یادداشت و خاطره‌ای از «محمد صالح علاء»

باستان‌شناسی «عشق و نفرت» در روابط ما ایرانی‌ها

نگاهی به یک آسیب اجتماعی: فحاشی مجازی

فرهنگ ما، پورشه قلعه‌نویی، و دختری که مرد [+عکس]

جام جم سرا- پس از حادثه تصادف دو خودرو مدل بالا در تهران، هنوز صحبت حول و حوش این ماجرا بویژه در شبکه‌های مجازی و فضای اینترنتی جریان دارد. تصادف پورشه‌ای که راننده‌اش با سرعت زیاد در خیابان ولی عصر می‌راند، سبب مرگ دختری به نام «پریوش اکبرزاده» و البته شکل‌گیری اظهار نظرهای متفاوت از سوی کاربران شد. «جام جم سرا» بدون سوگیری خاصی یکی از آن‌ها را در ادامه برای اطلاع خوانندگان بازنشر می‌کند.
کد خبر: ۷۹۰۹۵۱
فرهنگ ما، پورشه قلعه‌نویی، و دختری که مرد [+عکس]

همه دوستانم چه استاد و دانشجو و کارمند و کارگر، از من می‌پرسند که چرا در وایبر و واتساپ و اینستاگرام و تلگرام نیستی؟ در جواب با ژستی کاملا مردانه و از روی اقتدار و بی‌نیازی، می‌گویم: من اهل این قرطی بازی‌ها نیستم! فقط همین فیسبوک هستم و بس. غافل از انکه موبایلم یک گوشی ۳۰ هزار تومانی است که فقط شماره می‌گیرد و امکان عضویت در هیچ شبکه اجتماعی موبایلی برایم فراهم نیست.


در یک تصادف دلخراش در تهران، خیابان دکتر علی شریعتی، یک خودرو لوکس پورش، بطور کامل از بین رفت و راننده آن که یک دختر جوان به نام پریوش اکبرزاده است، جان خود را از دست داد. ظاهرا آن خدابیامرز، خودرو پورش را از پسر امیر قلعه نویی (سرمربی تیم استقلال) خریده بود.

سه ساعت پیش، یک کارگر افغانی که دوست من هست و بسیار مومن و تاحدودی باسواد، گوشی خود را به من نشان داد. «لا حول و لا قوه الا بالله» صفحه اینستاگرام آن دختر طفل معصوم! مشتی مردم [...] ریختند در صفحه یک دختر جوان مرده، و تمام عقده‌های خود را بر یک مرده خالی می‌کنند! یاللعجب! فحاشی‌های غیرقابل باور! یعنی بد فحش نمی‌دهند که! وحشیانه فحش می‌دهند! سمفونی عقده و کینه و حقارت و رذالت و پستی و دنائت است. اوج حماقت و بلاهت را به نمایش گذاشته‌اند. انگار آن دختر به همه آن‌ها بدهکار است!
آنهایی که به طور دقیق از وضعیت مالی من خبر دارند می‌دانند که تمام دارایی من (به جز کتابخانه‌ام) به اندازه پول ته جیب آن دختر جوان خدابیامرز نیست ولی خدا شاهد است که هرگز به این قشر از جامعه، حس تنفر یا حتی هر حس بد دیگر نداشته و ندارم. الان خدا را شکر می‌کنم که فقط همین موبایل ۳۰ هزارتومانی را دارم و در شبکه‌های اجتماعی موبایل نیستم و فقط در همین فیسبوک، گاهی مواقع، هنرنمایی این ملت را مشاهده می‌کنم. حداقل کمتر حرص می‌خورم.
کجایند آن عزیزانی که در انتقاد بنده از جامعه، ژست مردم دوستی و میهن دوستی به خود گرفته و همه چیز را توجیه می‌کردند؟ بازهم به درستی فرضیه‌ام ایمان آوردم. در ایران چیزی به نام کنش اجتماعی وجود ندارد. بلکه جامعه در وهله اول دنبال عقده گشایی است و در وهله دوم دنبال تفریح، که در هر دو حالت به شرطی عقده می‌گشاید و تفریح می‌کند که هیچ هزینه‌ای برای او نداشته باشد.
این جامعه برای خودسوزی دو انسان در خرمشهر و تبریز از فرط فقر، تب هم نمی‌کند. برای از بین رفتن محیط زیست و حیات وحش استثنایی ایران حرکتی نمی‌کند. برای خشک شدن فلات ایران (به طوری که اگر این روند ادامه یابد، تا ۴۰ سال آینده بخش مرکزی فلات ایران یعنی از البرز به سمت جنوب و زاگرس به سمت شرق، باید تخلیه شود!)، حرکتی از خود نشان نمی‌دهد؛ ولی برای چند سگ که در شیراز توسط عده‌ای بی‌فرهنگ و انسان‌نما کشته شده‌اند، کمپین تشکیل می‌دهد! آیا سرنوشت آن چند سگ از سرنوشت کل فلات ایران مهم‌تر است؟


حتما واکنش به خبر سگ کشی در شیراز لازم بود، حتما واکنش به قضیه فرودگاه جده لازم بود، ولی چرا برای وقایع بد‌تر از آن واکنش نشان داده نمی‌شود؟ دلیل کاملا روشن است. حمایت از محیط زیست و تلاش برای نجات فلات ایران از نابودی، زحمت و تلاش طاقت‌فرسا می‌خواهد ولی کمپین اعتراض به سگ کشی، ابدا هزینه‌ای ندارد! حمایت از زنان بی‌سرپرست و دختران آسیب پذیر، برنامه و پژوهش و پول خرج کردن و مناعت طبع و پاکی نیت را می‌طلبد ولی فحاشی به عرب‌ها، هزینه و زحمتی ندارد!
بهتر شدن وضع معیشت و از بین بردن اقتصاد رانتی و مبارزه با نوکیسه‌ها، نیاز به هزینه و زحمت و مطالعه دارد ولی فحاشی به یک دختر پولدار پورش سواری که مرده است و شاید فرزند یک پولدار نوکیسه باشد، هزینه و زحمتی ندارد، بلکه کمی حقارت و رذالت و پستی می‌خواهد که خوشبختانه، جامعه ما در حال مسلح شدن به این سلاح‌های مرگبار و تمدن ویران‌کن است. (محمد محبی/ پارسینه)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
واقعا حقیقت رو بیان كردید. متاسفانه مردم جامعه ما فقط دنبال سوژه هستند تا درباره ان حرف بزنند و قضاوت بد كنند. فساد تو جامعه ما بیداد می كنه .
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
ایول، حال كردم با این مطلبتونااااااااااااااااااااااااااااااااااااا باریك :)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
من پدر پنج فرزند و یك همسر هستم. از مال دنیا تنها موفق شدم یك موتور 83 بخرم كه از پس دوندگی زندگی از چرخ روزگار عقب نمانم. اگرچه مسخره عام و خاص هستم بخاطر داشتین این موتور ولی چه كنم كه مجبورم و زورم به گردش روزگار نمی‌رسد. چند وقت قبل صحبت از آلودگی هوا بود در تلویزیون شبكه یك برنامه نگاه 1. با یك مسؤول شهرداری مصاحبه می‌كردند و طرف كه نمی‌دانم سوار چه ماشین یا هواپیمایی می‌شود هر چه از دهانش درآمد راجع به موتور و موتورسواران و گفت و كم مانده بود بگوید آلودگی شهرهای جنوبی هم تقصیر موتورسواران هست. خوب خوبه‌ی حرفاش این بود كه چون موتور در مملكت ما ارزان تولید می‌شود باید مالیات پانصد درصدی برای فروش موتورسیكلت در نظر بگیریم!!!
خوانندگان محترم بفرمایند كه تقصیر من چیست كه بچه‌هام در روز سیزده‌بدر مرا مجبور می‌كنند كه ببرمشان پارك و چون در شهر ما و منطقه‌ی ما پارك كم و البته دور است لذا مجبور می‌شوم اول همسرم را ببرم برسانم پارك و بعد او منتظر می‌ماند كه من دو نفر دو نفر بچه‌هایم را برسانم یعنی سه بار رفت و برگشت می‌شود شش بار. بفرمایید كه اگر مجبور نبودم چرا سوار موتور بشوم؟
رویا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
مگه مجبوری....وقتی ساده ترین امكانات رو ندارین... 5 بچه....كه چی؟
ناشناس
United States
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
آخه اون روزی كه پنج تا بچه به دنیا می اوردین باید به فكر این روزها هم بودین . حالا مسولین یا هر كس دیگه ای چرا باید جور شما را بكشن .
آرش
Armenia
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
آقا رضا با این وضع اقتصادی كه داری و خودت بهش اشاره كردی ، ٥ تا بچه رو با چه اندیشه ای به این دنیا آوردین ؟ آیا ابن ٥ تا بچه با این وضع اقتصادی جنابعالی در آسایش بزرگ خواهند شد یا دائم باید در حسرت نداشته ها بسوزند ؟
سعید
United States
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
دنبال دلیل میگردین ؟ عرض میكنم چاپ كنید لطفا
دلیلش اینه كه چیزهای خیلی پیش پا افتاده توسط افرادی كه قصد تخریب دارن مدیریت میشود . اما چیزهای مهم هیچگاه مدیریت نمیشود . و این ضعف است كه فیلتر كنند نه مدیریت . بهتره روی فضای مجازی سرمایه گذاری مدیریتی شود نه فیلترینگ و بگیر ببند .
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
خدا قوت آقا رضا.
ببخشید میشه از شما بپرسم شما با یك موتور 83 اینوقت روز پای اینترنت چكار می كنید و از كجا وقایع را پیگیری می كنید.گذشته از آن نوع نگارش متن شما هم بسیار جالب بود.
......
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
كسی كه وسع مالیش ضعیفه نمیتونه پای اینترنت بیاد؟؟؟اتفاقن قشر ضعیف جامعه پیگیر مسائل هستند وقشر مرفه مشغول خوشگذرانی.
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
به این دوست عزیزم بگید آخه مگه كمپین واسه كشتن سگ و یا حادثه جده اثری هم داشت؟وقتی به قول خودت واسه این چیزای ساده اثر نداره واسه نجات فلات یا خود سوزی یه آدم چیكار میشه كرد؟
مژده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
با سلام متاسفانه مردم ایران از نظر اقتصادی مشكل دارن و به همین دلیل دیدگاهشون نسبت به متوفی اینگونه است خداوند به والدینش صبر و تحمل بدهد

یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
ناسزا گفتن وفحاشی به افراد به هردلیلی به علت فقر فرهنگی وتنگ نظری افراد وعقده حقارت وزبونی انان است. اصولا فقیری وثروتمندی انسانها بر میگردد به نگرششان به نحوه زندگی وطرز برداشت انان از واقعیات موجود واز دست دادن یااستفاده درست از فرصتهاست.
بانوی ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
۰
۰
ای كاش قبل از انتشار این مقاله تحقیق جزیی می كردید زیرا با انتشار اخبار غلط باعث بی اطمینانی مردم به شما واخبارتان میشود.این خودرو متعلق به محمد حسین ربانی شیرازی است كه از هوتن قلعه نویی خریداری ولی هنوز تعویض پلاك صورت نگرفته است.ای كاش برای پنهان كردن اسم آقازاده ها اخبار اشتباه به مردم ندهیم
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
۰
۰
عالی بود...اما چجوری میتونیم با این متن های گوشه كناری و گاهی خودسوز، كاری برای مملكت و ملت انجام داد؟ چگونه می شود من با توجه به مدرك لیسانس خودم كه دیگر ارزشی در این مملكت ندارد،؛ بتوانم گوشه ای از مشكلات را حل بنمایم. كه البته سخن كثیر است و عمل قلیل...
كوروش
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
۰
۰
جانا سخن از زبان ما میگویی... اقای محبی دمت گرم كه كه به خوب موضوعی اشاره نمودی ایكاش این تنگ نظران به اینگونه حوادث با دید وسیعتری نظر كنند... خداوند به بازماندگان این مرحوم صبر عنایت كند...
شفا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
۰
۰
این ها همه حاصل فقر است و اختلاف طبقاتی . و هر روز هم چهره كریه تری از آن را خواهیم دید كه دامن این دختر خانم را هم گرفته . تصور عمومی این است كه دختری كه در جنت آباد زندگی میكند آیا میتواند همچین ماشیی سوار شود ؟ پس شاید اصل داستان چیز دیگری ست . ساعت 4 صبح از كدام میهمانی و محفلی بر میگشتند ؟ خلاصه همه این عوامل .
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
۰
۰
زیادی شلوغش كردی الكی.....
اونم واسه اینكه دو نفر مقاله ای كه نوشتی رو بخونن
حمیدخان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
۰
۰
املای قرتی بازی صحیح است نه بقول شما قرطی بازی!
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
۰
۰
تو یه جا مطلبی خوندم كه نوشته بود این چیزا لیاقت میخاد!!!!!!!!!!!
به نظرشما آیا این خانم لیاقت سوارشدن همچین ماشینی داشت؟؟؟؟
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
۰
۰
چرا مسائل رو قاطی كردین. سگ كشی به این چه ربطی داره؟؟؟ داستان اینه كه مردم دچار عقده حقارت شدن بخاطر اختلاف طبقاتی والسلام.
سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
۰
۰
حالا علم بهتره یا ثروت؟؟؟؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها