به گفته وزیر بهداشت تا ۶ ماه دیگر حاشیه نشینان از خدمات بهداشتی بهره‌مند می‌شوند

جای خالی 10 میلیون حاشیه‌نشین زیر چتر وزارت بهداشت

پنجمین روز از هفته سلامت در حالی سپری می‌شود که وزیر بهداشت وعده‌های خوبی درباره بهبود وضع حاشیه‌نشینان و کاهش کمبود‌های بهداشتی آنها مطرح کرده، وی با بیان این‌که ده میلیون حاشیه‌‌نشین در کشور زندگی می‌کنند،گفت: تا شش ماه آینده این حاشیه نشینان تحت پوشش خدمات بهداشتی قرارمی‌گیرند.
کد خبر: ۷۹۱۳۰۳

به گزارش مهر،حسن هاشمی در سخنان پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران به مناسبت هفته سلامت، با اشاره به‌آغاز طرح تامین مراقبت‌های اولیه سلامت در حاشیه‌ شهرها، گفت: یکی از کارهای مهم وزارت بهداشت، ارائه خدمات بهداشتی به ساکنان حاشیه شهرهاست که از مشهد شروع شده و در کشور گسترش می‌یابد.وی بیان کرد: به ازای هر 40 تا 45 هزار نفر یک مرکز بهداشتی و به ازای هر شش تا 12 هزار نفر یک پایگاه بهداشتی با هدف پوشش بهداشتی افراد در شهرها ایجاد خواهد شد.

هاشمی با بیان این‌که برای شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، پزشک فرستاده شده و حدود 4000 متخصص در سال گذشته به مناطق محروم اعزام شدند، افزود: شهرهای دارای20 تا 50 هزار نفر جمعیت نیز در آینده به این طرح اضافه می‌شوند.

هاشمی عنوان کرد: در پایان سال رصدخانه بهداشتی در وزارت بهداشت با هدف اندازه‌گیری بار بیماری‌ها و رصد برای پیشگیری که از شاخص‌های پزشکی است، ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح بعد از قم در مشهد و با هدف تحت پوشش قرار گرفتن تمام شهروندان مشهدی با‌اعتباری نزدیک به یکصد میلیارد تومان انجام می‌شود. همچنین پرونده سلامت برای همه شهروندان تشکیل خواهد شد. هاشمی عنوان کرد: امید است با زیر پوشش بردن حاشیه و خود شهر در شبکه بهداشتی، مرکز تحقیقاتی و بهداشتی را به منطقه حاشیه‌ای وصل کنیم تا علاوه بر تحلیل آسیب‌های اجتماعی، راهکارهایی درباره پیشگیری از بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد داده شود.

کاهش کمبودهای دارویی به 27 قلم

وزیر بهداشت در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان این‌که هنگام آغاز فعالیت با بحران دارو مواجه بودیم، ادامه داد: اما امروز این بحران برطرف شده است که این هم به دلیل پوشش بیمه و هم به دلیل افزایش دسترسی مردم به داروهاست. در ابتدا 300 قلم کمبود دارو وجود داشت که امروز به کمتر از 27 قلم رسیده است. برخی داروها هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند، اما تعداد زیادی از آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که دولت موظف است، امکانات بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها را برای مردم فراهم کند، تاکید کرد: البته مردم هم باید بخواهند، چون تک‌تک افراد جامعه در قبال سلامت خودشان مسئول هستند.

هاشمی به پوشش بیمه‌ای اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و افزود: ۹ میلیون نفر در کشور که بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. وی با اشاره به بهداشت دهان و دندان اظهار کرد: از ابتدای امسال اقدام موثری برای پیشگیری از خرابی دندان انجام شده است. متاسفانه تعداد دندان‌های خراب در کودکان ایران چند برابر کشورهای اطراف ایران است که بخشی از آن به دلیل استفاده از تنقلات نامناسب است و بخشی دیگر به دلیل این است که این کودکان مسواک نمی‌زنند. ایران در بهداشت دهان ضعیف است که همین امر باعث می‌شود دختری دوازده ساله در یکی از روستاهای ایران تقریبا هیچ دندانی در دهان نداشته باشد. وزیر بهداشت با اشاره به تصمیم دولت برای پوشش خدمات بهداشت دهان و دندان افراد زیر ۱۴ سال کشور عنوان کرد: امسال پایه اول ابتدایی و ظرف دو سال همه دانش‌آموزان تا راهنمایی تحت پوشش این خدمات قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اجرای طرح زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی، اظهار کرد: در سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر در کشور بدون هزینه زایمان طبیعی داشتند.

هاشمی با اظهار تاسف نسبت به بالا بودن آمار سزارین در‌ایران، بیان کرد: هدف وزارت بهداشت، کاهش ۵ درصدی سالانه آمار سزارین در کشور است. وزیر بهداشت توسعه اورژانس‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های دولت دانست و ابراز کرد: برای این مهم اعتباری پیش‌بینی شده و اورژانس هوایی نیز دایر است.

لزوم توجه به پیوست سلامت

به گزارش ایسنا، هاشمی با اشاره به این‌که سلامت جامعه مربوط به همه دستگاه‌هاست و این باور را باید در بین همه بخش‌ها ایجاد کرد، توضیح داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق توسعه صنایع که پیوست سلامت هم ندارد، روی سلامت جامعه تاثیر می‌گذارد، وزارت راه و شهرسازی بدون در نظر گرفتن پیوست سلامت اتوبان‌های متعدد، جاده‌های عریض و طولانی می‌سازد بدون آن‌که به طور مثال برای پایگاه‌های اورژانس مکانی را تعیین ‌کند و جهاد کشاورزی که غذای مردم را تولید می‌کند پیوست سلامت ندارد و هنوز مشکلات زیادی در خصوص تغذیه مردم ایجاد می‌شود. وی با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار روانی جامعه را به عهده دارد، عنوان کرد: اگر از بیماری‌های روانی جامعه نگرانید به این وزارتخانه مربوط است؛ به این وزارتخانه مربوط است که چه میزان نشاط اجتماعی ایجاد می‌شود و چه میزان از تنازعات کاهش می‌یابد. هاشمی با اشاره به این‌که در آینده بیماری‌ها، معلولیت‌ها و هزینه‌های درمان کاهش و متوسط عمر افراد افزایش می‌یابد،‌ بیان کرد: امید به زندگی در ایران اکنون 73 سال است که معمولا با معلولیت‌هایی همراه است و فقط می‌توان گفت که فرد زنده است، اما افراد فقط تا شصت و دو سالگی با سلامت زندگی می‌کنند؛ بسیاری از گرفتاری‌ها که در میانسالی افراد را در برمی‌گیرند، ناشی از نبود مراقبت و پیشگیری در نوجوانی‌هاست.

پیاده‌روی وزرای بهداشت، ورزش و شهردار تهران

وزیر بهداشت در مراسم پیاده‌روی خانوادگی که با‌حضور وزیر ورزش و جوانان و شهردار تهران در بوستان جوانمردان تهران برگزار شد، از اضافه وزن 40 درصد مردم ایران خبر داد و افزود: متاسفانه نزدیک به 20 میلیون نفر از افراد کشور دچار چاقی هستند که این موضوع بسیار بد است و گرفتاری‌های زیادی را بخصوص برای نسل‌های آینده ایجاد و عوارض متعددی را متوجه قلب، مفاصل، کلیه‌ها، استخوان‌ها و مغز خواهد کرد، بنابراین مردم باید حتما مسائل تغذیه‌ای و ورزشی را رعایت کنند تا افزایش وزن نداشته باشند.

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان نیز با اشاره به تلاش این وزارتخانه در زمینه گسترش ورزش همگانی، اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان تلاش می‌کند ورزش همگانی را سرلوحه کارهایش قرار دهد. متاسفانه در گذشته فقط در یک بعد از ورزش یعنی ورزش قهرمانی توجه و تاکید می‌شد، اما سیاست دولت تدبیر و امید این است که ورزش همگانی توسعه یابد. شهردار تهران نیز در این مراسم با بیان این‌که ورزش به عنوان موضوعی مهم همواره در دستور کار شهرداری قرار دارد، گفت: توجه به امر سلامت بانوان که نقش اساسی و محوری در سلامت خانواده دارند، همیشه در دستور کار ما بوده است.

هرم غذایی ایران تدوین شد

رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از عزم این وزارتخانه برای کاهش مصرف نمک، روغن و قند در جامعه خبر داد و برنامه‌های تدوین شده در این‌خصوص را تشریح کرد.

زهرا عبداللهی به یکی از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی با عنوان «رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه» اشاره و اظهار کرد: این موضوع به معنی پیروی از هرم غذایی و استفاده از پنج گروه غذایی اصلی‌ است که در این باره رهنمودهای غذای ایرانی و هرم غذایی ایران را در دفتر بهبود تغذیه تدوین کردیم که پنج گروه غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات،‌ سبزی‌ها، میوه‌ها و گوشت و جاگزین‌های آنهاست.

وی با اشاره به شیوع اضافه وزن و چاقی در کشور دلیل آن را مصرف زیاد مواد قندی، نمک و روغن‌ها و الگوی مصرف غذایی دانست و افزود: به تبع این موضوع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و چربی خون افزایش می‌یابد. به همین جهت یکی از اولویت‌های ما فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرف غذایی‌ است. بر اساس رهنمودهای غذایی ایران، این فرهنگسازی در قالب بسیج‌های ملی آموزش همگانی در سال گذشته برای کاهش مصرف نمک اجرا شد.

10 میلیون ایرانی فشارخون دارند

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: حدود ده میلیون نفر در ایران فشارخون دارند که 50 درصد از این بیماری بی‌خبر هستند.

علی‌اکبر سیاری اظهار کرد: سالانه 83 هزار مرگ مرتبط با فشار خون در کشور ثبت می‌شود که با پیشگیری می‎توان میزان مرگ و میر را کاهش داد.

وی یاد آور شد: نزدیک به پنج میلیون ایرانی سالانه ده هزار میلیارد تومان سیگار می‌کشند و هفت میلیون و 300 هزار نفر نیز از بیماری دیابت رنج می‌برند که از این تعداد نیز 50 درصد از بیماری خود بی‌خبرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها