گروه طالبان که در دوران حکومت خود در افغانستان هیچگونه حقی برای زنان قائل نبود، از اشتغال و تحصیل آنان در مراکز آموزشی ممانعت می کرد و روزگار سیاهی را برای مردم افغان رقم زده بود، در بیانیه تازه خود گفته است که حقوق زنان را به رسمیت می شناسد.
کد خبر: ۷۹۴۴۵۵
طالبان: حقوق زنان را به رسمیت می شناسیم

در این بیانیه آمده است:« از نظر ما، ... زن در اسلام حق انتخاب شوهر دارد. حق ملکیت دارد، حق میراث دارد و حق آموزش علم و کار را دارد.»

گروه طالبان روز دوشنبه در بیانیه ای رسمی از روند مذاکره و تلاش های صلح در افغانستان استقبال کرد اما گفت که باید قانون اساسی کنونی تغییر کند.

بیانیه رسمی طالبان امروز دوشنبه پس از برگزاری دو روز نشست صلح میان نمایندگان گروه طالبان و دولت افغانستان در قطر صادر شده است.

در این بیانیه مفصل که در پایگاه اطلاع رسانی طالبان انتشار یافته، این گروه که خود را «امارت اسلامی افغانستان» می خواند، از وجود قانون اساسی برای این کشور دفاع کرده اما گفته است که قانون اساسی موجود را قابل اعتبار نمی داند زیرا «از غرب کپی شده و زیر سایه اشغال جنگنده های آنها تدوین شده است. علاوه بر آن، مواد قانون اساسی کنونی، متضاد و مبهم بوده و بر ملت مسلمان افغان تحمیل شده است.»

طالبان به همین دلیل تاکید کرده است که قانون اساسی جدید افغانستان باید در فضایی آزاد از سوی «دانشوران افغانی» تدوین شده و «بعدا، برای تایید به ملت پیشکش شود.»

گروه طالبان در این بیانیه از عملکرد دولت خود در زمینه های مختلف دفاع کرده اما برای نخستین بار پذیرفته است که «اعضا و منسوبین امارت اسلامی بخاطر نداشتن تجارب کافی، بعضاً سهو نموده اند و کاستی هایی موجود بوده است.»

طالبان که در دوران حکومت خود در افغانستان هیچگونه حقی برای زنان قائل نبود، از اشتغال و تحصیل آنان در مراکز آموزشی ممانعت می کرد و روزگار سیاهی را برای مردم افغان رقم زده بود، در بیانیه تازه خود گفته است که حقوق زنان را به رسمیت می شناسد.

طالبان همچنین از برقراری صلح در افغانستان به عنوان «ضرورت هر ملت و هر کشور و در مجموع، هر انسان » دفاع کرده اما گفته است که «اشغال خارجی، زورگوئی، بی انصافی، عدم موجودیت نظام سالم، دستگیری افغانهای بیگناه با عناوین و نام های مختلف و آنها را بدون محاکمه در زندان ها انداختن، شکنجه و تعذیب، حملات شبانه ، بر علیه اعضا و رهبران امارت اسلامی در سطح جهانی لیست سیاه و لیست انعامات و جایزه تعیین کردن و جاری نگه داشتن آن و ..... از جمله عواملی است که در مقابل صلح مانع ایجاد می کند.»

طالبان از اقدامات دولت افغانستان در روند صلح نیز به شدت انتقاد کرده و علاوه بر آن، خواهان « محلی برای گفتگو و مکانی برای ارتباط که به شکل دفتر باشد»، شده است چون « اکنون محلی برای گفتگو که یک ضرورت و آدرس آشکار امارت اسلامی باشد، وجود ندارد. »

لغو هر گونه «لیست سیاه» از اعضای طالبان که اجازه سفر به آنان را نمی دهد، تدوین یک قانون اساسی جدید و مشارکت در قدرت، از دیگر خواسته های این گروه برای توفیق روند صلح اعلام شده است.

این گروه در عین حال گفته است که خواستار همکاری با تمام کشورهای جهان از جمله همسایگان است و از «تلاشهای مخلصانه هر کس برای تحقق صلح در افغانستان استقبال می کند.»(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها