وزیر صنعت: روزانه ۴۵ هزار تومان به مردم بدهید نه ماهانه

استقبال تجار از حذف یارانه پولدارها

بررسی‌های جام‌جم نشان می‌دهد

استقبال از حذف یارانه پردرآمدها

در حالی که دستگاه‌های مختلف دولتی واکنش‌های متفاوت و متناقضی به خبر حذف یارانه 5گروه پردرآمد نشان داده‌اند، مردم و افکارعمومی واکنش مثبتی به این اقدام دولت نشان داده و از آن حمایت کردند.
کد خبر: ۷۹۰۱۲۲
استقبال از حذف یارانه پردرآمدها

به گزارش خبرنگار جام‌جم، دیروز برخی رسانه‌ها از آغازحذف یارانه پردرآمدها خبر دادند. براساس این اخبار یارانه پنج گروه پردرآمد شامل صاحبان صرافی، مالکان خودروهای گرانقیمت و لوکس، پزشکان، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و هیات مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج کشور از فروردین ماه حذف شده و به آنان نیز اطلاع داده شده است.

انتشار این خبر باعث شد رسانه‌ها صحت و سقم آن را پیگیری کنند اما نتیجه این پیگیری جالب بود زیرا هر دستگاه یک نظر متفاوت در این باره اعلام می‌کرد.

از یک‌سو نمایندگان مجلس بودند که اعلام می‌کردند وزیر اقتصاد این موضوع را به آنان اطلاع داده است.

از سوی دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مجری حذف یارانه پردرآمدها تلویحا و به زبانی غیرصریح این موضوع را تائید می‌کرد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز ترجیح داد ماجرا را نه تائید و نه تکذیب کند و در نهایت سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب کرد! اینچنین است که به نظر می‌رسد احتمالا دولت برای واکنش‌سنجی مردم اقدام به حذف یارانه عده‌ای محدود از افراد متمول کرده تا ببیند بازخوردهای آن چیست و سپس مراحل بعدی کار را آغاز کند.

این در حالی است که دست‌کم در شبکه‌های اجتماعی و نظرهای درج شده در آن برمی‌آید که مردم با حذف یارانه پردرآمدها موافقند و این اقدام دولت را اقدام شایسته‌ای می‌دانند که لازمه برقراری عدالت است و باید ادامه پیدا کند.

این درحالی است که قانون نیز دولت را موظف به حذف یارانه پردرآمدها کرده است. براساس تکلیف مصرح در بند ح تبصره 20 قانون بودجه سال 94 کل کشور، دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند.

خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود.

همچنین براساس قانون بودجه سال 1394 میزان درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها از 42 به 39 هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی کاهش یافته و این در حالی است که حدود 76 میلیون متقاضی یارانه نقدی در کشور وجود دارد.

تائید مجلس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از حذف برخی ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی در فروردین ماه ۹۴ خبر داد که بر اساس اقدام دولت، طبق بانک‌های اطلاعاتی انجام شده است.

قانون بودجه سال 94، دولت را موظف کرده است تا یارانه ثروتمندان را حذف کند.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بر اساس گزارشی که وزیر اقتصاد در این باره ارائه کرد، گفته شد که یارانه افراد با درآمد مکفی قطع شده و نیز به آنها اطلاع داده شده است.

وی با بیان این‌که موضوع طبقه دهک یا دسته‌بندی خاصی برای حذف ثروتمندان وجود ندارد، تصریح کرد: در این جلسه عنوان شد که بر اساس بانک‌های اطلاعاتی موجود اقدام به شناسایی و حذف ثروتمندان شده است.

به گفته این نماینده مجلس، حذف افراد از یارانه نقدی فقط شامل ثروتمندان می‌شود و طبقات متوسط و فقیر را مد نظر قرار نخواهد داد.

وی تاکید کرد: دولت معتقد است در زمینه حذف غیرنیازمندان و ثروتمندان در جهت اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای شدن آن اقدام نخواهد کرد.

یک عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام کرد: اولین گروه یارانه‌بگیر از ماه گذشته حذف شد.

ابراهیم نکو افزود:‌ در این باره دولت در حال بررسی شناسایی دیگر افراد است و با توجه به آخرین اطلاعات، ایرانی‌های مقیم خارج از کشور حذف شدند.

تائید وزارت رفاه

در همین حال، سرپرست دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تائید حذف یارانه برخی سرپرستان پردرآمد از ابتدای سال ۹۴، درباره نحوه تعیین افراد گفت: فرمول با مشورت دستگاه‌ها نهایی شده و برای حذف تدریجی افراد به دولت ارسال خواهد شد.

احد رستمی در این گفت‌وگو با فارس، با اشاره به این‌که کارگروه بررسی حذف یارانه اقشار پردرآمد با محوریت وزارت رفاه، جلسات نهایی خود را برگزار می‌کند، اظهار کرد: نتیجه دقیق این نشست‌ها بزودی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه گروه‌هایی به طور کامل حذف شده‌اند، گفت:‌ تاکنون هیچ گروهی حذف نشده‌اند، اما برخی افراد که میزان دارایی و درآمدشان مشخص بود، از ابتدای سال 94 حذف شدند، اما به‌طور کلی پیشنهاد حذف تمام اقشار پردرآمد در فرمولی معین خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که از چه ماهی می‌توان امیدوار بود که یارانه اقشار پردرآمد حذف شود، گفت: از اردیبهشت‌ ماه سعی داریم یارانه افراد قطعی‌ شده را برای حذف به دولت پیشنهاد کنیم.

وی افزود: در حال تکمیل بانک‌های اطلاعاتی خانوار با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها هستیم که براساس این هماهنگی‌ها، فرمول دارایی خانوار که حدنصاب دریافت یارانه خواهد بود، معین می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت رفاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چه میزان درآمد را برای حذف یارانه خانوار در نظر گرفته‌اید، گفت: در مناطق و شهرها میزان درآمد و دارایی متفاوت است که در نهایت جزئیات آن به طور مفصل اعلام خواهد شد.

سکوت سازمان هدفمندی یارانه‌ها

از سوی دیگر، مسعود کاوسی، مدیر روابط عمومی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درگفت‌وگو با ایرنا خبر آغاز حذف یارانه پردرآمدها را نه تکذیب و نه تائید کرد، اما گفت: براساس قانون بودجه سال 94، مسئول شناسایی و حذف یارانه‌ بگیران پردرآمد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و اطلاعات، پرسش‌ها و پاسخ ابهامات را از وزارت تعاون و سخنگوی دولت باید دریافت کنید و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این زمینه پاسخگو نخواهد بود، زیرا فقط یک سازمان اجرایی است.

تکذیب دولت!

درهمین حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در گفت‌وگویی کوتاه با شبکه خبر سیما و بدون ارائه هرگونه توضیح تکمیلی خبر حذف یارانه برخی اقشار پردرآمد را تکذیب کرد.

تست است

دکتر آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره انتشار خبر حذف یارانه برخی اقشار پردرآمد و تناقض‌گویی دولت به خبرنگار جام‌جم گفت: به نظر می‌رسد این خبر به‌طور آگاهانه یا غیرآگاهانه از بدنه دولت به رسانه‌ها درز کرده است و حالا که این اتفاق افتاده، دولت در حال مشاهده واکنش مردم به این موضوع است.

وی افزود: حتی اگر دولت طرحی در این زمینه داشته یا اقدام محدود اجرایی در این خصوص انجام داده ظاهرا نمی‌خواسته این امر رسانه‌ای شود، اما حالا که به هر دلیل این اتفاق افتاده، می‌خواهد ببیند واکنش واقعی مردم به این موضوع چیست.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد مردم با این موضوع موافق باشند، زیرا پرداخت یارانه به همه اقشار به طور مساوی با هیچ معیار عدالت‌گونه‌ای سازگار نیست البته دولت نیز به حساسیت‌های خاصی توجه دارد که گاه از دایره دید ما خارج است. مثلا با توجه به نقایص بانک‌های اطلاعاتی‌اش می‌خواهد این اقدام با کمترین آسیب و اشتباه انجام شود تا مردم نگران نشوند؛ کاری که به نظر عاقلانه است.

بغزیان افزود: اما به نظر من تجربه دیروز که شاید حتی توفیق اجباری دولت باشد، جسارت دولت را در حذف یارانه پردرآمدها بیشتر کند، زیرا خواهد دید قاطبه افکار عمومی و کارشناسان پشت سر دولت هستند؛ بنابراین باید به دولت پیشنهاد کرد با شجاعت و جسارت این اقدام را ادامه دهد.

نظرات مثبت مردم در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دیروز با انتشار خبر آغاز حذف یارانه پردرآمدها واکنش‌های عموما مثبتی به آن نشان دادند.

در کامنت‌هایی که در زیر اخبار خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، پست‌های درج شده در فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی چون وابیر و تلگرام و واتس‌آپ به چشم می‌خورد، کاربران در مجموع از اقدام دولت راضی بودند.

جالب است که حتی انتشار اخبار پراکنده‌ای از اعتراض برخی اقشاری که یارانه‌شان حذف شده در اینترنت، واکنش‌های طنز و کنایه‌های سنگین کاربران را به‌دنبال داشت. مروری بر گزیده‌ای از این کامنت‌ها خالی از لطف نیست:

* بسیار منطقی و قابل تحسین است.

* واقعا یک پزشک متخصص که بین 20 تا 40 هزار تومان به عنوان ویزیت از هر مریض دریافت می‌کند به 200 تومان یارانه در ماه چه نیازی دارد؟

* تو رو خدا عمق فاجعه رو ببین که مردم ما به کجا رسیدن که با درآمدهای چند میلیونی یا چند ده میلیونی! برای 45 هزار تومان اعتراض می‌کنن و میرن سازمان هدفمندی!!!

* عزیزان دولتمرد قیمت‌ها رو برگردونید. یارانه رو هم قطع کنید. تو این جراحی اقتصادی بابا مریض از دست رفت. بخیه بزنید.

* همه پولدارا رو حذف کنید. یعنی کشور باید نفت بفروشد و یارانه پرداخت کند؟ ثروت کشور را برای پول دادن به یک عده مرفه تاراج می‌کنید. متخصص داخلی پولدار نیست؟ این افراد باید ماهی چقدر درآمد داشته باشند که بگویند ما پولداریم؟

* یعنی واقعا این افراد پولدار روی دریافت این مبلغ را داشتند؟

* پیشنهاد می‌کنم که یارانه‌ها صرفا به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی پرداخت شود و هر خانواده‌ای که خود را مستحق دریافت این یارانه می‌داند با مراجعه به کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی و در صورت داشتن شرایط عضویت اقدام لازم را انجام دهد.

* وقتی یک پزشک متخصص برای هر ویزیت 35 هزار تومان می‌گیرد فقط کافی است روزانه 10 نفر را ویزیت کند تا روزانه 350 هزار تومان و ماهانه بالای 10 میلیون تومان درآمد داشته باشد. حالا حذف یارانه 45 هزار تومانی این پزشک چه لطمه‌ای به زندگی این فرد می‌زند.

* حذف یارانه افراد با درآمد بالا اقدام خوبی است که متاسفانه با تاخیر انجام شده است.

* از این پس پولدارها توجه داشته باشند تا املاک و خودروهای لوکس خود را به نام همسر و فرزندانشان کنند تا از این 45 هزار تومان محروم نشوند.

* پس حساب و کتاب دلالان خودرو و املاک و طلا و ارز را چگونه بررسی می‌کنند؟...

محمدحسین علی‌اکبری ‌- ‌گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
۰
۰
دولت باید به جد و دقیق پیگیر حذف یارانه ثروتمندان باشد و حتی كسانی كه تمامی اموال خود را به نام همسر خود می كنند تا به عنوان سرپرست خانواده یارانه انها حذف نشود . دولت و دست اندركاران به این مهم می بایست بسیار توجه نمایند.
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
۰
۰
به نظر من كار خیلی خوبی دولت انجام دادواقعا كسانی كه جز این 5گروه میباشندنباید یارانه بگیرند
نرم افزار موبایل
-
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
۰
۰
مستاجر:آخه فقط به كمیته امداد،بهزیستی كه نشد،قشركارگرمستاجرچی،یعنی چی بره این مراكزثبت نام كنه كه چی بشه،دولت خیلی خوب میتونه قشریكه نیاز نداره رو حذف كنه،فقط به قشركارگرپایین طبقه اهمیت بدن،سال شروع نشده ازكاربیكار شدن،چرخ كاربامستاجری ،چه كا ر كنیم؟؟؟؟

نیازمندی ها