رئیس جمهور سوریه با تأکید بر تکیه تروریسم به تفکر وهابی اظهار داشت، خطر تروریسم در منطقه ما از حمایت سیاسی سران و مسؤولان سیاسی برخی کشورها و به ویژه غرب سرچمه می‌گیرد.
کد خبر: ۷۸۸۷۲۴
اسد: منشا تروریسم تفکر وهابی است

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار اسد" روز جمعه در مصاحبه با روزنامه سوئدی "اکسپرسن"، با اشاره به اینکه در دنیا سازمانی بین المللی و فعال برای جلوگیری از سوء استفاده یک کشور از ترورسیتها و مزدوران جهت ویران کردن دیگر کشورها وجود ندارد، تأکید کرد: تروریسم در منطقه ما و دنیا به تفکر وهابی تکیه دارد.

بشار اسد در پاسخ به سؤالی درباره اوضاع سوریه با توجه به کنترل "داعش" بر بخشهایی از یرموک و سیطره "جبهه النصره" بر مرز سوریه و اردن، گفت: تروریسم همیشه و در هر زمان و مکانی خطر به شمار می آید. مبارزه با تروریسم حتی سالهای طولانی قبل از بحران در سوریه آغاز شده است. تروریسم خطر است، زیرا حد و مرزی نمی شناسد. تروریسم یک مسأله محلی و یا منطقه‌ای نیست، بلکه مسأله‌ای بین المللی است. و درباره سوریه می توان گفت که تروریسم به دلیل اوضاع نظامی که در سؤال نیز به آن اشاره شد، بسیار خطرناکتر و بدتر است.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به سیطره تروریستها بر برخی مناطق این کشور، آیا ارتش و نیروهای سوری ضعیفتر از قبل شده‌اند، گفت: این موضوع طبیعی است و یکی از پیامدهای هرجنگی به شمار می آید. هر ارتشی به هر میزان که قدرت داشته باشد، در جنگ ضعیف می‌شود. جنگ کل جامعه و اقتصاد و اخلاق را به معنای تمام کلمه ضعیف می کند. و ارتش نیز بخشی از جامعه است و این امر طبیعی است.

وی افزود: گاهی پیروز می شوید و گاهی از دست می دهید؛ و این امر به معیارهای متعدد و عوامل داخلی بستگی دارد. ولی بعضی از این مسائل به حمایتهای ارائه شده به تروریستها بستگی دارد. به عنوان مثال در خصوص موضوع "ادلب" عامل اصلی آن حمایت گسترده‌ لجستیکی و نظامی ترکیه (از تروریستها) بود. و طبیعتا همه آنان از عربستان سعودی و قطر حمایت مالی شدند.

بشار اسد با تأکید بر اینکه بر اساس اطلاعات به دست آمده این حمایتهای گسترده صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تروریستها هرگونه حمایتی را دریافت کرده و مانند ارتشی یکپارچه عمل کردند. جبهه النصره که بخشی از القاعده است و دولت و نهادها و یا سازمان اطلاعات ترکیه، همگی در آن نبرد (ادلب) مانند یک ارتش یکپارچه عمل کردند.

وی بشار اسد در خصوص اعطای پناهندگی به شهروندان سوری در سوئد گفت: این موضوع در هر کشوری مایه تقدیر و تشکر است. این اقدام انسانی سوئد در قبال بحرانهای مختلف از جمله جنگ در سوریه، قابل تقدیر است. اعطای سرپناه به مردم کار خوبی است. اما اگر از همان سوری هایی که از سوریه گریخته اند بپرسید که چه می خواهند، آنان می گویند که نمی خواهند از سوریه به دلیل جنگ فرار کنند، بلکه می خواهند این جنگ پایان یابد. این هدف آنان و ما است. بنابراین خوب است که به انسانها سرپناه داد، ولی بهتر آن است که به آنان کمک شود که به کشورشان بازگردند.

بشار اسد درباره آمار سازمان اطلاعات سوئد مبنی بر بازگشت شماری از تروریستها از سوریه و ادامه حضور شماری از اتباع سوئد در سوریه، و خطر آنان برای سوئد گفت: درست نیست که به تروریسم به عنوان یک مسأله محلی و یا منطقه‌ای نگریسته شود. همانطور که گفتم، تروریسم یک مشکل بین المللی است. اگر بخواهید از سوئد به عنوان بخشی از اروپا و یا منطقه اسکاندیناوی سخن بگویید، باید در نظر داشته باشید که خطرناکترین سران داعش در منطقه ما، اهل اسکاندیناوی هستند.

وی ادامه داد: هرآنچه که از حملات تروریستی در اروپا اتفاق افتاد، ما از آغاز بحران در سوریه در باره آن هشدار داده بودیم؛ و باید انتظار داشته باشیم که حملات بیشتری در این زمینه روی دهد.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سؤالی درباره کمک گرفتن از حزب الله گفت: ما به عنوان یک کشور، حق داریم از هر کشور یا سازمان و تشکیلاتی برای جنگ با تروریسم، کمک بگیریم.

اسد درپاسخ به این سؤال که در مقابل حمایت عربستان، قطر و ترکیه از داعش و النصره، دولت سوریه نیز از حزب الله کمک می گیرد، افزود: ما به عنوان مردم سوریه نمی پذیریم که این کشور با گروه های تروریستی مقایسه شود. ما می خواهیم که به کشور خود کمک و از شهروندان دفاع کنیم. ولی داعش، النصره و یا اخوان المسلمین وظیفه دارند که مردم را بکشند و بترسانند؛ و نمی توان آنان را با دولت و مردم سوریه مقایسه کرد.

بشار اسد خاطرنشان کرد: ما به عنوان مردم سوریه حتی قبل از قدرت گرفتن داعش در موصل، با عراقی ها همکاری کردیم. حتی پیش از آن همکاری اطلاعاتی و نظامی ما با عراقی ها خوب بود و دلیل آن هم این بود که عراقی ها می دانستند که تروریسم به عراق منتقل خواهد شد. همین امر نیز در ارتباط با لبنان اتفاق افتاده است. حزب الله آگاه است که تروریسم در سوریه به معنای تروریسم در لبنان است درنتیجه این همکاری برای همه ما بسیار مهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها