حسین رویوران در گفتگوی اختصاصی با جم جم آنلاین:

جامعه صهیونیستی با سیاه پوستان مانند جذامی رفتار می کند

کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید یهودیان رژیم صهیونیستی معتقدند حضرت یعقوب سیاه پوست نبوده و فرزندان او (بنی اسرائیل) یهودیان واقعی هستند بنابراین نمی توانند باور کنند که سیاه پوستان یهودی باشند؛ از این رو رنگین پوست ها شهروند درجه دوم به شمار می آیند و تبعیض علیه سیاه پوستان در اسرائیل امری معمول و روزانه است.
کد خبر: ۷۹۴۳۸۹
جامعه صهیونیستی با سیاه پوستان مانند جذامی رفتار می کند

روز گذشته سیاه پوستان آفریقایی تبار در سرزمین‌های اشغالی تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای را در میدان رابین؛ قلب تجاری تل آویو علیه تبعیض و خشونت های پلیس برگزار کردند. تظاهرات کنندگان سیاه پوست بعد از انتشار ویدیویی از ضرب و شتم یک جوان سرباز سیاه پوست به خیابان های تل آویو آمدند.

شعله خشم سیاه پوستان آفریقایی تبار ساکن در سرزمین‌های اشغالی حالا بیشتر از هر زمان دیگری در انتقاد از سیاست های نژاد پرستانه و خشونت پلیس زبانه کشیده است؛ اتفاقی شبیه اعتراض های این روزهای سیاه پوستان آمریکا که دقیقا همین مطالبه را دارند و قتل نوجوان سیاه پوست به دست پلیس بالتیمور جرقه را در بشکه باروت خشم آنها انداخته است.

خبرنگار جام جم آنلاین از دکتر حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه و غرب آسیا درباره آسیب‌های اجتماعی مرتبط با سیاه پوستان اسرائیل پرسیده است.

سوال اساسی این است که آیا تبعیض های اعمالی ضد سیاه پوستان در جامعه اسرائیل منحصر به سیاست های این رژیم است یا اشکال کار را باید در لایه های اجتماعی هم جستجو کرد؟

حسین رویوران می‌گوید: تبعیض ن‍‍ژ‍ادی در جامعه اسرائیل انکارناپذیر است و اینکه بخشی از یهودیان داخل اسرائیل دارای رنگ پوست سیاه باشند اساسا قابل قبول نیست. بخشی از یهودیان اسرائیلی سیاه هستند و بسیاری از یهودیان نمی توانند باور کنند که یهودی سیاه پوست وجود داشته باشد.

رویوران رویکرد به سیاه پوستان را در جامعه اسرائیل چنین تشریح می کند که دو نگاه به بحث یهودیت در اسرائیل وجود دارد: یک نگاه قومی که سکولارها دارند و یک نگاه دینی که یهودیان افراطی معروف به حریدیمی دارند.

آنهایی که به یهودیت نگاه دینی دارند معتقدند که همه یهودیان از فرزندان یعقوب هستند و بنی اسرائیل هم به معنای فرزندان یعقوب است. آنها چنین استدلال می کنند که حضرت یعقوب سیاه پوست نبوده، بنابراین سیاه پوستان بدون تردید غیریهودی هستند و اینها اساسا نمی توانند یهودی باشند.

کارشناس مسائل خاورمیانه می افزاید: سکولارهای اسرائیلی هم که عمدتا یهودیان اشکنازی و اروپایی هستند با وجود اینکه سکولار هستند، اما نگاه نژادپرستانه درباره یهودیت بر آنها حاکم است. بنابراین در جامعه اسرائیل یک نوع اجماع بین یهودیان سکولار و دینی درباره سیاه پوستان وجود دارد و هیچ کدام از این دو جریان اجتماعی در اسرائیل، سیاه پوستان را یهودی نمی دانند.

به گفته رویوران، موضوع تبعیض علیه سیاه پوستان در اسرائیل مدت هاست که در مطبوعات اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. سیاه پوستان به دلیل هم تبعیض نگرشی در همه حقوق شهروندی خود با مشکل روبرو می شوند. تحت تاثیر آموزه هایی که صهیونیست ها به فرزندان خود منتقل می کنند در مدارس هم، دانش آموزان از نشستن در کنار دانش آموزان سیاه پوست اجتناب می کنند و با سیاه پوستان مانند جذامی ها برخورد می شود. حتی در بیمارستان ها هم از سیاه پوستان خون نمی گیرند و نژادپرستی علیه سیاه پوستان در اسرائیل رفتاری معمول و روزانه است.

سکولارهای اسرائیلی هم که عمدتا یهودیان اشکنازی و اروپایی هستند با وجود اینکه سکولار هستند، اما نگاه نژادپرستانه درباره یهودیت بر آنها حاکم است. بنابراین در جامعه اسرائیل یک نوع اجماع بین یهودیان سکولار و دینی درباره سیاه پوستان وجود دارد و هیچ کدام از این دو جریان اجتماعی در اسرائیل، سیاه پوستان را یهودی نمی دانند.

حسین رویوران در ادامه با اشاره با جدیت معضل آفریقایی تباران در جامعه صهیونیتی توضیح می دهد: اما این تنها مساله سیاه پوستان اسرائیل نیست. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی در حال کوچاندن دسته جمعی این سیاه پوستان از اسرائیل به یکی از کشورهای اروپایی نیز هست. این موضوع در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این موضوع نشان می دهد که صهیونیست ها به وجود سیاه پوستان در ترکیب جمعیتی خود به عنوان تهدید نگاه می کنند. این نوع رفتارها در نهایت منجر به این اتفاقی شده که الان در قالب تظاهرات اعتراضی در اسرائیل شاهدیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره آمار سیاه پوستان اسرائیل و سرزمین اصلی آنها می گوید: تعداد یهودیان ساکن در سرزمین های اشغالی حدود 100 هزار نفر برآورد می شود که اینها عمدتا یهودیان فلاشا در جنوب سودان و اتیوپی بودند و در عملیاتی به نام قالی پرنده سلیمان به اسرائیل منتقل شدند.

رویوران درباره شباهت های اعتراضات جاری سیاه پوستان آمریکایی و اسرائیلی با توجه به اشتراک مطالبه آنها (پایان دادن به خشونت پلیس و سیاست های نژادپرستانه) تشریح می کند: در این شکی نیست که اعتراضات سیاه پوستان آمریکایی و اسرائیلی در جوهر ضد نژادپرستانه آن اشتراک دارد اما باید گفت شرایط اعتراض و عوامل موثر بر آن در آمریکا تفاوت هایی اساسی با فعالیت های مشابه سیاهان اسرائیلی دارد. جامعه آمریکا اساسا یک جامعه مهاجرپذیر است و به طور طبیعی پذیرش دیگران در جامعه آمریکا مشهودتر است اگرچه رفتارها و تمایلات نژادپرستانه نیز در امریکا وجود دارد. به هر حال ما درباره آمریکا و نژادپرستی آن که سخن می گوییم از کشوری می گوییم که رییس جمهورش سیاه پوست است. این بدان معناست که در عین اینکه در جامعه آمریکا رفتارهای نژادپرستانه دیده می شود اما تحمل پذیری آن هم در اندازه ای هست که حاضر به قبول رییس جمهور سیاه پوست شود.

از نظر دکتر رویوران، در اسرائیل شرایط کاملا متفاوت است. پذیرش در اسرائیل بر اساس مهاجرت نیست بلکه بر اساس دین و هویت دینی (یهود) است. اما با وجود اینکه اینها (سیاه پوستان) در اسرائیل هم دین و همکیش سایر یهودیان هستند اما پذیرشی برای آنها حتی به عنوان یهودی هم در اسرائیل وجود ندارد. اینگونه است که آشکارا در جامعه اسرائیل از نفی بلد و تبعید سیاه پوستان به کشوری دیگر سخن می گویند و حتی در کنست اسرائیلی در این باره بحث می شود. این نشان می دهد که در اسرائیل شرایط سیاه پوستان نسبت به آمریکا بسیار بدترو سخت تر است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها