رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای گفته است، حمایت نظامی و لجستیکی ترکیه اصلی‌ترین عاملی بود که به تروریست‌ها کمک کرد تا شهر ادلب در شمال غربی سوریه را ماه گذشته از کنترل نیروهای دولتی خارج کنند.
کد خبر: ۷۸۸۸۳۳

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با روزنامه سوئدی «اکسپرسن» که دیروز جمعه منتشر شد، گفت: هر نوع جنگی، هر نوع ارتشی را تضعیف می‌کند و مهم نیست که آن تا چه حد قدرتمند و مدرن باشد. شهر ادلب که در نزدیکی مرز سوریه است، تنها دومین مرکز استان است که در جریان چهار سال جنگ داخلی در کنترل شبه‌نظامیان تروریست قرار گرفته است. این شهر هم‌اکنون در کنترل گروه‌های افراطی از جمله جبهه النصره است که شاخه سوری القاعده محسوب می‌شود.

اسد تاکید کرد: در جریان سقوط شهر ادلب، اصلی‌ترین عامل حمایت گسترده‌ای بود که از جانب ترکیه انجام شد؛ حمایت لجستیکی، حمایت نظامی و البته حمایت مالی که از جانب عربستان سعودی و قطر تامین شد.

قرار است استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه ماه آینده رایزنی خود را با مخالفان سوریه و کشورهای ذی‌نفع برای ازسرگیری دور جدیدی از مذاکرات صلح آغاز کند.

بشار اسد در رابطه با این اقدامات سازمان ملل گفته است که بحران سوریه با مداخله خارجی پیچیده شده است.

وی با اشاره به کشورهای متخاصم ازجمله ترکیه گفت: دی میستورا از این مساله مطلع است که چنانچه وی نتواند این کشورها را برای توقف حمایت‌ها از تروریست‌ها متقاعد کند و آنها اجازه ندهند که سوری‌ها خودشان مشکلشان را حل کنند، موفق نخواهد شد. سوریه روی گسل قرار دارد. اگر شما درگیر این گسل شوید، نه تنها در این منطقه بلکه در اروپا نیز با انعکاس و پژواک آن مواجه می‌شوید.

اظهارات بشار اسد در شرایطی منتشر می‌شود که آمریکا، فرانسه و انگلیس بتازگی تلاش‌هایی را در سطح شورای امنیت علیه سوریه آغاز کرده‌اند. هدف از این تلاش‌ها متهم کردن دولت دمشق به استفاده از گاز کلر به عنوان سلاح نظامی و هموار کردن مسیر برای آغاز یک ماجراجویی‌ خطرناک دیگر علیه سوریه است. روز پنجشنبه تعدادی از شهروندان سوری با حضور در بین نمایندگان 15 عضو شورای امنیت، «مدارکی» را ارائه دادند که به زعم آنها بر استفاده دولت سوریه از گاز کلر به عنوان سلاح شیمیایی علیه مخالفان و اهالی برخی روستاها در شمال غرب سوریه و اطراف دمشق، دلالت دارد.

در نشست غیررسمی شورای امنیت، ساهی سحلول، رئیس انجمن پزشکی آمریکا ـ سوریه و محمد تناری، یکی از پزشکانی که مدعی است کار مداوای قربانیان حمله شیمیایی دوازدهم مارس به منطقه سرمین در شمال سوریه را بر عهده داشته، به ارائه گزارش پرداختند.

همچنین در نشست شورای امنیت چند نفر دیگر به عنوان کسانی که از حمله شیمیایی ریف دمشق در بیست‌ویکم آگوست 2013 جان سالم به‌در برده‌اند، صحبت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها