گزارش جام‌جم در مورد شائبه تبانی

نامجومطلق: در لیگ یک سالم باشی، موفق نمی‌شوی

با رسیدن به هفته‌های پایانی لیگ دسته یک ایران یک کلمه را بلندتر از همه می‌شنویم؛ تبانی... اعتراض‌های پنهان و آشکار با محوریت این کلمه به گوش می‌رسد، در مقابل تیم‌هایی که در مظان اتهام قرار دارند هم تهدید به شکایت می‌کنند.
کد خبر: ۷۹۲۴۰۹
نامجومطلق: در لیگ یک سالم باشی، موفق نمی‌شوی

با نزدیکی به زمان مشخص شدن نام تیم‌هایی که باید در پایان فصل 94ـ93 به لیگ دسته بالاتر صعود کنند، این موضوع ابعاد تازه‌ای گرفته است. در گروه یک صعود تیم فولاد نوین به لیگ برتر قطعی شده است و در همان گروه هم تیم‌های مس کرمان و نساجی مازندران از این شانس برخوردارند تا بتوانند به همراه تیم اهوازی به لیگ برتر راه پیدا کنند.

در آن گروه هم به ترتیب تیم‌های سیاه جامگان با 38 امتیاز، مس رفسنجان با 36، پاس همدان با 36، نفت آبادان با 34 و پارسه با 33 امتیاز منتظر هفته پایانی هستند تا با رقم خوردن نتایج دیگر تیم‌ها وضعیت خود را برای صعود یا درجا زدن دوباره در لیگ دسته اول بدانند.

در همین روزها و با توجه به حساسیت امتیازات برای باشگاه‌ها همچنان اخباری مبنی بر تبانی حول و حوش برخی باشگاه‌ها به گوش می‌رسد. یکی از همین تیم‌ها مس کرمان است؛ تیمی که در این هفته‌های اخیر مطالبی درباره‌اش می‌شنویم که شباهت زیادی به شایعاتی دارد که فصل گذشته پیرامون تیم شهرداری تبریز عنوان می‌شد. زدوبندها، بازیکن خریدن، تماس مربیان با بازیکنان دیگر تیم‌ها و از این دست مسائل که گفته شده حتی حجت‌الاسلام علیپور، رئیس کمیته صیانت از فوتبال هم به آن ورود کرده است.

مجید نامجومطلق سرمربی تیم آلومینیوم هرمزگان یکی از کسانی است که در این زمینه گلایه‌هایی دارد و این سوال را مطرح می‌کند که چرا نظارت‌ها همه محدود به این اواخر می‌شود و در طول فصل کسی به این مسائل ورود نمی‌کند؟... ستاره سابق تیم ملی ایران در این باره به جام‌جم گفت: من از روز اول هم گفتم که نظارت باید از همان ابتدا باشد نه در دو بازی آخر. به اعتقاد من کسانی که می‌خواهند خلاف کنند از ابتدای نیم فصل شروع به کار می‌کنند و به قولی هر کاری خواسته‌اند تاکنون کرده‌اند و در دو هفته آخر استراحت می‌کنند چرا که نتیجه لازم را گرفته‌اند.

به نظرمی رسد نامجومطلق ناگفته‌های زیادی دارد اما ترجیح می‌دهد وارد جزئیات نشود: انگار قاعده لیگ یک این است که سالم کار نکنی و اگر سالم باشی موفق نمی‌شوی و این حرف‌های ما هم هیچ فایده‌ای ندارد. در لیگ یک شما باید غیر از جنگیدن در زمین فوتبال با عوامل بیرونی هم مبارزه کنید تا برنده شوید و در واقع اتفاقات بیرون باعث برنده شدن شما می‌شود.

نامجومطلق که سعی داشت اسم از تیم یا کسی نیاورد، در ادامه حرف‌هایش معضلات لیگ یک را این گونه تشریح می‌کند: حرف من هیچ تاثیری ندارد. شما نگاه کنید در سال‌های گذشته افراد زیادی را در این ارتباط گرفتند و بعد آنها را به عنوان مثال شش ماه محروم کردند و بعد از پایان محرومیت همان‌ها با قدرت بیشتر به کار برگشته‌اند. در کدام کشور صاحب نام فوتبال چنین چیز‌هایی می‌بینید. متاسفانه وضعیت سال به سال بدتر می‌شود. وقتی یک نفر پس از شش ماه محرومیت، کارش را با قدرت بیشتری آغاز می‌کند، باعث می‌شود بقیه هم جرأت کنند و همین کار را انجام دهند.

در این باره نظر رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ را هم پرسیدیم، غلامرضا بهروان در این خصوص عنوان کرد: اغلب این موضوع در هفته‌های پایانی بویژه در لیگ دسته یک مطرح می‌شود، اما گاهی هم اتفاقاتی سهوی دست به دست هم می‌دهد تا این‌گونه به نظر برسد که در مسابقه‌ای یا پیش از آن تبانی شده است.

راهکار سازمان لیگ برای مبارزه با این مسائل چیست؟ بهروان در این باره گفت: در این هفته‌ها نظارت ویژه‌ای را برای لیگ یک در نظر گرفته‌ایم و تقریبا برای هر بازی به جای یک ناظر داوری و بازی، دو نفر را به مسابقات اعزام می‌کنیم تا دقت عمل بیشتری لحاظ شود و موارد مشکوک را گزارش کنند. البته ما معتقدیم که این مسائل در این فصل رخ نداده و نمی‌دهد ولی باز با این همه باید بیشتر دقت کنیم تا مبادا کسی به این مسائل فکر کند.

بهروان در پاسخ به این پرسش که چرا این حساسیت‌ها از ابتدای فصل اعمال نمی‌شود تا در این روزها مشکلاتی از این دست گریبانگیر سازمان لیگ نشود، این گونه پاسخ داد: این‌طور نیست که گفته شده، نهادهای نظارتی ما در سازمان لیگ و فدراسیون همگی از همان روزهای ابتدایی لیگ دسته یک در این خصوص کار خود را با دقت عمل ویژه‌ای انجام داده و می‌دهند. منتها چون در این هفته‌ها احتمال وقوع چنین اتفاقاتی بیشتر می‌شود از این‌رو باید خود ما هم با مراقبت بیشتری نسبت به این موضوع کار را تحت نظر داشته باشیم.

با این همه هر ساله شاهد هستیم که در چنین روزهایی عده‌ای با رو کردن پیامک‌های رد و بدل شده می‌خواهند ثابت کنند به آنها توصیه شده اقدامی در جهت تضعیف تیم خود انجام بدهند یا در امر موفقیت تیم متبوع‌شان کم‌کاری کنند، آنها را در اختیار رسانه‌ها می‌گذارند تا ثابت شود دست‌هایی در کار است تا فلان تیم به لیگ برتر یا حداقل تا مرحله پلی‌آف صعود کرده و....

با وجود این بهروان از کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم طلب یاری داشت تا در این ارتباط به کمک سازمان لیگ و کمیته برگزاری مسابقات آن بیاید: جناب محمدزاده بخوبی در این باره با ما هماهنگ هستند و قرار شده در صورت لزوم نظارت ویژه‌ای به بازی‌هایی که حتی احتمال این گونه مسائل می‌رود، داشته باشند. بی‌شک هدف همه ما در این روزها هرچه سالم‌تر برگزار شدن مسابقات پایانی لیگ دسته یک و رسیدن تیم‌هایی به لیگ برتر است که واقعا استحقاق این را داشته‌اند به لیگ برتر صعود کنند.

قاعده بر این است تا اثبات جرم حکم را بر برائت بگذاریم و نمی‌شود این حرف و حدیث‌ها را دلیل بر وجود تبانی دانست؛ اما در شرایط کنونی باید نظارت به گونه‌ای گسترده و همه‌جانبه باشد که در پایان هیچ شائبه‌ای باقی نماند.

محمدرضا مدنی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها