جایزه ادبی «قلم زرین» نخستین رویداد مهم حوزه ادبیات در سال 94 خواهد بود

حرکت قطار جشنواره‌های ادبی در سال جدید

با آغاز کار داوری سیزدهمین دوره جشنواره قلم زرین، قطار جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی سال جدید حرکت خود را آغاز کرد. قلم زرین امسال برای نخستین بار داستان‌ها و شعرهای کودکان و نوجوانان را هم به صورت گروه‌های مستقل داوری می‌کند.
کد خبر: ۷۸۸۸۱۹

به گزارش جام‌جم، جشنواره قلم زرین نخستین جشنواره ادبی است که در طول سال برگزار می‌شود. این جشنواره هرساله همزمان با روز قلم در چهاردهم تیرماه برگزیدگانش را معرفی می‌کند؛ آن هم در شرایطی که اغلب جایزه‌ها و جشنواره‌های مربوط به کتاب و ادبیات در نیمه دوم سال برگزار می‌شود.

در واقع می‌توان گفت جشنواره قلم زرین تنها جایزه ادبی است که در نیمه نخست هر سال برگزار می‌شود. از آن سو برگزاری جایزه جلال آل‌احمد در آذرماه، جایزه پروین اعتصامی در اسفندماه، جایزه کتاب سال در بهمن‌ماه، جایزه کتاب سال دفاع مقدس در آبان ماه (این جایزه سال قبل اسفندماه برگزار شد)، جایزه شهید حبیب غنی‌پور در اسفندماه، جشن داستان انقلاب در بهمن‌ماه و جشنواره شعر فجر در ایام دهه فجر، کفه ترازو را به سمت جشنواره‌هایی که نیمه دوم سال برگزار می‌‌شود، با اختلاف فاحشی سنگین کرده‌ و باعث شده است تا نیمه اول سال کمتر شاهد معرفی و برجسته شدن یک کتاب باشیم.

همین موضوع باعث شده که جشنواره قلم زرین با مشکلات زیادی مواجه باشد. اگر جشنواره‌های دیگر برای بررسی آثار منتشر شده در سال گذشته، ماه‌ها فرصت داشته باشند، دبیرخانه جایزه قلم زرین باید در نهایت ظرف یکی دو ماه همه آثار سال قبل را جمع آوری کند. به همین دلیل طی روزهای گذشته با خریداری، جمع آوری و شناسایی کتاب‌های سال گذشته، این جایزه فعالیت خود را به طور جدی شروع کرد تا این‌که روز چهارشنبه گذشته، نخستین جلسه داوران جایزه برگزار شد.

امسال در سیزدهمین دوره جایزه قلم زرین آثار در پنج گروه برگزار می‌شود. تا دوره قبل، این جایزه در گروه‌های داستان بزرگسال، شعر بزرگسال و نقد و پژوهش برگزار می‌شد که امسال برای نخستین بار دو گروه داستان کودکان و نوجوانان و شعر کودکان و نوجوانان هم به این رویداد اضافه شد.

جایزه قلم را همه ساله انجمن قلم ایران برگزار می‌کند. امسال کامران پارسی نژاد، نویسنده و منتقد ادبی دبیری این رویداد ادبی را عهده دار است.

او درباره اهمیت برگزیده شدن در جوایز ادبی به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی کتابی در جشنواره‌های ادبی برگزیده می‌شود، بسیاری از رسانه‌ها به آن اثر می‌پردازند و اسم کتاب و نویسنده را مطرح می‌کنند. این موضوع باعث جلب توجه مخاطب می‌شود که خواه ناخواه می‌تواند در فروش آن کتاب هم موثر باشد. از سویی جایزه قلم زرین طی سال‌های برگزاری، باعث شده بسیاری از اهل قلم به واسطه این جایزه در جریان فعالیت‌های انجمن قلم قرار بگیرند و بتوانند با این مرکز وارد فعالیت شوند. به عنوان مثال در همین دوره از جایزه یکی از داوران، از برگزیدگان دوره‌های قبل ماست.

پارسی‌نژاد با بیان این‌که لزوما همه داوران از اعضای انجمن قلم نیستند، درباره اعلام نام داوران گفت: اندکی مانده به برگزاری جشنواره، نام داوران در همه گروه‌ها اعلام می‌شود. اما فعلا هدف ما این است که تا پانزدهم خرداد کار داوری آثار به پایان برسد تا برگزیدگان در روز قلم معرفی شوند.

دبیر سیزدهمین دوره جایزه قلم خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل دوستان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد حمایت‌های زیادی از این جایزه می‌کردند، اما از سال گذشته و به احتمال فراوان امسال، این حمایت‌ها متوقف شد و جایزه با اعتبار انجمن قلم برگزار می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید در جایزه‌های ادبی امسال کدام یک از کتاب‌هایی که در سال 1393 منتشر شد می‌تواند خوش بدرخشد و توجه رسانه‌ها و علاقه‌مندان به کتاب را به سوی خود معطوف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها