نمایشگاه خودروی شانگهای که از اول اردیبهشت امسال آغاز شده بود، نهم اردیبهشت به کار خود پایان داد. این نمایشگاه مهم‌ترین نمایشگاه تجاری کشور چین است.
کد خبر: ۷۹۴۵۱۱
رقابت غول‌ها در‌ سرزمین اژدهای زرد

هر سال شرکت‌های بزرگ خودروسازی از سراسر دنیا‌ آخرین دستاوردهای خود را در حوزه طراحی و ساخت خودرو در نمایشگاه شانگهای در معرض دید عموم می‌گذارند. یکی از ویژگی‌هایی که این نمایشگاه را از دیگر نمایشگاه‌های خودرو در سطح دنیا متمایز می‌کند، فضای بزرگ آن است. محوطه نمایشگاه خودروی شانگهای در مقایسه با نمایشگاه خودروی دیترویت هشت برابر بزرگ‌تر است و در حقیقت این محوطه به اندازه مساحت یکصد زمین فوتبال است. گفته می‌شود ساختمان این نمایشگاه از نظر اندازه بزرگ‌ترین ساختمان جهان به شمار می‌رود. در نمایشگاه امسال شرکت‌های خودروسازی از 53 کشور جهان شرکت داشتند. اینفینیتی، هوندا، نیسان، فراری، استون مارتین، مک لارن، شورولت، ولوو، کادیلاک، بیوک، فولکس واگن،فورد، مرسدس بنز و آئودی مهم‌ترین شرکت‌کنندگان نمایشگاه امسال بودند.

در دنیای امروز خودروهای جذاب و گرانقیمت مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفته و به همین علت نمایشگاه خودروی شانگهای در سال‌های اخیر بیش از پیش با استقبال مواجه شده است. نمایشگاه امسال از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های خودروسازان و علاقه‌مندان به صنعت خودروسازی از سراسر دنیا بود که در آن مجموعه‌ای از خودروهای جدید و امروزی، فیس‌لیفت، کانسپت و تیونینگ به نمایش درآمد. رونمایی از مدل‌های مفهومی متعدد از سوی خودروسازان چینی در نمایشگاه امسال می‌تواند نشان‌دهنده عزم چینی‌ها در بلندپروازی‌های آنها برای تصاحب سهم بیشتری از بازار خودروسازی جهان باشد. دو شهر شانگهای و پکن به تناوب میزبان این نمایشگاه بزرگ صنعت خودرو هستند. چنانچه نمایشگاه بزرگ خودرو در اروپا نیز به تناوب در شهرهای پاریس و فرانکفورت برگزار می‌شود.

تقریبا همه شرکت‌های بزرگ خودروسازی در سطح دنیا بازار چین را از اولویت‌های مهم خود در نظر می‌گیرند. برای مثال شرکت خودروسازی فولکس واگن به لطف مشارکت موفق با همتایان چینی خود سهم 20.8 درصدی از بازار خودروهای سواری چین را از آن خود کرده و این در حالی است که این شرکت دو سال پیش، بیش از سه میلیون وسیله نقلیه در بازار تجاری این کشور فروخته است. بر اساس آخرین خبرها سال گذشته بیش از 23 میلیون تقاضای جدید برای خرید خودروهای تولیدی شرکت فولکس واگن از سوی چینی‌ها به ثبت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2020 میلادی به بیش از 30 میلیون تقاضا افزایش پیدا کند. در ادامه تعدادی از خودروهای به نمایش در آمده در نمایشگاه خودروی شانگهای را به‌طور گذرا بررسی می‌کنیم.

مرسدس بنز GLC کوپه کانسپت

بسیاری بر این باورند این خودرو جذاب‌ترین خودروی به نمایش درآمده در نمایشگاه امسال بوده است که می‌تواند رقیبی جدی برای بی.ام.دابلیو ایکس4 (X4) باشد. فروش این خودرو از سال آینده آغاز می‌شود. مرسدس بنز جی.ال.سی (GLC) کوپه به یک موتور سه لیتری با قدرت 362 اسب بخار مجهز است. این خودرو شباهت کمی به یک کوپه دارد. همچون دیگر خودروهای جدید بنز، این خودرو نیز به یک پنجره بدون قاب مجهز است که به زیبایی ظاهری هر چه بیشتر خودرو کمک می‌کند. این خودرو در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل به بازار عرضه خواهد شد. به طور کلی خودروهای کوپه فضای کمتری برای حمل بار و مسافر دارد و مرسدس بنز جی.ال.سی کوپه کانسپت نیز در مقایسه با نسخه کراس‌ اوور این خودرو فضای داخلی کمتری دارد. اگرچه طراحی داشبورد و اجزای این دو خودرو از ویژگی‌های مشترک زیادی برخوردار است.

پژو 308 هیبریدی

تصور می‌شود یک خودروی هیبریدی نمی‌تواند قدرت و توان بالایی داشته باشد، اما اگر به ویژگی‌های پژو 308 هیبریدی نگاهی بیندازید ـ که گفته می‌شود توان آن 500 اسب بخار است‌ـ بی‌شک نظر شما درباره خودروهای هیبریدی تغییر می‌کند. شرکت خودروسازی پژو در نمایشگاه امسال از این خودروی هیبریدی پرتوان رونمایی کرد که در حقیقت ترکیبی از خودروهای هیبریدی و خودروهای با توان بالاست. این خودرو بر پایه خودروهای سدان اصلی این شرکت طراحی و ساخته شده است. صفر تا صد پژو ‌308 هیبریدی به لطف این موتور پرتوان 4 ثانیه است. کارشناسان خودرو بر این باورند که این خودرو می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع نیازهای روزمره باشد چون مقرون به صرفه است.

آئودی Q7 الکتریکی هیبریدی توربو

در نمایشگاه شانگهای برای نخستین بار از خودروی الکتریکی هیبریدی جدید آئودی رونمایی شد. مجموع قدرت پیشرانه توربو و موتور الکتریکی این خودرو 367 اسب بخار است. این خودرو در مدت زمان 5.9 ثانیه از سرعت صفر به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت می‌رسد. در حالت هیبریدی، از اطلاعات موجود در سیستم ناوبری خودرو برای مسیریابی استفاده ‌‌شد ه و به این ترتیب موثرترین ترکیب سوختی در مسیر حرکت انتخاب می‌شود. آئودی Q7 هیبریدی جدید از نظر رانندگی شبیه ‌یک خودروی اسپرت است و بر این اساس رانندگی با آن نه‌تنها در سطح شهر، بلکه در جاده نیز لذتبخش خواهد بود. مصرف سوخت این خودرو 2.5 لیتر در هر کیلومتر است و بر‌این‌اساس در هر کیلومتر کمتر از 60 گرم دی‌اکسید‌کربن در محیط منتشر می‌شود که رکوردی بی‌سابقه در میزان آلایندگی ناشی از تردد خودروهاست.

فولکس واگن Scirocco GTS

شرکت خودروسازی آلمانی فولکس واگن در نمایشگاه امسال از محصول جدید اسپرت خود رونمایی کرد. این خودرو از نظر قدرت موتور و شتاب ، رقیبی جدی برای خودروهای مشابه است. فولکس واگن Scirocco GTS در مقایسه با نسخه قدیمی‌تری که فولکس واگن سال گذشته در همین نمایشگاه از آن رونمایی کرده بود، نه‌تنها از نظر طراحی، بلکه از نظر عملکردی نیز به‌روزرسانی شده است. خودروی جدید فولکس واگن به یک موتور بنزینی توربو شارژ با قدرت 217 اسب بخار مجهز شده است. یکی از ویژگی‌های‌ خودرو این است که خریداران می‌توانند در شش رنگ مختلف آن را سفارش دهند. اگرچه هنوز قیمتی برای این خودرو اعلام نشده است، اما بر اساس اعلام شرکت فولکس واگن از ماه آینده فروش این خودرو در اروپا آغاز خواهد شد.

مک‌لارن

شرکت خودروسازی مک‌لارن در نمایشگاه امسال از دومین خودرو از سری خودروهای اسپرت خود رونمایی کرد. این خودرو تا حد زیادی به مدل 570S شباهت دارد و بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده فروش آن از سال آینده میلادی آغاز خواهد شد. مک‌لارن جدید به یک موتور 3.8 لیتری توربو مجهز شده است که نیروی پیشرانه آن معادل 533 اسب بخار است. این شرکت خودروسازی بریتانیایی همواره بر ایجاد فضای بیشتر در کابین داخلی خودرو تمرکز داشته است. یکی از نوآوری‌های شاخص در طراحی خودروی جدید مک لارن، شاسی‌هایی از جنس فیبر کربنی است که موجب می‌شود وزن این خودرو در حدود 1310 کیلوگرم ثابت بماند.

فِراری 488 GTB

این خودرو از سطح عملکرد بالایی برخوردار است. موتور توربو فراری 488 GTB از نظر خروجی نیرو، نیروی گشتاور و زمان پاسخ‌دهی در بالاترین رده قرار دارد. استفاده از عایق صوتی موجب شده است صدای موتور این خودرو به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

شرکت آئودی اعلام کرده است این خودرو از نظر عملکرد، سریع‌ترین محصول این شرکت بزرگ خودروسازی است. وجود کناره‌های محکم و زیبا از جمله ویژگی‌های شاخص این خودروست.

بر اساس اعلام این شرکت خودروسازی، فروش این محصول جدید در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد. تنها ویژگی قابل توجه این خودرو را نمی‌توان پیشرانه توربو شارژ آن دانست. در همه اجزای این خودرو از سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته تا بدنه و ویژگی‌های آئرودینامیکی بهبود یافته و در طراحی داخلی جدید خودرو نوآوری دیده می‌شود.

شورولت FNR

شکل ظاهری این خودرو شما را به یاد فیلم‌های علمی ـ تخیلی می‌اندازد. اما این خودرو واقعی است و طرحی نوین را در طراحی خودرو به نمایش می‌گذارد. سقف شورولت FNR از جنس شیشه است. درهای خودرو همراه سقف و در خلاف جهت هم باز می‌شود. به این ترتیب وقتی درهای خودرو باز می‌شود، ستون وسط خودرو حذف می‌شود و هنگام سوار شدن هیچ مانعی وجود نخواهد داشت. در خودروهای جدید در داخل کابین از نورپردازی استفاده می‌شود؛ اما در شورولت FNR در بدنه خارجی خودرو نیز این ویژگی دیده می‌شود. حتی از این ویژگی در چرخ‌های خودرو نیز استفاده شده است. هر یک از چرخ‌های خودرو به یک موتور الکتریکی متصل است و از محور چرخ در این خودرو هیچ نشانی دیده نمی‌شود.

آئودی پرولوگ آل رود کانسپت

شرکت خودروسازی آئودی به عنوان نسل جدیدی از خودروهای لوکس خود از پرولوگ آل رود رونمایی کرد. این خودروی کراس اوور به کابینی مدرن مجهز است که در آن سه نمایشگر OLED جایگزین کلیدهای کنترل شده است. در این خودرو تلفیقی از ویژگی‌های خودروهای اسپرت در فضایی به نسبت بزرگ دیده می‌شود. پیشرانه خودرو به یک موتور توربو دیزل مجهز است که خروجی آن در حالت ترکیبی 734 اسب بخار است. این خودرو صفر تا صد را در مدت زمان 3.5 ثانیه طی می‌کند. مصرف سوخت این خودرو حدود 2.4 لیتر در صد کیلومتر برآورد شده است که این ویژگی می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش میزان انتشار آلاینده‌های زیست محیطی داشته باشد.

فرانک فراهانی‌جم‌ /‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها