عراقچی هنگام ورود به وین:

به توافق پیش از موعد بسیار امیدواریم

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان که در نیویورک به سر می برد، کار نگارش پیش نویس متن توافق جامع را آهسته وپیوسته خواند و گفت: در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم بتوانیم این کار را در موعد مقرر به پایان رسانیم.
کد خبر: ۷۹۴۶۶۶
عراقچی: هیچ امتیاز خاصی نمی دهیم

سید عباس عراقچی درمصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در نیویورک افزود: هنوز در خصوص بعضی‌از مورد مثل ادبیات نگارش و برخی‌از مسائل اختلاف نظر وجود دارد و هنوز مواردی که در کروشه یا پرانتز قرار دارند، تعدادشان زیاد است. معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا که از بازرسی های ابدی در ایران خبر داده بود، گفت: فکر نمی کنم خیلی‌چیز عجیب و غریبی باشد، این یکی‌از اصول اولیه ان پی‌تی‌است و کشورهایی که به ان پی‌تی‌ملحق و بر اساس آن، از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برخوردار می شوند، فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز خود را دنبال می کنند و در مقابل بازرسی‌های آژانس و اعتمادسازی به آژانس را می‌پذیرند.

وی تاکید کرد: اینکه نظارت هایی وجود داشته باشد که از صلح آمیز بودن این برنامه‌ها اطمینان حاصل شود، یکی‌از اصول اولیه ان پی‌تی‌ و ما سالهاست که به ان پی‌تی‌پیوسته ایم و بر اساس آن، یک موافقتنامه پادمان میان ایران و آژانس امضا شده که دائمی است و این چیز عجیب و غریبی نیست.

عراقچی افزود: در مذاکرات نیز بحث نظارت ها یکی‌از بخش‌های جدی برای ماست و آنچه جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به طرف مقابلش عرضه می‌کند، اعتماد سازی است.

هیچ امتیاز خاصی نمی دهیم

وی تاکید کرد: ما هیچ امتیاز خاصی‌نمی دهیم و در مقابل، آنها غنی سازی، آب سنگین و ادامه برنامه های ما را در خیلی‌از حوزه‌ها می‌پذیرند، همکاری‌ها و رفع تحریم ها را می‌پذیرند و ما در مقابل، اعتمادسازی را مقداری بیشتر می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه به لزوم تصویب پروتکل الحاقی از سوی قوه مقننه نیز اشاره کرد و گفت: یکی‌از مواردی که موضوع مذاکره است، پروتکل الحاقی است که اگر مجلس شورای اسلامی بپذیرد، پروتکل الحاقی هم اجرایی خواهد شد و آن هم هیچ چیز عجیب و غریبی نیست، چون بیش از یکصد کشور دنیا، پروتکل الحاقی را اجرا می کنند و یکی‌از اصول اولیه ان پی‌تی‌این است که کشورها برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را خواهند داشت و در مقابل، با یکسری نظارت‌ها و بازرسی‌ها توسط آژانس موافقت می کنند که اعتماد وجود داشته باشد.

سید عباس عراقچی در پاسخ به این سئوال که در مذاکرات نیویورک، چقدر درباره لغو تحریم ها صحبت شده است، گفت: همانطور که بارها گفته ایم، یکی‌از خواسته‌های اصلی‌ما، لغو فوری همه تحریم‌های اقتصادی و مالی است در مرحله‌ای که توافق اجرایی می شود.

وی افزود: وقتی‌که نگارش این توافق پایان یابد و آن روزی که به توافق برسیم، تاریخی‌را مقرر می‌کنیم که این توافق از چه زمان اجرایی شود.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان به نیاز طرفها به دوره زمانی برای اجرایی شدن توافق اشاره کرد و گفت: آن روزی که اعلام می‌کنیم توافق اجرایی خواهد شد، در آن روز همه تحریم‌های اقتصادی و مالی باید حتما لغو شود و بر همین اساس، مذاکرات کنونی جریان دارد و توافقات کلی‌در این زمینه بوجود آمده است و مسائل و جزئیات آن را نیز اکنون در حال نگارش هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها