جام جم آنلاین از جلوه جدید نژاد پرستی در آمریکا گزارش می‌دهد

استعفای 80 درصد پلیس به خاطر پوست این شهردار زن + مجموعه عکس

یک بار دیگر جلوه ای از تبعیض پنهان در لایه های اجتماعی جامعه آمریکا خود را نشان داد و در اقدامی تامل برانگیز بیش از 80 درصد نیروهای پلیس یک منطقه آمریکا بعد از انتصاب یک زن سیاهپوست به سمت شهرداری شهرک پارما در ایالت میسوری آمریکا استعفا کردند.
کد خبر: ۷۹۰۲۰۸
استعفای 80 درصد پلیس به خاطر پوست این شهردار زن + مجموعه عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه ایندپندنت انگلستان، شهرک پارما در ایالت میسوری در روزهای اخیر شاهد استعفای 80 درصد از نیروهای پلیس این شهرک پس از آن بود که یک زن سیاه پوست به نام «تایس برد» به عنوان شهردار آن انتخاب شد.

روزنامه ایندپندنت انگلیس این اتفاق را جلوه ای تازه از نژاد پرستی در میان تشکیلانت امنیتی و پلیسی آمریکا خواند.

این شهرداری همچنین با خبر استعفای دادستان شهرک و رئیس اداره تصفیه آب آن، پیش از تصدی رسمی پست شهرداری از سوی خانم برد روبرو شد؛ اقدامی که ایندپندنت آن را با هدف ایجاد خلا اجرایی در شهرداری و اجبار شهردار رنگین پوست به کناره گیری می داند.

شهردار پیشین این شهرک گفته است که افراد مستعفی پلیس هنوز به علت استعفای خود اشاره ای نکرده اند این در حالی است که برخی منابع آگاه در اداره اجرایی شهرداری گفته اند این استعفاها به عوامل سلامت و بهداشت! ارتباط دارد بدون اینکه توضیح بیشتری در این باره بدهند.

از سوی دیگر مردم این شهرک با مشاهده چنین رفتار نژادپرستانه ای از سوی پلیس به این اقدام بی اعتنایی نشان داده و گفته اند که شهرشان «نیازی به تعداد زیاد نیروی پلیس ندارد»، زیرا جمعیت این شهرک بیش از 740 نفر نیست و آنها «نگران وضعیت امنیتی شهرک» خود نیستند.

مارتا میلر یکی از شهروندان این شهرک گفت: روشی که افراد پلیس طی آن استعفای خود را تقدیم کردند، «ناشایست» بود به ویژه اینکه آنها به شهردار جدید هیچ فرصتی ندادند.

فرگوسن، نماد آپارتاید

تشکیلات امنیتی آمریکا که حالا حضور شهردار رنگین پوست را بر نمی تابد، پیش از این نیز کارنامه تاسف باری از اقدامات نژاد پرستانه و اعمال سیاست های آپارتایدی علیه شهروندان سیاهپوست آمریکایی را از خود به جا گذاشته است.

شهر فرگوسن نیز که در ایالت میسوری آمریکا واقع است از زمان کشته شدن مایکل براون نوجوان سیاهپوست آمریکایی در نهم آگوست گذشته (هجدهم مردادماه 93) به ضرب گلوله پلیس این کشور همچنان مانند آتشی زیر خاکستر تا ماه ها زنده ماند.

دستگاه قضایی آمریکا نیز در رویکردی نژادپرستانه روی این آتش ناشی از تبعیض و بی عدالتی، بنزین ریخت و با صدور حکم قضایی تبرئه پلیس ضارب، شعله اعتراض مردم خشمگین از تبعیض عله رنگین پوستان و سایر گروه های قومی دوباره زبانه کشید و این بار بسیاری دیگر از شهرهای آمریکا را نیز دربرگرفت.

سایت رادیو دویچه وله آلمان در گزارشی از وضعیت ناعادلانه و رویکرد تبعیض آمیز به سیاهان آمریکا نوشت: به عنوان مثال، حاشیه شهر سنت لوئیس آمریکا بالغ بر 21 هزار نفر را در خود جای داده که یک سوم انها سیاهان آفریقایی تبار هستند با این حال شهردار این منطقه سفیدپوست است؛ همچنین 5 عضو از اعضای شورای مشورتی 6 نفره این منطقه نیز سفیدپوست هستند. حاشیه سنت لوئیس 53 نیروی پلیس دارد که تنها سه تن از آنها رنگین پوست و 50 نفر دیگر سفیدپوست هستند.

حادثه فرگوسن، اولین و آخرین نیست

«ناآرامی هایی که به قتل سیاهپوستان منجر می شود چیزی نیست جز نتیجه محرومیت آفریقایی تباران از حق مشارکت در تعیین سرنوشت خود.» این سخن دارنیل هانت مدیر مرکز بررسی های آفریقایی –آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا است. وی می افزاید: گویا زمان به دهه چهل میلادی بازگشته است زمانی که جنبش حقوق مدنی در ابتدای راه خود بود... اما آنچه در فرگوسن اتفاق افتاد وضعیتی منحصر به فرد نیست ... براساس نظر 80 درصد آمریکایی های سیاهپوست، این اولین و آخرین مورد از تبعیض های کشنده علیه سیاهان نیست و حتی 37 درصد سفیدپوستان نیز این واقعیت را قبول دارند.

لیکسار کوامی سخنگوی سازمان حقوق مدنی و حقوق بشر آمریکا با اشاره به موارد متعدد تیراندازی پلیس آمریکا به سیاهپوستان غیرمسلح و قتل آنان بدون هیچ پیگردی علیه ضارب، می گوید: آنچه در فرگوسن رخ داد تنها مثالی از آن اتفاقاتی است که ما در سال ها و دهه های اخیر به کرات شاهد بوده ایم... یک نمونه دیگر قتل «ترایفون مارتین» در سانفورد ایالت فلوریدا است که اخبارش در جهان منتشر شد و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز در این باره گفت: خودم ممکن بود جای ترایفون مارتین باشم.

مجله آمریکایی چپ گرای «مازار جونز» حدود 7 ماه پیش نوشت: از جولای 2014 تاکنون چهار آفریقایی تبار آمریکایی به ضرب گلوله پلیس کشته شده اند.

جرم کمتر، دستگیری بیشتر

دیوید هانت کارشناس اجتماعی آمریکایی تصریح می کند: هیچ گاه نشنیدیم که یک سفیدپوست هدف گلوله پلیس قرار گیرد. برخی بر این باورند که مردان سیاه منبع تهدید هستند و باید مراقب آنها بود اما آیا واقعیت میدانی نیز همین است؟

وی شرح می دهد که «در شهر فرگوسن طی سال 2013 نسبت بازرسی سیاهان به 92 درصد و در رانندگان سیاه به 93 درصد رسید، این در حالی است که جرایم سفیدپوستان با نسبت 34 درصدی بیش از جرایم سیاهپوست ها با نسبت 22 درصدی است. این تفاوت در جرایم سفیدپوست ها به نسبت سیاهان فقط منحصر به فرگوسن نیست و در خیابان های شهرهای بزرگی مانند نیویورک شاهد برخوردهای تبعیض آمیز از این دست علیه آفریقایی و آمریکای لاتین تبارها هستیم.

روز14 دی 1393 در ادامه اعتراضات به خشونت‌های پلیس در آمریکا،‌ معترضان این بار در اقدامی تازه که "صبحانه سیاه" نام گرفت به رستوران‌هایی در نیویورک و کالیفرنیا که اغلب محل حضور سفیدپوستان است، وارد شده و با سردادن شعار اعتراضات خود را اعلام کردند.

به نوشته روزنامه دیلی میل، این معترضان با در دست داشتن بنر شعارهای اعتراضی فریاد می زدند: هر 28 ساعت یک سیاهپوست در آمریکا به دست پلیس کشته می شود. آن ها خواهران و برادران ما هستند. امروز و هر روز ما جان و زندگی آن ها را گرامی می داریم.

آنها در هر رستوران از مشتریان خواستند تا بایستند و مشت های خودشان را در حمایت از «زندگی سیاهپوستان» بالا ببرند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
۰
۰
البته ظاهر برای افرادی كه ظاهر بین هستند واقعا مهم است. چند سال پیش در یكی از دانشگاه های خودمان در یك میتینگ چند دانشجو كه شاید خودشان خیلی هم ادعای روشنفكری داشتند، عكس های یكی از مقامات وقت كشور خودمان را آتش زدند. غیر از استدلال های سیاسی، «زشت» بودن او هم جزیی از دلایل آنها بود. آن موقع خیلی تعجب كردم. یعنی زیبایی ...

نیازمندی ها