در سال‌های اخیر، گرایش برخی از جوانان و ورزشکاران به افزایش حجم عضله‌ها باعث شده تا استفاده از داروهای هورمونی بدنسازی افزایش چشمگیری پیدا کند.
کد خبر: ۷۹۴۵۶۶

در واقع بدنسازی یکی از ورزش‌های مورد علاقه این روزهاست و متأسفانه تمایل به داشتن اندام عضلانی و حجیم باعث شده بسیاری از آنها بدون توجه به عوارض و مشکلات کوتاه‌مدت و بلندمدت داروهای مکمل و هورمون‌ها به مصرف این مواد روی بیاورند. یکی از داروهای پرمصرف، هورمون تستسترون است که مصرف آن عوارض شدیدی دارد. در چند سال اخیر تعداد زیادی از ورزشکاران این هورمون را که در دسته هورمون‌های آنابولیزان قرار دارد، استفاده می‌کنند و ناآگاهی آنها از عوارض متعدد تستسترون باعث شده مصرف آن بخصوص بین علاقه‌مندان بدنسازی فراگیر شود به طوری که این افراد پس از یک یا چند دوره مصرف، به دلیل بروز مشکلات مختلف مجبور به مراجعه به پزشک می‌شوند.

خطر هورمون‌ها: مصرف هورمون تستسترون در ورزشکارانی که از آن برای افزایش توده عضلانی خود استفاده می‌کنند، باعث افزایش میزان آنزیم‌های کبدی، زردی شدید، غلظت هماتوکریت، خارش‌های طولانی‌مدت، یرقان کلستاتیک، سیروز یا حتی سرطان کبد شود. خیلی از ورزشکارانی که مثلا زمینه تومور آدنوم در کبد داشته‌اند در پی مصرف این هورمون به سرطان کبد مبتلا شده‌اند. علاوه بر این، هورمون تستسترون می‌تواند باعث بزرگ شدن پستان‌ها، بروز اختلال‌های چربی، بی‌نظمی در میزان الکترولیت‌ها و افزایش کلسیم در بدن شود. همچنین ثابت شده مصرف این هورمون خطر ابتلا به سرطان پروستات را بخصوص در افرادی که مشکلاتی مثل هیپوتروفی پروستات دارند، افزایش می‌دهد. آنچه بیش از همه در مورد مصرف تستسترون برای متخصصان گوارش نگران‌کننده است، عوارض کبدی این هورمون است زیرا این عوارض ممکن است تا مدت‌ها آثار بالینی خود را نشان ندهد و بدن فقط دچار خارش شود و فرد زمانی از مشکل خود با خبر شود که کار از کار گذشته و به درمان‌های جدی و حتی پیوند کبد نیاز باشد.

تستسترون علیه کبد: تستسترون یکی از هورمون‌هایی است که به طور طبیعی در بدن ترشح و باعث بلوغ مردان می‌شود، ولی برخی برای افزایش بافت عضلانی آن را تزریق می‌کنند، در حالی که مقدار بیش از حد طبیعی این هورمون بر سلول‌های هپاتوسیت کبد اثر می‌گذارد و باعث ایجاد عوارض جدی در این اندام می‌شود. حتی برخلاف باور عموم عوارض مربوط به تزریق تستسترون به دوز مصرف بستگی ندارد و گاهی حتی با یکی یا دو بار تزریق ظاهر می‌شود. با این حساب حتی افرادی که به صورت محدود از این هورمون استفاده می‌کنند هم از عوارض آن در امان نیستند.

«نه» محکم به آمپول‌های بدنسازی: بهترین روش درمان مشکلات و عوارض ناشی از مصرف هورمون تستسترون در ورزشکاران، قطع فوری مصرف آن است. کبد در طول مدت مصرف تستسترون مانند یک اسب خسته است و به دلیل متابولیزه شدن دارو در کبد، مصرفش مانند شلاق زدن این اسب خواهد بود و آن را از کار می‌اندازد. پس مراقب کبدتان باشید و سلامت را فدای زیبایی ظاهری نکنید.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی‌ / ‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها