ادامه تصویربرداری در تفلیس

«کیمیا» پاییز به تلویزیون می آید

دو سال پیش بود که جواد افشار بعد از ساخت سریال مناسبتی «مادرانه» تصمیم به تولید مجموعه 110 قسمتی «کیمیا» به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی گرفت. او این سریال را با حضور چهره های شناخته شده و مطرحی همچون مهراوه شریفی نیا، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، پوریا پورسرخ، مهدی پاکدل، نیکی کریمی و... مقابل دوربین برد.
کد خبر: ۷۹۳۰۲۹
تصویربرداری طولانی ترین سریال تاریخ تلویزیون در 400 لوکیشن

«کیمیا» نخستین سریال طولانی بالای 100 قسمت در تاریخ تلویزیون است که در درجه کیفی الف در حال تولید است. شاید تاکنون آثاری اپیزودیک در درجه کیفی ب ساخته شده باشد، اما قصه دنباله دار با تعداد 110 قسمت تاکنون تولید نشده است. این سریال در 3 فاز ساخته می شود. اکنون تیم کیمیا مشغول فیلم برداری فاز آخر هستند که حدود 70 بازیگر جدید به مجموعه اضافه شده. برای اطلاع از جزئیات این سریال با جواد افشار همصحبت شدیم تا از شرایط تولید و زمان پخش سریالش بیشتر بدانیم.

طولانی ترین سریال تاریخ تلویزیون


قصه سریال در چه مقطعی روایت می شود؟ دوباره تاریخ مشروطه تا جنگ سوژه شده؟ مثل در چشم باد یا سرزمین کهن؟

نه آن طور که شما می گویید. در فاز اول زندگی کیمیا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش درآمده است، در فاز دوم به زمان جنگ می پردازد و فاز سوم زندگی زن کیمیا در دوران معاصر را به نمایش می گذارد. قصه در چند دهه روایت می شود و به وقایع مهم ایران در 4 دهه گذشته می پردازد؛ یعنی از تاریخ انقلاب تا جنگ و تحولات اجتماعی ایران. سریال «کیمیا» بهترین فیلم نامه مسعود بهبهانی نیا است و او و گروه نویسندگانش به خوبی فضای سیاسی و اجتماعی 40 سال را در قالب یک ملودرام خانوادگی روایت کرده اند که از این منظر کار بسیار دشواری است.

قصه سریال حول محور چه موضوعی است؟

سریال دامنه وسیعی از موضوعات را دربر می گیرد و چون 110 قسمت است، نمی توانم از هر قسمت خلاصه ای برایتان تعریف کنم. اما می توانم بگویم که سرگذشت و سیر تحول و شکل گیری شخصیت کیمیا دختری ایرانی را به نمایش می گذارد که در طول چند دهه تحولات تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زندگی کرده است.

طولانی ترین سریال تاریخ تلویزیون


آن طور که از عکس ها بر می آید، بازیگرانی چون نیکی کریمی هم در این سریال ایفای نقش کرده اند؛ چطور آنها را راضی به بازی در سریال کردید؟

از آنها دعوت کردیم، آنها به اهمیت داستان پی بردند و از ظرفیت کار مطلع شدند و متوجه اهمیت و متفاوت بودن کار شدند، بنابراین اعتماد بین طرفین به وجود آمد. در طول کار هم متوجه شدند که سریال از ساختار قابل قبولی برخوردار است و می توانند اعتماد کرده و بازی کنند. این را هم بگویم مهراوه شریفی نیا نقش کیمیا را بازی می کند و بعد از سال ها بار دیگر این بازیگر در کنار مادرش آزیتا حاجیان در نقش یک مادر و دختر ظاهر شده اند.

شایعات زیادی درباره خواننده تیتراژ سریال تان سر زبان ها افتاد و تایید و تکذیب شد؛ خودتان موضوع را توضیح می دهید؟

محسن چاوشی در حال کارکردن روی موسیقی تیتراژ ماست و این همه شایعه را بقیه راه انداختند. اصلا نمی خواستیم موضوع رسانه ای شود که تایید و تکذیب راه بیفتد.

طولانی ترین سریال تاریخ تلویزیون


از زمان پخش قطعی سریال خبر دارید؟ یا گذاشته اند برای جای خالی.

(می خندد) کنداکتور است دیگر، ولی اگر تغییری در کنداکتور پخش انجام نشود، ماه مبارک رمضان یا اوایل تابستان کیمیا پخش خواهدشد. چون سریال تولید معاونت سیماست این اختیار را دارد که زمان پخش تشخیص دهد که سریال از کدام شبکه روانه آنتن شود تا نتیجه بهتری داشته باشد.

بنابراین پخش سریال بستگی به رئیس سازمان و معاون او دارد. معتقدم اثری با این پروداکشن و این رقم بودجه باید شبکه مناسبی برای پخشش درنظر گرفته شود.

فیلم برداری چه زمانی به پایان می رسد؟ یعنی همزمان با پخش، مشغول کار هستید یا نه؟

کار تولید ما 5 ماه دیگر به پایان می رسد. البته مراحل فنی از جمله مونتاژ، صداگذاری، موسیقی و... همزمان با آغاز فیلم برداری در حال انجام است که ان شاءالله کار برای پخش آماده شود. برای گرفتن برخی سکانس ها قرار است به کشور مجارستان برویم. تاکنون حدود 80-70 درصد از مراحل تصویربرداری «کیمیا» در بالغ بر 400 لوکیشن انجام شده و در مدت یک سال و نیمی که از آغاز ضبط این اثر می گذرد تمام بازیگران مقابل دوربین رفته اند.

طولانی ترین سریال تاریخ تلویزیون


با توجه به اینکه شبکه های مختلف ماهواره ای سریال های طولانی بالای 200 یا 300 قسمت تولید کرده اند، آیا کیمیا آغازگر این روند در تلویزیون خودمان خواهدبود؟

اگر باشد که خوشحال می شوم؛ امیدوارم «کیمیا» استارت خوبی برای رویکرد تلویزیون به این سمت باشد تا بتوانند سریال های طولانی و دنباله دار تولید کنند و این روند ادامه پیدا کند. امیدواریم این سریال بتواند ارتباط خوبی با مردم برقرار کند و از آنجا که سریال، روایتگر بخش عظیمی از حوادث کشورمان از 30-40 سال گذشته تاکنون است بتواند نسل های جدید را با اتفاقات آشنا کند.

همچنین برای نسل گذشته مروری بر خاطرات باشد و به همین دلیل معتقدم «کیمیا» می تواند برای نسل امروز و نسل گذشته جذاب باشد. (مریم محمدی/ هفته نامه تماشاگران امروز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها