سفر محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان به تهران هر چند با تاخیر انجام می‌شود، ولی از ترکیب هیات همراه رئیس‌‌جمهوری افغانستان می‌توان استنباط کرد که موضوعات مهمی در این سفر مطرح می‌شوند.
کد خبر: ۷۸۹۳۳۱
دیدار مثبت

محمد محقق معاون دوم رئیس شورای اجرایی، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی، وزیر مالیه و صنایع معادن و وزیر امور مهاجرین در این سفر محمداشرف غنی را همراهی می‌کنند. مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی در راس مذاکرات روسای جمهوری دو کشور قرار دارند.

جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دو کشور همسایه با مشترکات تاریخی، فرهنگی ـ دینی و زبانی هستند که این‌نزدیکی‌ها توسعه مناسبات در تمامی ابعاد سیاسی ـ اقتصادی و امنیتی را الزامی می‌سازد.

اما جدا از این‌گونه واقعیت‌ها افغانستان امروز با مسائل حاد امنیتی روبه‌رو است و صلح و ثبات در این کشور از جمله اولویت‌ها در سیاست منطقه‌ای ایران است، زیرا امنیت افغانستان با امنیت کشورهای همجوار گره خورده است.

در این تلقی، تهدیدها و فرصت‌های مشترک وجود دارد که در تهران و کابل به آنها وقوف کامل وجود دارد. بحث تروریسم که مخل امنیت منطقه به شمار می‌رود از آن جمله است.افغانستان به دلیل جنگ‌های داخلی و تحمیل شده از خارج در چهار دهه گذشته درگیر بحران امنیتی بوده و به دلیل دخالت نظامی آمریکا و ناتو همچنان با این‌گونه بحران‌های امنیتی دست به گریبان است.

اقتصاد و تجارت این کشور با مشکل روبه‌روست و در مبارزه با فساد سازمان‌یافته در داخل که نتیجه حضور نظامی خارجی، توسعه کشت، تولید و قاچاق موادمخدر در افغانستان است با موانع جدی روبه‌روست. بنابراین افغانستان نیازمند همکاری‌های موثر کشورهای همسایه برای عبور سالم از این‌گونه بحران‌هاست. جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت برخوردار است که به بخش‌های مهمی از نیازمندی‌های افغانستان پاسخ دهد. ایران از قبل آمادگی خود را برای ایجاد تسهیلات تجاری برای تجار افغانستانی اعلام کرده است. بندر چابهار می‌تواند صادرات و واردات افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی را که در خشکی محاصره شده‌اند، تسهیل نماید.

با این حال، موضوع مهم تا حدی حل نشده در مناسبات ایران و افغانستان بحث مهاجران افغانی است که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و تمایلی به بازگشت به کشورشان از خود نشان نمی‌دهند. حضور حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین در جمع همراهان رئیس‌جمهوری افغانستان فرصت مناسبی است که این موضوع و چگونگی قانونمند کردن حضور افغان‌ها در ایران با دید مثبت‌تری نگریسته شود و برای آن راه‌حل مرضی‌الطرفین یافت شود. افغانستانی‌های مقیم ایران طی سه دهه گذشته از مهارت‌ها، آموزش‌ها و تخصص‌هایی برخوردار شده‌اند که بشدت در داخل افغانستان به آنها نیاز هست. بنابراین تسهیل شرایط بازگشت مهاجران افغان به کشورشان انتظار بحقی است که در ایران وجود دارد و دولت محمد اشرف غنی علی‌القاعده باید در همین راستا اقدامات عملی را مورد توجه جدی‌تری قرار دهد. جمهوری اسلامی ایران در حد مقدورات خود آماده همکاری با دولت افغانستان در این خصوص است.

در ارتباط با مسائل جاری منطقه‌ای واقعیت آن است که تروریسم و افراط‌گرایی خطری مشترک برای افغانستان و ایران است و بدون همکاری کشورهای منطقه نمی‌توان با این خطر مقابله موثری کرد و در مبارزه با مشکل تروریسم و افراط‌گرایی که خود را در پوشش مذهب پنهان کرده است، هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند موفق شود و مهم‌تر، آن‌که نمی‌توان با افراط و تروریسم گزینشی برخورد کرد. تروریست خوب و بد وجود ندارد، بویژه آن که این خطر وجود دارد که برخی کشورها در ارزیابی‌های خود دچار خطای استراتژیک شوند و با مساله تروریسم گزینشی برخورد کنند، بویژه دولت افغانستان علی‌القاعده می‌باید در قبال مسائل منطقه‌ای در جریان موضعگیری‌های خود هوشیار باشد که مبارزه با تروریسم بهانه‌ای برای درونی کردن تضادها بین کشورهای اسلامی نشود و گسست‌های مذهبی در قالب شیعه و سنی که طرحی امپریالیستی ـ صهیونیستی است، امکان طرح نیابند. از یاد نباید برد تروریسم و افراط‌گرایی در هر قالبی که عرضه شود، دنیای اسلام را از وحدت لازم محروم خواهد کرد.

پیرمحمد ملازهی / کارشناس مسائل افغانستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها