شاید کمتر کارشناس دلسوزی در نظام سلامت پیدا شود که با تداوم طرح تحول سلامت، مشکل داشته باشد. این طرح کلان که از حمایت مسئولان عالی‌رتبه نظام هم برخوردار است، در صورت تداوم در سال 94 و سال‌های آینده می‌تواند دردهای چندین ساله نظام سلامت را التیام بخشد و هزینه‌های نظام درمان را برای مردم کاهش دهد.
کد خبر: ۷۹۴۵۲۵
تجمیع بیمه‌ها؛ شرط تداوم طرح تحول سلامت

اما در این مسیر سخت و حساس، تجمیع بیمه‌های درمانی امری ضروری است. بارها کارشناسان مختلف نظام سلامت و نظام بیمه‌ای بر ضرورت تجمیع بیمه‌های درمانی اصرار ورزیده‌اند و حتی چندی قبل، وزیر بهداشت هم طرح تحول سلامت را به پشتیبانی کامل بیمه‌ها منوط دانست.

حسن هاشمی از تجمیع بیمه‌های درمانی انتقاد کرد و به مهر گفت: ضعف بیمه‌ها تهدیدی برای طرح تحول سلامت است و اگر حمایت‌ها کم یا متوقف شود و تکلیف قانونی تجمیع صندوق‌های بیمه اجرا نشود، این طرح آسیب جدی خواهد دید.

این پشتیبانی کامل بیمه‌ها که وزیر بهداشت از آن سخن گفته است، فقط در شرایطی محقق می‌شود که چندین سازمان بیمه‌گر با سیاست‌های مختلف بیمه‌ای نداشته باشیم و سیاست واحد و هماهنگی بر همه آنها اعمال شود.

وقتی وزارت بهداشت و به طور کلی نظام سلامت و بیماران، فقط با یک سازمان بیمه‌گر طرف باشند، در آن صورت خیلی راحت‌تر می‌تواند به تفاهم و درک مشترک برسد.

اما هم‌اکنون 17 سازمان بیمه‌گر و در راس آنها سازمان تامین اجتماعی، زیر بار این تجمیع نمی‌روند و با این کار، اجرای طرح تحول سلامت را با اختلال مواجه کرده‌اند.

از سوی دیگر، طرحی به بزرگی طرح تحول سلامت فقط در شرایطی می‌تواند به بار بنشیند که یک سازمان بیمه‌گر قوی وجود داشته باشد، نه آن‌که 17 سازمان بیمه‌گر مختلف با توان محدود، هر کدام ساز خودشان را بنوازند.

جزیره‌ای عمل کردن بیمه‌های درمانی در سال گذشته، اثرات خود را خیلی واضح در طرح تحول سلامت نشان داد. در سال 93 برخی بیمه‌های درمانی حاضر به پذیرش تعرفه‌های جدید نبودند و هر بار به دلایل مختلف، از حمایت طرح تحول سلامت پا پس می‌کشیدند.

در شرایطی که اگر یک بیمه واحد و متمرکز درمانی وجود داشته باشد، طرف حساب نظام سلامت فقط با همان یک سازمان بیمه‌گر خواهد بود.

بدیهی است که تجمیع توان بیمه‌ای 17 سازمان بیمه‌گر، خیلی بیشتر از جمع توان تک‌تک آنهاست. یعنی این‌طور نیست که فکر کنیم چه در صورت ادغام و چه در وضع فعلی، پوشش بیمه‌ها مساوی خواهد بود.

در جای دیگر هم وزیر بهداشت با صراحت به فارس تاکید کرد که فقط بیمه‌ها می‌توانند طرح تحول سلامت را به شکست بکشانند.

به گفته هاشمی، این مهم نیست که بیمه کجاست و مسئولیتش با کدام دستگاه است. آنچه مهم است این که مردم وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند از نظر هزینه‌ها آسیب نبینند. همین طرح تحول نظام سلامت را هم فقط بیمه می‌تواند به شکست بکشاند، زیرا ممکن است بیمه‌ها تعهداتی را بپذیرند که پول کم بیاورند و نتوانند مطالبات داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پرستاران و پزشکان را بموقع پرداخت کنند.

این حرف وزیر به این معنی است که در صورت تجمیع نشدن بیمه‌ها، توان هر کدام از بیمه‌ها ممکن است جوابگوی انتظارات بیماران نباشد. مثلا اگر هزینه‌های نظام سلامت بالاتر برود، آن سازمان بیمه‌گر دیگر نمی‌تواند به تنهایی به تعهدات بیمه‌ای‌اش عمل کند، در حالی که با تجمیع بیمه‌ها می‌شود برای هر اتفاق پیش‌بینی نشده مثل بالا رفتن یکباره هزینه‌های درمان، آمادگی داشت.

نکته مهم دیگر این است که با تجمیع بیمه‌ها، ریسک بیمه‌های درمانی هم کمتر می‌شود و ریسک بیمه‌های درمانی به حداقل ممکن می‌رسد.

همچنین در صورت تجمیع بیمه‌ها مردم می‌توانند بدون دغدغه و فقط با استفاده از یک دفترچه بیمه، به هر مرکز درمان دولتی که در محل زندگی‌شان وجود دارد مراجعه کنند، بدون ترس از این‌که این مرکز درمانی به کدام سازمان بیمه‌گر وابسته است. همین اتفاق به نوبه خود می‌تواند بحث عدالت در سلامت را به نقطه بسیار مطلوبی برساند و طرح تحول سلامت را به موفق‌ترین طرح عدالت محور در دولت تبدیل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها