از شروط اصلی و تعیین‌کننده ساخت یک اثر موفق و پرمخاطب نمایشی برای تلویزیون، استفاده و بهره‌بردن از تمام امکانات و قابلیت‌های موجود و به تعبیر دیگر، شناسایی و انتفاع از ظرفیت‌های بالقوه و تبدیلشان به بالفعل است. این مهم فقط به دعوت از عوامل حرفه‌ای و فراهم آوردن وسایل و ابزار درجه یک محدود نمی‌شود و تجربه و خلاقیت را هم باید به مدد گرفت تا تمام اسباب و بهانه‌های جذب مخاطب متمرکز شود و در یک نقطه گردهم آید.
کد خبر: ۷۹۱۸۵۵
چیدمان جاذبه‌های جغرافیایی در سریال‌های تلویزیونی

یکی از عواملی که با وجود سهم بسزایی که در ایجاد جاذبه‌های بصری و بالطبع جذب مخاطب تلویزیونی دارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته و مغفول مانده، توجه به جذابیت‌های جغرافیایی و اقلیمی مکانی است که قصه یک سریال یا فیلم در آن می‌گذرد. گاه عوامل سازنده یک مجموعه نمایشی آنچنان به فیلمنامه و شخصیت‌پردازی‌ها و بازی گرفتن از بازیگران مشغول می‌شوند که فراموش می‌کنند از مختصات و شاخصه‌های زیست‌بومی محل تصویربرداری هم استفاده کنند به دو نیت؛ ابتدا در جهت غنی کردن بصری اثر و جذب هر چه بیشتر مخاطب و در مرتبه دوم، معرفی جاذبه‌های جغرافیایی و زیست‌محیطی نقطه‌ای از کشورمان که شاید برای بسیاری همچنان ناشناخته مانده باشد.

سیروس مقدم که در آثار قبلی‌اش از جمله سه‌گانه پایتخت نشان داده از به تصویر کشیدن دیدنی‌ها و جذابیت‌های اقلیمی منطقه‌ای که داستان اثرش در آن می‌گذرد غافل نیست، حالا و در مجموعه جدیدش «میکائیل» از بازتاب قسمتی از دیدنی‌های جزیره‌ای که بخش عمده داستان سریالش در آن گذشته و فیلمبرداری شده غافل نمانده است؛ جزیره‌ای که شاید ترس از اعتراضات باب و متداول شده این روزها، مقدم را بر آن داشته که از اصطلاح «60 کیلومتر» برای آن استفاده کند تا مبادا فردا روزی فریاد اعتراض عده‌ای بلند شود که مثلا چرا فلان جزیره را بی‌ثبات و ناامن نشان داده یا مثلا با تگزاس اشتباه گرفته است!! با این حال و با وجود اشاره غیرمستقیم به نام مکانی که قصه سریال در آن می‌گذرد، مقدم تدارک مفصلی دیده برای چیدمان جاذبه‌های جغرافیایی و اقلیمی آن در پس سکانس‌های سریال پلیسی ـ وسترن پر مخاطبش. یکی از سکانس‌های ابتدایی سریال که در آن میکائیل و پسر دایی‌اش (رسول) مورد سوءقصد قرار می‌گیرند، در کوه‌های زیبای این جزیره که با لایه‌های مرجانی، اسفنجی پوشانیده شده، می‌گذرد و سیروس مقدم با پیش‌بینی و نصب دوربین در ارتفاع، صحنه تعقیب گریز میکائیل را با تروریست‌ها از بالا می‌گیرد تا با یک تیر دو نشان بزند؛ نشان دادن بخشی از دیدنی‌های چشم‌نواز جزیره و البته زیباتر کردن و جلوه‌بخشی تصویری به سکانس‌های سریالش.

بیننده تلویزیون هم که باهوش است و ذکاوت بالایی دارد و می‌داند جزیره‌ای که از آن به عنوان 60 کیلومتر یاد می‌شود، کجاست و در کدام منطقه واقع است. آنچه در این میان اتفاق می‌افتد یک همکاری دوجانبه و همزیستی مسالمت‌آمیز میان اقلیم و جغرافیا با هنر و سریال‌سازی است.

محسن محمدی / گروه رادیو و تلویزیون جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها