیفیکیشن و کاربری راحت‌تر رونق بیشتری دارد. آنها به این نتیجه رسیدند که از ابتدا باید روی یک اپ کار می‌کردند و تاکنون مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌اند. پس وبسایت را رها کرده و توسعه اپ را آغاز کردند، اما دیگر آن شور و شوق شش ماه پیش وجود نداشت و اعضای تیم یکی پس از دیگری اتاق پدربزرگ را ترک کرده و سراغ کار خودشان رفتند.

سجاد با یک ایده و ناامید از آینده در اتاق خانه پدربزرگ تنها مانده بود تا این‌که آگهی یک مرکز شتاب‌دهی در شبکه اجتماعی توییتر نظرش را جلب می‌کند. او از طریق این آگهی با موسسه‌ای آشنا می‌شود که پس از یک آزمون، افرادی را که ایده دارند قبول کرده و فضا در اختیار آنها قرار می‌دهد تا رشد کنند. سجاد که کار بهتری سراغ نداشت بدون مکث در مرکز شتاب‌دهنده ثبت نام کرد و به مصاحبه دعوت شد. او در مصاحبه موفق شد، اما آنها از او خواستند بیشتر در مورد ایده فکر کرده و آن را کامل‌تر کند، زیرا به نظر سرمایه‌گذاران به‌دلیل محدود بودن مشتریان جزوه و کتاب، این ایده نمی‌توانست پول‌ساز باشد.

سجاد روی ایده خود کار کرد و آن را بسط داد. به این‌ترتیب ایده او دیگر فقط به جزوه محدود نمی‌شد و امکان قرض دادن و قرض گرفتن تمام وسایل در شبکه اجتماعی لندم وجود داشت. او ایده خود را با اشتیاق فراوان برای یکی از دوستانش به نام محمد که در شرکت آی‌تی کار می‌کرد، توضیح داد و به دوستش پیشنهاد کرد کارش را رها کند تا با یکدیگر روی لندم کار کنند. هرچند محمد ذوق زده شده بود، اما راضی نبود کاری را که به زحمت به دست آورده و درآمد خوبی هم دارد ترک کند و به کاری که آینده‌اش اصلا معلوم نیست، بپردازد. با این حال کمتر از یک ماه بعد با سجاد تماس گرفت تا کار را با او آغاز کند.

تلاش

محمد و سجاد بدون اتلاف وقت وارد مرکز شتاب‌دهی شدند و کار را شروع کردند. در مرکز شتاب‌دهی، کارگاه و جلسه‌های مورد نیاز برای رشد ایده برگزار می‌شود و بعد از شش ماه انتظار آماده شدن محصول اولیه را دارند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سجاد برای جلو بردن کار، پیدا کردن افراد متخصص بود که مرکز شتاب‌دهی هم راه‌حلی برای آن ندارد و این کار به عهده ایده‌پرداز است. سجاد باید افراد متخصص و با انگیزه پیدا می‌کرد تا بدون دریافت حقوق زندگی خود را رها کرده و برای تحقق این ایده کمکش کنند.

نام: سجاد فلاح

سن: 28 سال

تحصیلات: کارشناس ارشد علوم رایانه

نام ایده: لِندِم (lendem)

سایت: lendem.ir

کیوسک تلاش

حرف زدن در این مورد برای خیلی‌ها جذاب است ولی در مرحله عمل و متقاعد کردن کمتر کسی چنین کاری می‌کند که شاید باید ریشه آن را در جا نیفتادن روحیه استارت‌آپی در کشور جستجو کرد. به همین دلیل سجاد مشکلات زیادی برای یافتن نیرو متحمل شد.

ایده به کجا رسید؟

با وجود این سجاد کار را رها نکرد تا توانست تیم کوچکی را جمع کند تا پس از شش ماه کار شبانه‌روزی در مرکز شتاب‌دهی، نسخه اولیه اپلیکیشن لندم را بسازند و آماده جذب سرمایه شوند. خوشبختانه اخیرا سرمایه‌گذارهای ایرانی ارزش سرمایه‌گذاری روی ایده و پروژه‌های استارت‌آپ را درک کرده‌اند. سجاد نیز بسیار امیدوار است هرچه زودتر لندم سرمایه‌گذار پیدا کند و در فکر بزرگ شدن ایده خود است. او قصد دارد یک نسخه بین‌المللی در کشورهای دیگر منتشر کند، زیرا معتقد است این ایده ظرفیت جهانی شدن را دارد. توصیه او به کارآفرینانی مثل خودش این است که دانش خود را بالا ببرند و در مورد استارت‌آپ‌ها خوب بخوانند تا مجبور نشوند چرخ را از نو اختراع کنند. به نظر سجاد این راهکار باعث می‌شود زودتر به آرزویشان برسند.

Lendem چیست؟

لندم یک شبکه اجتماعی ایرانی با کاربری خاص است که از طریق اپلیکیشن آن ـ در حال حاضر فقط اندروید ـ قابل دسترس است. ایده این شبکه اجتماعی این است که می‌توان از طریق آن دارایی‌های دنیای واقعی را در اینترنت به اشتراک گذاشت، بنابراین لندم دو گروه را به یکدیگر متصل می‌کند. گروه اول کاربرانی هستند که می‌توانند هر وسیله‌ای را که دوست دارند به دیگران قرض بدهند روی این شبکه بگذارند.

گروه دوم نیز به جای خرید، دنبال قرض گرفتن وسیله هستند. روش کار به این صورت است که اپلیکیشن لندم با دسترسی به فهرست مخاطبان موجود روی تلفن‌همراه افرادی را که این اپ را روی تلفن‌همراه خود نصب کرده باشند، پیدا می‌کند و درون برنامه نمایش می‌دهد. بنابراین برای قرض گرفتن و قرض دادن با افرادی سروکار دارید که می‌شناسید و امنیت برنامه بر اساس اعتماد دوستانه پایه‌ریزی شده است.

تیم لندم هدف این اپ را این‌گونه توصیف می‌کند: «برای داشتن چیزهایی که فقط به‌صورت موقت به آنها نیاز دارید، بهترین گزینه خریدن آنها نیست وقتی که براحتی می‌توانید با لندم آن را از دوستانتان امانت بگیرید یا حتی آن را در ازای یک وسیله دیگر معاوضه کنید.»

محیط اپلیکیشن لندم به گونه‌ای طراحی شده تا کاربران بتوانند برای یکدیگر کامنت بگذارند و در مورد وسیله مورد نظر گفت‌وگو کنند.

اکنون سرویس‌دهی لندم رایگان است ولی شاید در آینده قابلیتی به آن اضافه شود تا کاربران بتوانند در ازای قرض دادن وسیله‌شان هزینه‌ای از قرض گیرنده دریافت کنند.

کارآفرینی در سفر

این هفته سراغ یک کارآفرین موفق رفتیم که معتقد است یک استارت‌آپ به‌جای حرف زدن به کار کردن نیاز دارد. پیتر لولز (Peter Levels)، برنامه‌نویس و کارآفرین هلندی است که زندگی‌اش را در غرب رها کرده و به کشورهای شرق آسیا همچون اندونزی و تایلند سفر کرده و همانجا زندگی می‌کند. او 28 سال دارد و تمام زندگی‌اش در یک کوله پشتی خلاصه می‌شود. پیتر توانسته طی ۱۲ ماه ۱۲ استارت‌آپ برپا کند، اما فقط تعداد استارت‌آپ‌ها نیست که این کارآفرین را مطرح کرده، بلکه سبک زندگی‌اش هم خاص است. او پشت میزنشینی و استخدام شدن را دوست ندارد و عاشق دورکاری است و معتقد است فناوری دیجیتال این امکان را فراهم کرده تا عمرمان را در رفت و برگشت به سر کار هدر ندهیم. برای اثبات این امر هم تمام زندگی‌اش را فروخته و بار یک کوله پشتی کرده که همیشه آن را همراه دارد و با سفر کردن به شهرهای مختلف آسیایی در کافی‌شاپ یا فضایی اشتراکی کسب و کارهایش را راه انداخته و مدیریت می‌کند.

جالب آن‌که تعداد بالای استارت‌آپ‌های راه‌اندازی شده آن هم در زمانی کوتاه باعث نشده ارزش آنها کم شود. در میان کارهایی که پیتر راه انداخته استارت‌آپ‌هایی به چشم می‌خورد که باورتان نمی‌شود چنین فردی آن هم با این شرایط پشت آن بوده است.

او پس از برپایی استارت‌آپ‌ها می‌گوید: یاد گرفتم ما انسان‌ها بیش از آن‌که فکرش را می‌کنیم توانایی داریم. بخش عمده‌ای از دنیای استارت‌آپ‌ها درگیر نبود تمرکز و حواس پرتی است. منظورم تمامی سایت‌ها و بلاگ‌ها، رویدادها، مربی‌ها و مراکز رشد است. حتی مباحث بی‌انتهایی که بر سر استفاده از فلان زبان یا فریم‌ورک برنامه‌نویسی بین اعضای تیم‌ها شکل می‌گیرد، اما جالب است بگویم هیچ کدام اینها مهم نیست، تنها ساختن چیزها (به هر شکلی) و به پایان رساندن آن، یک استارت‌آپ را 99 درصد از بقیه جلوتر می‌اندازد. این مورد عاملی رقابتی است که کار را پیش می‌برد و دلیلش هم به این موضوع برمی‌گردد که انسان‌ها وقتی در مورد این‌که چطور کاری را انجام دهند زیاد صحبت کنند موفق نمی‌شوند، در حالی‌که عکس آن یعنی شروع کار به هر شکل روش صحیح و سودمند است.

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف‌های شما را به گوش سجاد فلاح می‌رساند. شاید در آینده نه چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید! علاوه بر این،‌ کلیک دست افرادی که توانسته‌اند ایده دانش بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می‌فشارد. ما را از شنیدن ایده‌های خود محروم نکنید، کلیک بی صبرانه منتظر شماست.

شماره پیامک: 300011226 .::. آدرس ایمیل: Click@jamejamonline.ir

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
۰
۰
خیلی جالبه
امیدوارم ایده ی منم استارآپی بشه!
چطور میشه این اپلیكیشن رو دانلود كرد؟؟؟

نیازمندی ها