«مجید مظفری» و دغدغه‌های تئاتری‌‌اش

تئاتر، سکوی پرتاب بازیگر

در برنامه دیشب «هفت» عنوان شد؛

مجید مظفری: سینمای ملی ما نابود شده است

مجید مظفری(بازیگر سینما) مهمان ویژه برنامه «هفت» 11 اردیبهشت بود و بخش دیگری از برنامه به میزگرد «حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی» اختصاص داشت که آرش امینی(مدیر بخش بین الملل جشنواره فجر)، سعید نوری (عضو هیات انتخاب جشنواره فجر)، ابوالفضل جلیلی(فیلمساز) و محسن علی اکبری(تهیه کننده) مهمانان این بخش بودند.
کد خبر: ۷۹۳۷۱۲
مجید مظفری: سینمای ملی ما نابود شده است
محمود گبرلو، سردبیر برنامه «هفت» در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تبریک ولادت با سعادت مولای متقیان، حضرت علی(ع) و روز پدر گفت: طی سال‌های گذشته، فیلمسازان ایرانی که به عنوان مردان خوب سینمای ایران در این عرصه حضور دارند، سعی کرده‌اند به‌تأسی از رفتار مولایشان حضرت علی(ع) شخصیت‌های متفاوتی را از پدر ایرانی به نمایش بگذارند، پدری که در سال‌های دفاع مقدس قهرمان بوده و در شرایط ناگوار زندگی تلاش زیادی کرده تا خانواده‌اش را به تعالی برساند.

وی افزود: سینماگران ایرانی در قصه‌هایشان طی سال‌های گذشته و حال سعی کرده‌اند چهره زیبایی از پدر ایرانی را ارائه دهند تا از این طریق بتوانند به رشد فرهنگ خانواده ایرانی کمک کنند.به همه هنرمندان ایرانی که سعی کردند پدر را بر پرده نقره‌ای سینما جان ببخشند، ادای احترام می‌کنم.

در بخشی دیگر از برنامه، گبرلو در مورد بازار فیلم که همزمان با جشنواره برگزار شده بود گفت: نزدیک به صد خریدار ایرانی و خارجی از پنجاه کشور در بازار فیلم حضور داشتند. وی درباره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌تواند آغازگر یک اتحاد و همبستگی بین فیلمسازهایی باشد که دغدغه‌های مشترک دارند و امیدواریم که ایران به وسیله سینما بتواند پایگاه خوبی برای کشورهایی باشد که به آرمان مشترکی معتقدند.

در ادامه برنامه «هفت» تصاویر و گزارش‌هایی از بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر و همچنین گفتگویی با «اکبر عبدی» در تکذیب شایعات اخیر رسانه‌ها درباره مهاجرتش روی آنتن رفت و در بخش بعدی، مجید مظفری (بازیگر سینما) مهمان برنامه بود.

مظفری: سینمای ایران همچو آفتابی است که از شرق طلوع می‌کند

مجید مظفری در ابتدای گفت‌وگو و در پاسخ به این سئوال که پدر بودن چه لذتی برایش دارد، گفت: این روز گرامی را به تمام پدران سینمای ایران تبریک می گویم مانند آقای انتظامی، نصیریان، کشاورز، مشایخی، رشیدی و...، من سینما و پدر بودن را از همین اساتید یاد گرفتم.

مظفری از نوع ارتباط با دخترش(نیکی مظفری) تاکید کرد: نیکی برای من همه چیز است و تمام خلأهای زندگی ام را پر کرده، او همدم و مونس من است.

مجید مظفری در مورد حس و حال خود از بازیگری و داشتن حدود صد اثر هنری گفت: درددل‌های زیادی دارم. سینمای ایران آدم‌هایی مانند من را ارزان به دست نیاورده است، ما یک سینمای حرفه‌ای داشتیم که متأسفانه آن را از دست داده‌ایم، در دهه‌های شصت و هفتاد، هشتاد درصد از فیلم‌ها در خارج از تهران ساخته می‌شدند که از این طریق فرهنگ تمام ایران دیده می‌شد، اما اکنون این گونه نیست.الان جز چند نفر، تهیه کننده نداریم و اکثرأ سرمایه گذار هستند.

او در این باره گفت: متأسفانه سینمای ملی ما نابود شده است. علت این است که در گذشته اول به سینمای ایران فکر می‌کردیم بعد به جشنواره‌های خارجی.

وی دلیل کار نکردن فیلمسازانی چون بهرام بیضایی و کم کاری فیلمسازانی مثل ابوالحسن داوودی و ... را نبود سینمای حرفه‌ای دانست و گفت: در سینمای ایران جای افراد با تجربه و میانسال خالی است. در بازیگری هم افرادی مانند من باید در سینما باشند و نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: سال‌ها پیش یکی از رؤسای فستیوالهای بین المللی گفته بود، فستیوالی اعتبار دارد که یکی از فیلمهای ایرانی در آن باشد، اما اکنون دیگر اینگونه نیست، سینمای ایران نقشه مدونی ندارد و با تغییر اشخاص همه چیز تغییر می کند.

مجید مظفری درباره فیلم «سگ کشی» گفت: این فیلم در اوج ظهور فیلمهای بازاری اکران شد و بیش از همه فروش کرد.

مظفری تأکید کرد: در مرحله اول باید سینما را برای مردم بسازیم بعد به سمت جشنواره برویم و من به سیاست‌های اتخاذ شده مدیران سینما در دوسال گذشته امیدوارم.

مجید مظفری با اشاره به دوران طلایی سینما در زمان «بهشتی» و «انوار» گفت: در آن دوران دولت کمک زیادی به فیلمسازان و سینما می کرد.

گبرلو در این باره گفت: گاهی کمک کردن دولت مورد مخالفت عده‌ای قرار می گیرد.

مظفری در ادامه گفت: اگر کمک ها عادلانه و درست صورت بگیرد و تنها برای عده‌ای خاص نباشد، مورد اعتراض قرار نمی گیرد.

من فراموش شده ام

مجید مظفری افزود: من فراموش شده ام، در مدت دو ماهی که در بستر بیماری بودم فقط دو نفر (آقای فرجی، مدیر وقت شبکه یک و آقای ایوبی) به دیدنم آمدند، در مورد بعضی از دوستان دیگر هم همین طور است.

وی ادامه داد: خودم را همواره از لحاظ فیزیکی و فکری در شرایط مطلوب نگه می دارم تا شاید کارگردانی مانند آقای بیضایی بیاید و از من تقاضای کار کند، چون هنرپیشه ای هستم که به اندازه اندیشه کارگردان کار می‌کنم، بنابراین باید اندیشه و فکرم را رشد دهم.

گبرلو در زمینه فضای فیلمسازی در ایران گفت: فضای فیلمسازی در ایران، مدل فیلمسازی و نوع نگاه جوانان تغییر کرده و این تغییر به دلیل سهل انگاری ما بوده است.ما با جوانان در سینما کار کرده ایم ولی برای جوانان کار نکردیم، به نظرم الان فیلم «رخ دیوانه» برای جوانان کار شده.

مظفری در مورد سینمای ایران گفت: به سینمای ایران خوشبینم و معتقدم که سینمای موفقی خواهد شد چون تاریخ و فرهنگ غنی داریم، همیشه آفتاب از شرق طلوع می کند و سینمای ایران آفتابی است که از شرق طلوع خواهد کرد.

مظفری در مورد بازیگران جوان امروز سینمای ایران بیان کرد: کسانی که بازیگری را از تئاتر شروع کرده اند مطمئنأ ماندگار خواهند بود، مانند(فروتن، شهاب حسینی، تنابنده، اصلانی و...).

مجید مظفری در پایان گفت: آرزوی داشتن یک سینمای سلامت را دارم که این کار با حضور مسئولین انجام می شود، آرزو دارم هنرمندان حرفه ای به سینما بازگردند، همینطور امیدوارم پس از ده سال که دوباره به سینما برمی گردم مانند گذشته مورد قبول مردم قرار گیرم.

وی همچنین ادامه داد: آرزویم این است که تمام مسئولین بدانند اگر هنری معترض به بدیها و زشتیهاست، نباید جلویش را بگیرند و اجازه دهند زبان هنر در این مملکت جاری شود.

در این بخش، نیکی مظفری دختر مجید مظفری و بازیگر سینما و نیز ابوالفضل پورعرب به عنوان مهمان تلفنی روی آنتن برنامه «هفت» آمدند.

بخش پایانی برنامه اختصاص داشت به میزگردی در خصوص «حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی» که آرش امینی (مدیر بخش بین الملل جشنواره)، سعید نوری(عضو هیئت انتخاب)، ابوالفضل جلیلی(فیلمساز) و محسن علی اکبری(تهیه کننده) مهمانان این بخش بودند. (جام‌جم سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها