رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح:

بزرگترین نیروی ضد تروریسم نیروهای مسلح ایران هستند

رئیس‌جمهور: مداخله نظامی راهکار مناسبی برای پاسخ به بحران‌ها نیست

طرح 4 ماده‌ای ایران برای ریشه‌کنی تروریسم

اجلاس سران کشورهای آسیایی ـ آفریقایی در اندونزی، فرصتی بود برای ادامه تلاش‌های ایران در جهت امنیت منطقه‌ای و ریشه‌کنی تروریسم. حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی دیروز خود در این اجلاس، طرح رویکرد همه‌جانبه برای ریشه‌کنی تروریسم را ارائه کرد.
کد خبر: ۷۹۰۸۶۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس‌جمهور طی سخنانی در این اجلاس، با اشاره به اشغالگری رژیم صهیونیستی در منطقه و گسترش تروریسم و افراط‌گری در بخش‌های بسیاری از دو قاره آسیا و آفریقا گفت: افراط‌گرایان در جهت تامین اهداف نامشروع خود از حمایت‌های اطلاعاتی، تسلیحاتی و مالی برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند. این در حالی است که حامیان آنان از این واقعیت غافلند که استمرار بی‌ثباتی در مناطق آشوب‌زده، گسترش ناامنی در جهان و ازجمله کشورهای آنان را در پی خواهد داشت.

روحانی گفت: من از دو سال پیش کوشیدم با تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در نشست 2013 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حمایت و یاری شما یاران همراه برای نیل به این مقصود، ساختاری بین‌المللی پدید آورم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: اینک زمان آن فرارسیده که برای اقدامی جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری، طرحی عملیاتی ارائه شود و به جای آن که با اقدام نابجای برخی کشورها با آتش‌افروزی به تروریسم کمک شود، با رویکردی مدبرانه ریشه‌های آن خشکانده شود.

روحانی افزود: بنده با استفاده از فرصت این گردهمایی تاریخی، طرح رویکردی همه‌جانبه برای ریشه‌کنی تروریسم ارائه می‌کنم. وی در تشریح اولین بخش از طرح خود گفت: مفهوم بنیادین در مبارزه با تروریسم، گرامی داشتن حیات انسان است و ما باید به نقطه‌ای برسیم که برای آرامش جهانی و ایمنی خاطر، جان افراد از هر دین و مذهب یا هر قوم و نژاد در دیدگاه همگان یکسان و برابر باشد.

روحانی افزود: ما باید به نقطه‌ای برسیم که میان مسلمان، مسیحی، یهودی،‌ بودایی یا آفریقایی،‌ آسیایی و اروپایی در ارزش‌های انسانی تفاوتی نباشد تا تروریسم نتواند صلح بشری را به مخاطره اندازد و امنیت فردی و اجتماعی را تهدید و تخریب کند.

رئیس‌جمهور بخش دوم طرح خود را اینچنین تشریح کرد: بزرگ‌ترین جفا به ادیان الهی، سوءاستفاده از نام دین برای توجیه آدمکشی است، باید حرکت جهانی گسترده‌ای از جانب رهبران دینی و فرهنگی ملل برای مقابله با توجیه اعتقادی آدمکشی آغاز شود.

روحانی یادآور شد: هیچ تعصب دینی نباید دستاویز سلطه‌طلبی سیاسی شود، بویژه نام زیبای آیین آسمانی اسلام که پیام رحمت و محبت برای جهانیان آورده است.

وی درباره بخش سوم طرح خود نیز گفت: در کنار مقابله جدی با افراطی‌گری وتروریسم باید به شناسایی و ریشه‌کنی عوامل و جاذبه‌های تروریسم و چگونگی سربازگیری آنان برخیزیم.

روحانی افزود: ریشه‌های فرهنگی ـ اقتصادی این پرخاشگری و میل به خشونت باید شناسایی شود و با تلاش صادقانه در حل معضلات اقتصادی و تأمین عدالت اجتماعی و مقابله با ترویج فرهنگ خشونت در میان جوانان، زمینه تحریک و سوءاستفاده تروریست‌ها از بین برود.

چهارمین بخش طرح رئیس‌جمهور هم به حمایت برخی کشورها از تروریست‌ها مرتبط بود. روحانی گفت: باید با قطع کانال‌های تغذیه مالی، سیاسی و اطلاعاتی از توسعه تروریسم جلوگیری کرد. وی افزود: استمرار بحران‌ها و منازعاتی که با مداخلات نظامی خارجی تشدید شده، به بروز فاجعه انسانی در منطقه آشوب‌زده انجامیده است.

روحانی شرایط تاسف‌بار کنونی در یمن و سوریه را نمونه‌های بارز چنین وضعی دانست و گفت: تجربه تاریخی نشان داده است که مداخله نظامی نه‌تنها راهکار مناسبی برای پاسخ به بحران‌ها نیست بلکه به وخامت بیشتر اوضاع می‌انجامد. ما معتقدیم صلح و آرامش پایدار در گرو توقف مداخله نظامی و ایجاد شرایط لازم برای مفاهمه و گفت‌وگو میان تمام گروه‌های سیاسی است، ما مسئولیت خطیر جامعه بین‌المللی در این زمینه را یادآور می‌شویم.

تلاش ایران برای توسعه تعامل با همسایگان

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با پیگیری و مداومت در حل معضل پیش آمده هسته‌ای به عنوان گام نخست، عزم راسخ دارد تمام تلاش و ظرفیت منطقه‌ای و بین‌المللی خود را بیش از گذشته در مرحله بعد برای ایجاد امنیت منطقه و گسترش صلح جهانی به کار گیرد.

رئیس‌جمهور گفت: ما در این مرحله خواهیم کوشید با همکاری جمعی منطقه‌ای و توسعه ارتباطات و تعاملات میان همسایگان و با تمسک به اصول همکاری‌های اسلامی و اهداف اجلاس باندونگ، آرامش، امنیت و ثبات را برای توسعه اقتصادی و کاهش فقر و عقب‌افتادگی فراهم آوریم.

روحانی افزود: در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت و همکاری با همسایگان و از جمله همسایگان عرب خود است و بر این اساس ما بر صلح منطقه‌ای به منظور توقف کامل کشتار و خونریزی در یمن و دیگر کشورهای منطقه تاکید می‌کنیم؛ زیرا در نظم جدید بین‌المللی همکاری و مشارکت، امری بنیانی است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد گفت: این جنبش به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دهه‌های اخیر بر این باور است که بنیاد و اساس قدرتمند این مشارکت راهبردی منجر به تقویت کشورهای آسیایی ـ آفریقایی و سپس دیگرمناطق در حال پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ها شده و امکان ایفای نقش مهم در سطح بین‌المللی را برای کشورها فراهم کرده است.

رئیس جنبش عدم تعهد افزود: اما اکنون این وظیفه ماست که با در نظر گرفتن شرایط کنونی، ارزشی عملی و دستوری به اصول باندونگ ببخشیم و بر این اساس ما نیازمند تقویت روابط میان آسیا و آفریقا هستیم که نسبتا از سرعت تحقق آن کاسته شده است.

اجلاس سران کشورهای آسیایی ـ آفریقایی صبح دیروز به وقت جاکارتا، با سخنرانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. رهبران و مقام‌های بلندپایه بیش از صد کشور آسیایی و آفریقایی در کنار نمایندگان 16 کشور ناظر و 25 سازمان بین‌المللی برای شرکت در این مراسم دعوت شده‌اند.

عصر دیروز هم رئیس جمهور در حاشیه این اجلاس با نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت و گو کرد.

محورهای طرح 4 ماده‌ای ایران

* جان افراد از هر دین و مذهب یا هر قوم و نژاد در دیدگاه همگان یکسان و برابر باشد. باید به جایی برسیم که میان مسلمان، مسیحی، یهودی،‌ بودایی یا آفریقایی،‌ آسیایی و اروپایی در ارزش‌های انسانی تفاوتی نباشد.

* هیچ تعصب دینی نباید دستاویز سلطه طلبی سیاسی شود و حرکت جهانی گسترده‌ای از جانب رهبران دینی و فرهنگی ملل برای مقابله با توجیه اعتقادی آدمکشی آغاز شود.

* شناسایی و ریشه‌کنی عوامل و جاذبه‌های تروریسم و چگونگی سربازگیری آنان. باید ریشه‌های فرهنگی ـ اقتصادی این پرخاشگری و میل به خشونت، شناسایی شود و با تلاش صادقانه در حل معضلات اقتصادی و تأمین عدالت اجتماعی و مقابله با ترویج فرهنگ خشونت در میان جوانان، زمینه تحریک و سوءاستفاده تروریست‌ها از بین برود.

* باید با قطع کانال‌های تغذیه مالی، سیاسی و اطلاعاتی از توسعه تروریسم جلوگیری کرد. صلح و آرامش پایدار در گرو توقف مداخله نظامی و ایجاد شرایط لازم برای مفاهمه و گفت‌وگو میان تمام گروه‌های سیاسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها