محققان کشور موفق به طراحی و ساخت پرینترهای سه بعدی شدند که با استفاده از رزین‌های UV اجسام سه بعدی چاپ می‌کند.
کد خبر: ۷۹۲۲۹۹
پرینتر سه‌ بعدی در ایران ساخته شد

دکتر محمدرضا ریاحی دهکردی، مجری طرح فناوری پرینتر سه بعدی را از فناوری‌های توسعه یافته در آینده توصیف کرد و افزود: به باور دانشمندان پرینترهای سه بعدی چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا هستند که گردش مالی آنها تا چهار سال آینده 20 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهار داشت: پرینترهای سه بعدی ابزاری هستند که طرح سه بعدی طراحی شده در کامپیوتر را با مواد مختلف می‌سازند.

ریاحی دهکردی با اشاره به پروژه تحقیقاتی اجرا شده در این زمینه، افزود: برای ساخت اجسام سه بعدی در این پرینترها فناوری‌ها مختلفی استفاده می‌شود که برخی از آنها با دقت‌های پایین و کند هستند.

مجری این طرح با تاکید بر این که در این پرینترها از رزین‌های «UV» برای ساخت اجسام سه بعدی استفاده شده است، افزود: زمانی که اشعه «UV» به این رزین‌ها تابیده می‌شود، این مواد خشک می‌شوند.

وی با اشاره به عملکرد این پرینترها توضیح داد: الگویی در کامپیوتر طراحی و این الگو توسط نرم‌افزاری به قطعات کوچکتر تقسیم می‌شود و هر طرح از طریق پرتو به صفحه آلومینیومی پرینتر تابانده می‌شود و بر اساس آن دستگاه بخشی از رزین را گیر می‌اندازد پس از این مرحله لیزر این مواد را اسکن و خشک خواهد کرد و نمونه ساخته شده به بخش بالا هدایت می‌شود و لایه دوم تصویر شکل می‎گیرد تا در نهایت تصویر سه بعدی مورد نظر تشکیل شود.

ریاحی دهکردی با بیان این که این پرینترها کاربردهای وسیعی در صنایع دارند، یادآور شد: از این پرینتر می‌توان در جواهرسازی و مجسمه‌سازی و در حوزه مهندسی و فنی استفاده کرد.

به گفته مجری این طرح، این پرینتر در شرکت دانش بنیان کاوش لیزر طراحی و ساخته شده است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها