«من دیه‌گو مارادونا هستم» و «متل قو»، دو فیلمی است که به‌عنوان آثار نوبت دوم اکران سال 94، از امروز در سینماهای کشور به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۷۹۲۸۳۳
دریبل‌های آقاخانی و شوت‌های هاشم پور

سازندگان این فیلم‌ها در کنار فیلم «پنج تا پنج» که بتازگی اکران خود را در گروه سینمایی هنر و تجربه شروع کرده، امیدوارند بتوانند موفقیت نسبی فیلم‌های اکران نوروزی را ادامه دهند.

به گزارش جام‌جم، گرچه طبق اظهارات کارشناسان و تحلیلگران سینما و به گواهی آمار و ارقام ارائه شده، فیلم‌های اکران نوروزی امسال در مقایسه با فیلم‌های سال گذشته، نتوانست در جذب مخاطبان موفق عمل کنند، اما با این حال وضع چندان هم بد نیست و سه فیلم از پنج فیلم نخستین نوبت اکران عملکرد بدی نداشت و آثاری چون «ایران برگر»، «رخ‌دیوانه» و «استراحت مطلق» با بهره‌گیری از فضاهایی متنوع، طرح و فیلمنامه‌های جذاب، کارگردانانی نامی و بازیگران شناخته شده توانست به فروش‌های میلیاردی دست یابد؛ موفقیتی که همچنان ادامه دارد و هنوز از این فیلم‌ها استقبال می‌شود.

با این حال و به‌دلیل افت آمار کلی فروش فیلم‌ها نسبت به فیلم‌های سال قبل، گویا قرار است امسال فیلم‌های زنبیل به دست و آثار در نوبت اکران، زودتر از سال‌های گذشته جای فیلم‌های نوبت اول اکران را بگیرد. سال گذشته و در همین روزها استقبال بالای مردم و فروش‌ خیلی خوب فیلم‌هایی چون معراجی‌ها، طبقه حساس، خط ویژه و «چ» باعث شده بود که نوبت دوم اکران نوروزی بارها به تعویق بیفتد و فیلم‌هایی مثل متروپل ساخته مسعود کیمیایی و اشباح ساخته داریوش مهرجویی از اوایل خرداد اکران شود.

البته باید از استثنائاتی چون «زندگی جای دیگری است» ساخته منوچهر هادی و با بازی حامد بهداد، نیکی کریمی، یکتا ناصر و پارسا پیروزفر و «پنج ستاره» ساخته مهشید افشارزاده و بازی شهاب حسینی، سحر قریشی، دیبا زاهدی، بهنوش بختیاری و بهناز جعفری هم یاد کرد که به‌دلیل شرایطی خاص به ترتیب در بیست و هفتم فروردین و شانزدهم اردیبهشت روی پرده رفت. اما امسال شاهد هستیم که نمایش فیلم‌های نوبت دوم اکران، از امروز آغاز شده است و نشان می‌دهد خشاب سینمای ایران قرار است در سال 94 زود به زود خالی شود.

من دیه‌گو مارادونا هستم

فیلم من دیه‌گو مارادونا هستم با عنوان عجیب و غریبش که از امروز در گروه سینمایی پردیس زندگی نمایش خود را آغاز می‌کند، یک کمدی نامتعارف از بهرام توکلی است، فیلمساز جوان و خوشفکر و خوش آتیه‌ای که در همین مدت کوتاه فیلمسازی، سبک و سیاق خود را در سینما پیدا کرده است و میان منتقدان و تماشاگران پیگیرتر و جدی‌تر سینما هم دوستداران قابل توجهی دارد.کمی بعید بود که کارگردان تلخ‌اندیشی که فیلم‌هایی چون پرسه در مه، اینجا بدون من و آسمان زرد کم عمق را در کارنامه دارد، سراغ فیلمی کمدی برود. اما توکلی این کار را کرد، اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، فیلم او با کمدی‌های رایج صرفا برای خنده فاصله‌ای آگاهانه دارد و با وجود محیطی شلوغ و مستعد هرج و مرج، به راه هوشمندانه و البته سخت خود می‌رود.

بجز ساختار روایتی جذاب و قالبی ویژه، نقطه قوت من دیه‌گومارادونا هستم که می‌تواند تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما بکشاند، حضور بازیگرانی نام آشنا و تواناست. گلاب آدینه را مدت‌ها روی پرده سینما ندیده بودیم و اگر از نمایش محدود «قصه‌ها» در جشنواره دو سال قبل فیلم فجر بگذریم، آخرین حضور سینمایی او به «آرامش در میان مردگان» برمی‌گردد.

آدینه در من دیه گو مارادونا هستم در نقش دو خواهر دوقلو که اختلاف خانوادگی و طبقاتی دارند، بازی بسیار خوبی ارائه می‌دهد که به همین دلیل نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر هم شد.

علاوه بر آدینه باید به حضور و نقش‌آفرینی سعید آقاخانی هم در این فیلم اشاره کرد که نقش تعیین‌کننده‌ای در قصه دارد. آقاخانی سال گذشته بجز این فیلم، نقش متفاوت دیگری هم در فیلم خداحافظی طولانی داشت که او را برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر کرد.

هومن سیدی که دو مقوله بازیگری و کارگردانی را به‌طور جدی دنبال می‌کند و اتفاقا در هر دوی آنها هم کم و بیش موفق عمل می‌کند، بازی بسیار متفاوتی در این فیلم ارائه کرده؛ عاملی که باعث شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش مکمل جشنواره فجر را از آن خود کند.

جمشید هاشم‌پور، بازیگر شناخته شده سینمای ایران هم در این فیلم نقشی کوتاه، متفاوت و بامزه را بازی می‌کند و دیگر نشانی از ستاره فیلم‌های اکشن سال‌های دور را ندارد.

علاوه بر اینهاحضور و بازی‌های خوب بازیگرانی چون صابر ابر، ویشکا آسایش، پانته آ پناهی‌ها و بابک حمیدیان هم ظرفیت‌های رضایتمندی تماشاگران را بیشتر کرده‌اند.

این فیلم با ده عنوان نامزدی دریافت جایزه در جشنواره سال گذشته فیلم فجر، یکی از آثاری بود که بیشترین توجه‌ها را در مهم‌ترین رویداد سینمای ایران نصیب خود کرد و حالا این بخت را دارد که عموم تماشاگران را هم به خود جلب کند.

متل قو

«متل قو» ساخته مسعود نوابی هم دیگر فیلمی است که از امروز در گروه سینمایی اریکه ایرانیان اکران می‌شود.

مسعود نوابی که پیشتر فیلم‌هایی چون قلقلک با بازی بیژن امکانیان، سیامک انصاری و رضا شفیعی جم و کلاهی برای باران با بازی رضا عطاران، جواد رضویان و حدیث فولادوند را ساخته، متل قو را سال 91 کارگردانی کرد، اما این فیلم تا امروز امکان اکران پیدا نکرد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: همه فکر می‌کنند امید و سایه برای هم آفریده شده‌اند، اما تنها نقطه‌ مشترک آنها تنفر از ازدواج و مسئولیت بچه‌دارشدن است!دانیال عبادی، مونا فرجاد، مجید حاجی زاده، سولماز حصاری، کیانوش گرامی و میرطاهر مظلومی از جمله بازیگرانی هستند که در متل قو بازی می‌کنند. تهیه‌کنندگی این فیلم را بیژن امکانیان بر عهده دارد که سابقه همکاری با نوابی را در آثاری همچون قلقلک و دردسر والدین دارد.

پنج تا پنج

غیر از دو فیلم من دیه‌گو مارادونا هستم و متل قو که از امروز روی پرده می‌رود، باید به فیلم «پنج تا پنج» هم اشاره کرد که بتازگی نمایش خود را در گروه سینمایی هنر و تجربه شروع کرده است. فیلمی که گرچه نخستین ساخته تارا اوتادی ـ خواهر لیلا اوتادی، بازیگر سینما ـ است، اما چهره‌های نام آشنایی دارد که می‌تواند کنجکاوی‌های زیادی برای تماشا ایجاد کند.

رضا کیانیان، بازیگر نام آشنای تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران مطمئنا مهم‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کند و بسیاری می‌خواهند ببینند، او این بار چه چیز تازه‌ای برای تماشاگران دارد.بازی شمس لنگرودی، شاعر شناخته شده کشورمان هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل تماشای فیلم باشد. شمس در جشنواره سی و سوم فیلم فجر هم بازی خوبی در «احتمال باران اسیدی» ارائه داده بود و اگر با تائیدهای بیشتری از تماشاگران روبه‌رو شود، می‌تواند بازیگری را جدی‌تر دنبال کند.

بازی علی‌اصغر شهبازی، پدر نادر در فیلم «جدایی نادر از سیمین» و حضور دو دوبلور پیشکسوت تلویزیون و سینما، تورج نصر و محمدعلی دیباج هم از نکات جالب و قابل اشاره این فیلم است. فیلمنامه پنج تا پنج که با اقتباس از نمایشنامه «پنچری» فردریش دورنمات و از سوی ماهان حیدری نوشته شده، درباره مردی 55 ساله به نام صابر ساعدی است که به سبب پنچر شدن خودرواش مجبور می‌شود یک شب را در ویلای چهار پیرمرد بازنشسته به صبح برساند.

از خانه دختر و نهنگ عنبر چه خبر؟

نمایش این فیلم‌ها در حالی است که دو فیلم پرسروصدای «خانه دختر» و «نهنگ عنبر» همچنان برای اکران در بلاتکلیفی به سر می‌برند و معلوم نیست چه زمانی رنگ پرده را خواهند دید. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بتازگی طی اظهارنظری از بررسی و بازبینی دو فیلم «خانه دختر» و «نهنگ عنبر» خبر داد و گفت: فعلا برنامه‌ای برای اکران این فیلم‌ها در آینده نزدیک نداریم.

حسین نوش‌آبادی با بیان این‌که برخی اصلاحات با همکاری و کمک کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «خانه دختر» انجام شده است، اظهار کرد: به‌نظر می‌آید اشکالاتی که متوجه آن بوده در حال برطرف شدن است؛ ولی هنوز تصمیمی برای اکران این فیلم در آینده نزدیک گرفته نشده است. امیدوارم با رفع اشکالات محتوایی این فیلم با همکاری کارگردان و تهیه‌کننده، مشکل اکران این فیلم هرچه سریع‌تر حل شود. به‌دلیل بعضی اشکالات و مسائلی که وجود داشت، زمان اکران «خانه دختر» نهایی نشده است و در حال بازبینی و بررسی برای رفع اشکالات آن هستیم. اگر این اشکالات رفع شود این فیلم در نوبت اکران قرار خواهد گرفت.

او درباره اکران فیلم «نهنگ عنبر» نیز گفت: این فیلم به‌دلیل این‌که جزو فیلم‌های کمدی است، یک‌بار بازبینی شده و مواردی که برای اصلاح لازم بوده، یادآوری شده است. «نهنگ عنبر» برای دومین‌ بار در حال بررسی و بازبینی است و فعلا اکران نخواهد شد. این فیلم‌ها به‌دلیل نقطه‌نظرات و اشکالات محتوایی که منطبق بر برخی آموزه‌های ملی و اسلامی نیست در حال بررسی‌ است و پس از رفع مشکلات، در نوبت اکران قرار می‌گیرد. گفتنی است، نمایش خانه دختر ساخته شهرام حسینی در جشنواره سال گذشته فیلم فجر حاشیه‌ها و حساسیت‌هایی ایجاد کرد و نهنگ عنبر ساخته سامان مقدم هم به دلیل برخی ملاحظه‌ها اصلا راهی به جشنواره فجر پیدا نکرد.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها