فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد ریاض از جنگ و برادرکشی دریمن دست بردارد،زیرا اگر باجنگ فرسایشی مواجه شود،باید آماده دریافت ضربات مهلکی باشد.
کد خبر: ۷۸۹۳۵۰
عربستان آماده دریافت ضربات مهلک باشد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" روز یکشنبه در برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم بابیان اینکه ایران علاقمندبه درگیری باعربستان نیست؛گفت: توصیه من به ارتش عربستان این است که دست از جنگ بردارد چرا که مردم یمن مردم بزرگی هستند.

امیر پوردستان ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری و فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فرمودند رژیم صهیونیستی در برابر غزه که یک باریکه ای است ، نتوانست مقاومت کند. یمن کشوری با پیشینیه تاریخی است و جالب این است که عربستان تجربه جنگ با یمن را هم دارد و یمنی ها در جنگ های سال‌های گذشته توانستند خیلی از پایگاه های عربستان را تصرف کنند. پیشینه مردم یمن نشان می دهد که مردمی جنگجو ، مقاوم و شجاع هستند و من به عربستان توصیه می کنم که از برادرکشی دست بردارد.

وی خاطرنشان کرد: مساله دیگر این است که ارتش عربستان تجربه جنگی ندارد و بسیار شکننده است و اگر با یک جنگ فرسایشی مواجه شود ، باید آماده دریافت ضربات مهلکی باشد و شکست سختی خواهد خورد؛ عربستان بهتر است که دست از جنگ بردارد و به صورت سیاسی و مذاکره وارد عمل شود .

در صورت اصابت موشک به شهرهای عربستان، جبران آن سخت خواهد بود

پوردستان گفت: تجاوز عربستان به یمن باعث به وجود آمدن اتحاد و همدلی بین یمنی ها شده است، و آنها را برای مقابله واحد با متجاوز آماده کرده است. علت تجاوز عربستان به یمن انسجام یمنی‌ها است و همین انسجام بستر وارد کردن ضربات سنگین به عربستان را فراهم خواهد کرد، و با همین انسجام توانستند خیلی از نیروهای عبدربه منصور هادی را شکست بدهند و بر یمن مسلط بشوند و گام بعدی واردکردن ضربه به عربستان است و اگر انفجارهایی در شهرهای عربستان به وقوع بپیوندد و موشک‌هایی به زمین اصابت کند ، قطعاً جبران آن برای مسؤولان عربستانی بسیار بسیار سخت خواهد بود.

پوردستان اظهار داشت: مردم یمن با توجه به خریدهای قبلی ارتش این کشور و ظرفیت‌هایی که دارند ، می توانند ضربات سنگینی را به عربستان وارد کنند.

امیر پوردستان در خصوص مصوبه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد ضد یمن گفت: این مصوبه سازمان ملل متحد درباره یمن ظالمانه است زیرا به جای اینکه جلوی متجاوز را بگیرد ، مظلوم را محکوم کرد و متأسفانه از سازمان ملل اینگونه حرکات را زیاد شاهد بوده ایم.

جنگ زمینی است که برنده را مشخص می‌کند

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: تأثیر جنگ هوایی عربستان در یمن زیاد نیست و آنچه در جنگ عربستان و یمن اثرگذاراست ، جنگ زمینی است و همانگونه که استراتژیست ها می گویند " زمین است که برنده و فاتح را مشخص می کند ". یمنی ها در جنگ زمینی بسیار قابل و کارآمد هستند و سلاح ها و تجهیزاتی را که برای جنگ زمینی نیاز است، به وفور در اختیار دارند و می توانند از این سلاح‌ها و تجهیزات استفاده کنند؛ این تحریم ها قطعا در قابلیت ها و توانمندی های یمنی ها اثر زیادی نخواهد گذاشت و آنها با همین سلاح های اندک می توانند اراده خود را عملی کنند.

ایران هیچ کمک تسلیحاتی به یمن نداشته است

امیر پوردستان درباره ادعاهای عربستان و بعضی کشورهای عربی مبنی بر اینکه ایران بخشی از بحران یمن است و ایران برای یمنی‌ها سلاح می‌فرستد، گفت: خود آنها با رصد و کنترل راه‌ها و دریاها می‌دانند این ادعایی واهی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان کمک تسلیحاتی و همچنین تجهیزاتی به یمن نداشته و تمام همت ما آن است که بتوانیم کمک‌های دارویی و بهداشتی به یمن بفرستیم و امیدواریم این فضا فراهم شود که بتوانیم به مردم ستمدیده و مظلوم یمن به ویژه کودکان ، زنان و سالمندان که مورد ظلم قرار گرفتند کمک های انسان دوستانه را ما و تمام انسان دوستان دنیا برسانیم و گوشه ای از آلام آنها را بکاهیم و در این مسیر کمک آنان باشیم.

دلیل عبور ناوگروه ایران از کنار یمن و باب المندب

امیر پوردستان در خصوص حضور ناوگروه ایران در منطقه و اینکه آیا احتمال دارد میان ایران و نیروهای عربستانی در ساحل یمن درگیری شود، گفت: ماموریت ناو گروه نیروی دریایی ایران در چارچوب ماموریت های قبلی است و وظیفه آن اسکورت کشتی‌ها و مقابله با تروریسم دریایی است؛ به همین دلیل مسیرش از کنار یمن و تنگه باب المندب است.

ایران علاقمند به درگیری با کشور عربستان نیست

امیر پوردستان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به درگیری با کشور عربستان نیست چون دوست و هم پیمان ما است؛ وابسته نظامی عربستان در کشور ما است و ما از وی دعوت کردیم در روز نیروی زمینی ارتش شرکت کند ما می خواهیم با کشور عربستان ارتباط داشته باشیم؛ و علاقمند نیستیم بین دو کشور مسلمان این رابطه خونین باشد، تا وقتی میز مذاکره هست که می‌تواند مشکلات را حل کند نیازی به استفاده از سلاح و تجهیزات نیست.

امیر پوردستان درباره نقش ایران در شکستهای داعش در عراق اظهار داشت: داعش در زمان بسیار کوتاه از مرز شرق عراق که مرز اردن است به مرز غرب عراق خود را رساند که همان استان دیالی است؛ 5 استان عراق را پشت سر گذاشت و پیروزی های زیادی به دست آورد.

جنگ داعش، جبهه النصره و بوکوحرام به نیابت آمریکا

امیر پوردستان افزود: آمریکایی ها برای جلوگیری از شکل گیری این قطب قدرت کارهای زیادی انجام دادند که یکی از این کارها طراحی حادثه یازدهم سپتامبر بود و این حادثه زمینه و بستر را برای ورود آمریکا به غرب آسیا برای کنترل اوضاع فراهم کرد اما آمریکائی ها پس از دچار شدن به شکست ها و ضربات فاحش راهبرد خود را تغییر دادند و ما امروز می بینیم که جنگ های آمریکا خود را به صورت جنگ های نیابتی و مشارکتی نشان می‌دهد؛ به عنوان نمونه داعش به نیابت از آمریکا این جنایات را در عراق مرتکب می شود و جبهه النصره به نیابت از رژیم صهیونیستی و آمریکا این همه جنایت در سوریه می کند و بوکو حرام در نیجریه همین جنایت ها را مرتکب می شود.

وی تأکید کرد: این جنایات نتیجه همان راهبرد آمریکا است . متأسفانه برخی از کشورهای منطقه ناخواسته یا ناآگاهانه وارد راهبرد آمریکا شده اند و به اجرای این راهبرد کمک می کنند.

شکستهای داعش از چه زمانی شروع شد

وی افزود: اما اگر بررسی کنیم، شکستهای داعش از زمانی شروع شد که علمای شیعه و اهل سنت وارد صحنه شدند و فتوای مقابله مردم با این گروه را دادند که باعث شد موج های انسانی وارد صحنه شده و با داعش مقابله کنند ، داعش هر روز عقب نشینی نمود و امروز در نزدیک مرز های شرقی عراق است.

امیرپوردستان ادامه داد: علما با فتوایشان زمینه شکست داعش را فراهم کردند ، البته در این مسیر مشورت های جمهوری اسلامی ایران بی تاثیر نبود ، ما علاقمند بودیم به برادرانمان در کشور عراق مشورت های لازم را بدهیم و آنان را هدایت کنیم بدون آنکه در کار نظامی آنان دخالت کنیم، سلاح یا تجهیزات بدهیم یا اینکه نیرو وارد کنیم اما مشورت داده شد.

حضور علما و نیروهای مردمی، عامل اصلی موفقیت عراق است

پوردستان تأکید کرد: عامل اصلی موفقیت مردم عراق در مقابله با داعش را اول حضور علما و سپس حضور گسترده نیروهای مردمی می دانم که از ارتششان حمایت کردند.

امیر پوردستان گفت: اما درباره داعش باید عرض کنم داعش همچنان تهدیدی برای منطقه است ، امروز داعش جای پاهایی را در افغانستان و پاکستان به دست می آورد لذا داعش را همواره تهدیدی برای خود می دانیم و راه های مقابله با آن را حتما در سرلوحه کار خود داریم.

شعاع 40 کیلومتری مرز همچنان خط قرمز ما با داعش است

امیر پوردستان درباره موقعیت داعش نسبت به مرزهای ایران اظهار داشت: وقتی داعش در مدتی کوتاه به السعدیه و جلولاء رسید ما نیروهایمان را در مرز مستقر کردیم که البته نیروی محدودی نیز در مرز داشتیم که کارش مراقبت مرزی بود اما با حضور نیروهای جدید ، نیروهای قبلی تقویت شدند ، با توجه به نقشه ای که داعش درباره مرزهای خود تا خراسان و سواحل مدیترانه ترسیم کرده بود خیال توسعه طلبی داشت و ما آماده بودیم در صورت نزدیک شدن به مرز کشور با آن مقابله کنیم و حتی اعلام نمودیم تا چهل کیلومتری مرز ، خط قرمز ما است اما به این دلیل که نفوذ نکردند ما نیز با آنان درگیر نشدیم، اما اگر بخواهند تا چهل کیلومتری نزدیک شوند حتما با آنان درگیر خواهیم شد و قدرت سربازان مسلمان را به آنان نشان خواهیم داد .

سامانه اس 300 قابلیتهای دفاع از فضای بالای کشور را ارتقا می‌دهد

فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص تصمیم روسیه برای تحویل سامانه اس 300 به ایران گفت: این سامانه ارتفاع بالا را برای ما پوشش می دهد و هواپیمایی را که در این ارتفاع پرواز می کند، می تواند هدف قرار دهد ، البته پدافند هوایی ما از توان خوبی در زمینه راداری و آفندی برخوردار است ، در 2 یا سه سال گذشته وقتی مسکو از واگذاری این سامانه به ایران ممانعت کرد صنعت دفاعی ما روی باور 373 کار کرد و تا مراحل زیادی آن را جلو برد که اگر واگذار نشود این سامانه در اختیار قرار خواهد گرفت اما با توجه به اینکه این سامانه با دستور رییس جمهور روسیه به جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه پدافند واگذار خواهد شد این قابلیت قرارگاه را در زمینه دفاع از فضای بالای کشور بالا خواهد برد؛ و می تواند قدمی به جلو برای افزایش آمادگی دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی باشد.

به‌کارگیری پهپادهای انتحاری به صورت بمب متحرک

پوردستان درباره دلیل رونمایی مستمر از سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته در ایران گفت: دکترین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دفاعی و مبتنی بر بازدارندگی است. ما در این مدت 34 و 35 سالِ پس از انقلاب نشان دادیم که هیچ وقت متجاوز نبودیم و تا به حال نگاهی به خاک هیچ کشوری نداشتیم و قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم . اگر ما در زمینه توان دفاعی و رزمی سلاح‌هایی را چه در حوزه دفاع زمینی، دریایی و هوایی تولید می کنیم، بیشتر هدفمان بازدارندگی است تا آنهایی که خیال خام تجاوز و تعدی را در سر می پرورانند ، بدانند که جمهوری اسلامی ایران از تجهیزات بسیار بالایی برخوردار است و هم می تواند دشمن را هدف قرار بدهد و هم عقبه دشمن را هدف قرار دهد و دشمن در عزم و اراده اش تردید ایجاد بشود و نتواند تجاوز کند .

فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص تولید هواپیماهای انتحاری در ایران گفت: ما با چهره جدیدی از تهدیدات روبرو هستیم تهدیداتی که از نظر نوع ، شکل و اندازه با گذشته فرق می کنند؛ و نیروهای مسلح یک کشور باید متناسب با تهدیدها ظرفیت های دفاعی لازم را در خودشان به وجود بیاورند . دکترین ما براساس بازدارندگی است ولی این به آن معنا نیست که تهدیدات را رصد نکنیم و متناسب با تهدید ظرفیت دفاعی لازم را در خودمان ایجاد نکنیم.

وی افزود: ما در حوزه پهپادها گام‌های بلندی را برداشتیم وعمق پرواز و شعاع عملیاتی پهپادها را افزایش داده ایم و قابلیت هایش را بالا برده ایم و پهپاد می تواند به صورت انتحاری و بمب متحرک می تواند انجام وظیفه کند.

امیر پوردستان خاطرنشان کرد: در حوزه دفاع زمینی کارهای بسیار بزرگ و در حوزه موشک ها کارهای خوبی انجام شده است اما همه این کارها در قالب دکترین بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و اگر ما با تهدیدی مواجه شویم، از این توانمندی‌ها برای ضربه زدن به تهدید و خفه کردن تهدید در نطفه استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پیشینیه این تهدیدها و جنگ‌ها به راهبرد کلان آمریکا برمی گردد؛ به این معنا که آمریکایی‌ها پس از فروپاشی شوروی احساس کردند که قطب قدرتی در حال شکل گیری است قطب قدرتی که از پیوستن شیعه و اهل سنت به وجود می آید؛ و انقلاب اسلامی زمینه ساز این قطب قدرتی است و این قطب قدرت جهان اسلام نام دارد.

5 رزمایش‌ بزرگ در سال 1394

امیر پوردستان درباره برنامه جدید رزمایش در سال جدید گفت: متناسب با فضای تهدیدات و تهدید در فضای ناهم طراز و تهدید در جنگ های مشارکتی و نیابتی؛ هر سال رزمایش هایی داریم که در سال 1394 هجری شمسی 5 رزمایش بزرگ را در 5 نقطه ایران انجام خواهیم داد ، تلاش ما آن است که ظرفیت های عملیاتی نیروی زمینی را متناسب با فضای تهدیدات ارتقا دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها