در تذکر به رئیس جمهور مطرح شد

یارانه اقشار ضعیف افزایش یابد

دولت بالاخره پس از ماه‌ها و بلکه سال‌ها کشمکش، حذف یارانه افراد پردرآمد را کلید زد. کار بسیار پردردسری که البته هنوز در ابتدای راه است. بنابر برخی اظهارنظرها در مرحله مقدماتی حذف یارانه ثروتمندان، تقریبا 200 هزارنفر از اقشار پردرآمد براساس ملاک‌هایی روشن و شفاف از فهرست یارانه بگیران حذف شده‌اند.
کد خبر: ۷۹۲۶۱۱
اولین گام حذف 6 میلیون نفر

گرچه این رقم در مقابل بیش از 75 میلیون نفری که ‌اکنون یارانه دریافت می‌کنند، در واقع عددی بالا و در خور نیست، اما می‌توان امیدوار بود که در مراحل بعد دولت با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی در اختیار خود نسبت به حذف تعداد بیشتری از افراد غیرواجد شرایط دریافت یارانه مبادرت نماید.

مطابق قانون بودجه سال 94، چنانچه دولت خود را ملزم به اجرای دقیق و صریح قانون بداند، امسال دست‌کم باید شش‌میلیون نفر از گردونه دریافت‌کنندگان یارانه حذف شوند.

الزام دولت از سوی مجلس به حذف یارانه این تعداد افراد در سال جاری که البته به صورت تلویحی و با تخصیص بودجه متناسب صورت گرفته است، در واقع توفیق اجباری است که نصیب دولت شده است.

به این ترتیب اگر اقدام اخیر را گام نخست دولت در اجرای وظیفه قانونی خود در سال جاری بدانیم درماه‌های آینده باید منتظر حذف گروه‌های بیشتری از اقشار پردرآمد از دریافت یارانه بود.

اما با توجه به ضعف بانک‌های اطلاعاتی دولت هر چقدر دایره افراد حذف شده از فهرست یارانه بگیران بزرگ‌تر می‌شود، امکان خطا و اشتباه در این فرآیند نیز افزایش می‌یابد.

در واقع باید گفت مرحله اخیر به نوعی ساده ترین مرحله در حذف ثروتمندان از دریافت یارانه بود لذا دولت ‌باید سازوکاری را برای اصلاح اشتباهات احتمالی در این فرآیند و دادن فرصت مجدد به کسانی که به‌دلیل ایراد اطلاعاتی از فهرست حذف شده‌اند، پیش‌بینی کند.

طبیعتا در این راه ممکن است مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی نیز در مقابل اجرای قانون واقع شود اما دولت ضمن آن‌که ‌باید حداکثر دقت را در شناسایی افراد مشمول خروج از لیست به کار بگیرد، نباید اسیر جوسازی‌های احتمالی آینده شود؛ کما این‌که در همین مرحله مقدماتی و حذف افرادی که پردرآمد بودن آنها کاملا محرز بوده نیز با برخی اعتراضات بیجا مواجه شده است.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که به هر حال تا وقتی که کار شروع نشده و عملیات اجرایی آن آغاز نشده باشد، ایرادها و اشکالات آن نمایان نخواهد شد لذا ضمن تقدیر از دولت در کلید زدن کار دشوار حذف یارانه افراد برخوردار، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نیز همین روند ادامه یافته و دولت در مقابل کارشکنی‌های احتمالی تسلیم نشود.

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها