رئیس‌جمهور چین: تحریم موجب اخلال در همکاری‌های اقتصاد بین‌المللی است

روحانی: توافق نهایی در دسترس است

رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و نقش سازنده چین در این گفت‌وگوها اظهار کرد: قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و چنانچه طرف مقابل اراده سیاسی لازم را داشته باشد، توافق نهایی در دسترس است.
کد خبر: ۷۹۱۳۱۳

به گزارش سایت ریاست جمهوری، حسن روحانی در دیدار با رئیس‌جمهور چین که روز پنجشنبه و در حاشیه اجلاس سران آسیایی آفریقایی در جاکارتا برگزار شد، اظهار کرد: امروز افکار عمومی دنیا می‌داند که ایران با صداقت و شفافیت وارد مذاکره شده و ضمن انعطاف لازم به تعهدات خود عمل کرده است؛ اکنون نیز زمان برداشته‌شدن تحریم‌هاست تا طرف مقابل نیز بتواند اعتماد جامعه جهانی را جلب کند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین هم از نقش ارزنده رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در پیشرفت مذاکرات با گروه1+۵ قدردانی کرد و گفت: پکن از بیانیه سوئیس خوشحال است و امیدواریم دستاورد گرانبهایی که با تلاش زیاد و روحیه مثبت به‌دست آمده، به توافقی جامع، عادلانه و اطمینان بخش منجر شود.

وی ادامه داد: چین قاطعانه از لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند، زیرا تحریم علاوه بر لطمه به روابط دو کشور موجب اخلال در همکاری‌های اقتصاد بین‌المللی است.

تاکید بر توسعه همکاری‌های دوجانبه

اما مذاکرات هسته‌ای، تنها محور مذاکرات روسای‌جمهور ایران و چین نبود بلکه مقامات دو کشور درباره روابط دوجانبه و همچنین مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

روحانی با تاکید بر توسعه همکاری تهران - پکن افزود: مسیر توافقات صورت گرفته در دیدارها و مذاکرات سال گذشته دو رئیس‌جمهور باید ادامه یابد.

رئیس‌جمهور به مذاکرات اخیر در خصوص همکاری در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: علاوه بر انرژی، ایران از زمینه‌های وسیعی در حوزه‌های زیر بنایی و حمل و نقل بویژه اتصال ارتباطات ریلی، توسعه بنادر و فناوری‌های نوین برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

روحانی با تشریح برنامه‌های ایران برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی از طریق اتصال خطوط راه‌آهن و ترانزیت کالا، افزود: روابط راهبردی دو کشور باید بر مبنای نقشه راه بلندمدت تدوین شود.

رئیس‌جمهور در تحلیل شرایط منطقه‌ای نیز گفت: یمن باید هر چه سریع‌تر به ثبات برسد. بمباران‌ها به طور کامل متوقف شود، درگیری‌ها خاتمه یافته و ضمن ارسال انواع کمک‌های بشر دوستانه به مردم این کشور، گروه‌های یمنی گفت‌وگوها را برای تشکیل دولت فراگیر ملی آغاز‌کنند.

روحانی افراط و تروریسم را تهدیدی فرامنطقه‌ای و همگانی دانست و افزود: ایران آماده هر گونه همکاری دوجانبه و جمعی برای مبارزه با ترویج خشونت و افراطی‌گری و تروریسم در خاورمیانه و دیگر مناطق است.

رئیس‌جمهور کشورمان شامگاه پنجشنبه، جاکارتا را به مقصد تهران ترک کرد. روحانی در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد در تشریح دستاوردهای اجلاس سران آسیا و آفریقا در جاکارتا به خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط کنونی منطقه و جهان، موضوع مبارزه با تروریسم بر همه مباحث تقریبا سایه افکنده بود و وضعیت کشورهایی که با این معضل مواجه‌اند همانند سوریه و عراق و معضلاتی که مردم یمن با آن مواجه هستند، مورد بحث قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها