معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد

آب، اصلی ترین محور برنامه ششم توسعه

یارانه پرداختی در قشم قطع شد

بحران آب شیرین در خلیج فارس

افزایش قیمت هر مترمکعب آب از شش هزار به ۴۲ هزار ریال از ابتدای سال جاری بسیاری از روستانشینان جزیره قشم را در شوک فرو برد و بار دیگر بحران آب شیرین در میان آبهای خلیج فارس را شدت بخشید.
کد خبر: ۷۸۹۰۴۰
بحران آب شیرین در خلیج فارس

آب مورد نیاز مردمان جزیره قشم به وسیله دستگاه های آب شیرین کن تامین می شود، شیرین سازی آب شور (desalination) فرایندی است که طی آن املاح از آب شور دریا جدا می شود.

این فرایند امروزه به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک جهان از جمله جنوب ایران یکی از منابع عمده تامین آب است.

اما شیرین سازی آب نیز هنوز نتوانسته خاطر ساکنان این جزیره از بابت دغدغه تامین آب آسوده نگاه دارد و قیمت نجومی هر متر مکعب آب در مقایسه با درآمد یک روستانشین، چالش بزرگی را بر سر راه استفاده از این موهبت الهی قرار داده است.

قطع یارانه پرداختی دلیل افزایش ناگهانی قیمت آب

رییس شورای روستای اسلامی «مرادی» گفت: افزایش ناگهانی قیمت آب بها در روستاها در یک ماه گذشته، نگرانی های فراوانی را برای مردم روستاهای منطقه ایجاد کرده است.

صدیق قویدل افزود: قیمت آب یک جهش ناگهانی دارد که ساکنان روستا را برای تامین آب مورد نیاز دچار چالش های فراوانی ساخته است.

وی اظهارداشت: ظاهرا این اتفاق به دلیل اتمام قرارداد آب و فاضلاب روستایی با وزارت نیرو به جهت پرداخت یارانه آب و افزایش قیمت از طرف شرکت تولیدکننده آب بوده است.

نبود شبکه آبرسانی مشکل دیگری بر سر راه تامین آب روستاییان

رییس شورای روستای اسلامی «مرادی» گفت: هم اکنون شبکه آبرسانی در تعدادی از روستاهای غرب جزیره وجود ندارد و آنها از آب شیرین کن باسعیدو که زیر نظر سازمان منطقه آزاد است آب تهیه می کنند.

قویدل افزود: ظرفیت این آب شیرین کن نیز پایین است و به هر ماشین پیکاب در روز بیشتر از دو سرویس نمی رسد.

وی گفت: علاوه بر قیمت هرمترمکعب آب که به نسبت ساکنان شهرهای بزرگ برای روستانشینان قشم بیشتر است، هزینه حمل و نقل آب تا محل زندگی نیز به دوش خود آنها است.

قویدل افزود: برای انتقال هر سرویس آب هزینه ای بالغ بر ۴۰ هزار تومان نیاز است و با توجه به قیمت خود آب و اینکه به طور متوسط هر خانواده در ماه چهار تا پنج بار آب تهیه می کند، ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بهای آب یک خانواده روستایی در غرب جزیره قشم می شود.

متولی تامین آب، شرکت آب و فاضلاب روستایی است

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی به عنوان زیر مجموعه وزارت نیرو، متولی تأمین آب روستاها است.

احمد حبیبی افزود: دلیل جهش ناگهانی قیمت آب قطع یارانه پرداختی توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی و افزایش هزینه هر مترمکعب آب توسط شرکت آب و برق قشم بوده است.

وی گفت: براساس قرارداد منعقده بین شرکت آب و فاضلاب روستایی و وزارت نیرو قیمت هر مترمکعب آب ۲۵ هزار ریال پیش بینی شده بود که شش هزار ریال آن توسط مردم و ۱۹ هزار ریال هم از سوی وزارت نیرو پرداخت می شد.

عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم افزود: با توجه به پایان این قرارداد در بهمن ماه سال ۹۳ و قطع یارانه پرداختی و همچنین افزایش بهای آب از طرف شرکت آب و فاضلاب روستایی، قیمت آب تحویلی در روستاهای قشم به ۴۲ هزار ریال رسید.

وی گفت: ریاست محترم جمهوری در سفر به قشم دستور اکید برای تامین یارانه آب مردم قشم را صادر کرد و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در حال رایزنی با وزارت نیرو برای تامین یارانه آب مردم این جزیره است.

حبیبی افزود: هم اکنون قرارداد تامین آب با شرکت آب و فاضلاب روستایی شش ماه دیگر تمدید شده و براساس این قرار داد ۱۱ هزار ریال از قیمت آب توسط مردم، ۱۹ هزار ریال از سوی شرکت آب و فاضلاب و مابقی به وسیله سازمان منطقه آزاد قشم پرداخت خواهد شد.

سازمان منطقه آزاد قول مساعدت داد

وی یکی از مهمترین پروژه ها برای حل مشکل آب روستاهای جزیره قشم را تکمیل شبکه آبرسانی دانست و افزود: شرکت آب و فاضلاب روستایی قشم برای اتمام این طرح به حداقل ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که به دستور مهندس مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مبلغ ۵۰ میلیارد ریال با هدف تکمیل این پروژه کمک خواهد شد.

به گفته معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم، رایزنی جهت برگزاری جلسه با وزیر نیرو، استاندار هرمزگان و مسئولین شرکت آب روستایی و شرکت مپنا تولید کننده آب شیرین در قشم با هدف دستیابی به راه حلی اساسی در زمینه تامین یارانه آب جزیره نشینان در دستور کار این سازمان با توجه به دستور و تاکید ریاست محترم جمهوری در سفر به جزیره قشم، قرار دارد.

حبیبی، مهمترین مشکل آب جزیره قشم را قیمت بالای آن برشمرد و افزود: برای حل این مشکل باید اعتبار و ردیف خاصی در بودجه کشور به عنوان یارانه آب شهروندان جزایر درنظر گرفته شود.

وی تکمیل خط انتقال آب از بندرعباس به قشم را نیز یکی دیگر از پروژه هایی دانست که تاثیر به سزایی در حل مشکل آب روستاهای این جزیره خواهد داشت و گفت: می بایست تمام ظرفیت ها برای تکمیل هرچه سریعتر این پروژه به کار گرفته شود.

اما آنچه پیداست، این است که چوب افزایش قیمت آب بهای روستاییان که از قضا از لحاظ تمکن مالی نیز در سطح پایینی قرار دارند را ساکنین محروم و سازمان منطقه آزاد و نهادهایی باید بدهند که اصولا چنین وظیفه ای در قبال مردم ندارند و دولت باید در این زمینه ضمن اعلام برنامه، نسبت به کاهش هزینه ها گام بردارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها