طرح استانی شدن انتخابات مجلس که فوریت آن به تصویب نمایندگان رسیده بود، دیروز با رأی نمایندگان در دستور کار صحن علنی قرار گرفت، که طیفی از نظرات و واکنش‌ها را در پی داشت؛ موافقان پررنگ شدن نگاه ملی در مجلس و بالارفتن کیفیت قانونگذاری، و در مقابل مخالفان کاهش سطح مشارکت سیاسی مردم و بی‌توجهی به مناطق کمتر توسعه یافته ،از جمله دلایل در موافقت یا مخالفت خود می دانند.
کد خبر: ۷۹۰۳۲۷
بازهم طرح استانی شدن انتخابات مجلس

محمد جواد کولیوند نائب رئیس کمیسیون شوراها ی مجلس به عنوان یکی از طراحان طرح استانی شدن انتخابات گفت:بر اساس طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس نامزدهای انتخاباتی باید از حوزه انتخابیه خود حداقل ۱۵ درصد آراء را به‌دست آورند، و در صورت تحقق این موضوع آراء آنان در کل استان مربوطه با سایر نامزدها مقایسه می‌شود.

نماینده کرج به عنوان یکی از طراحان وموافقان این طرح به جام جم افزود: بعد از تغییر دستور، احتمالا این طرح روزچهارشنبه (فردا) در دستور کارمجلس قرار گیرد.

نماینده مردم کرج ، با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات در ادوار گذشته مجلس نیز مطرح بوده ولی اینبار با اصلاحاتی ارائه شده افزود:قرار بود که نامزدها به صورت کلان و استانی در انتخابات حاضر شوند، اما بر اساس اصلاحات نهایی همه حوزه‌های انتخابیه در انتخابات نماینده خواهند داشت اما این موضوع با ترکیب حوزه شهرستانی و استانی صورت می‌گیرد.

وی یاد آور شد:‌ بر اساس طرح اصلاحی کمیسیون شوراها نامزدهای انتخاباتی باید از حوزه انتخابیه خود حداقل ۱۵ درصد آراء حوزه را به‌دست آورد که در صورت تحقق این موضوع آراء وی در کل استان با سایر نامزدها مقایسه می‌شود، وبعد هر نامزد که بیشترین آرا را در استان داشته باشد نماینده استان خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین طرحی باعث کم شدن ارتباط مردم با نمایندگان نخواهد شد گفت:چنین اتفاقی رخ نخواهد داد چرا که نمایندگان علاوه بر مباحث کلان درمجامع استانی موظف به پاسخگویی به مردم هستند.

نماینده کرج در ادامه افزود: با تصویب چنین طرحی نمایندگان مجلس می توانند بیشتر به مباحث کلان کشور بپردازند وفرصت مطالعه وتحقیق برای بررسی قوانین را داشته باشند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در مخالفت با اجرایی شدن طرح استانی انتخابات مجلس گفت:من درتمام سخنان ،مصاحبه ها، ومناظره ها گفته ام که اجرای این طرح چیزی جز کاهش دسترسی مردم به نمایندگان نیست.

نماینده شاهین شهر ومیمه با تاکید بر اینکه از مخالفان سر سخت این طرح بشمار می رود افزود: با اجرایی شدن طرح استانی انتخابات مجلس، علاوه بر کاهش ارتباط بدنه جامعه با نمایندگان ، مشارکت وحضور برای رای به نامزد های انتخاباتی کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: با اجرایی شدن این طرح هزینه تبلیغاتی نامزد های انتخاباتی افزایش می یابد وبا اضافه شدن هزینه تبلیلغات، ارائه پیشنهاد از سوی برخی از افراد فرصت طلب به نمایندگان احتمالی بیشتر می شود.

نماینده شاهین شهر ومیمه با اشاره به اینکه هم اکنون یک نماینده می‌تواند در حوزه انتخابیه خود جوابگوی مردم حوزه انتخابیه‌اش باشد، گفت: با اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات نماینده‌های استان، برطرف کردن مشکلات مردم را به عهده یکدیگر می‌اندازند و حالت نامتعادل در میان نمایندگان بوجود می‌آید.

وی افزود:با این طرح دیگر نقاط محروم ودور افتاده کمتر مورد توجه نماینده قرار می گیرند وبیشتر توجه معطوف به مرکز استان می شود.

وی در پاسخ به نظر موافقان که کلان نگر شدن نمایندگان را از مزایای این طرح عنوان می کنند گفت:درست است که باید مسایل کلان مورد توجه نماینده باشد اما مسایل مهم، از متن جامعه به نمایندگان منتقل می شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود:یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی مردمدار بودن آن است و قطعاً با اجرای این طرح مردم از نمایندگانشان جدا خواهند شد.

فاطمه امیری جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها