«می خواهند فردو را تعطیل کنند چون قابل بمباران نیست»

ناگفته های جلیلی از مذاکراتش با سولانا

مدیر کل اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور:

«نطنز» و «فردو» تعطیل نمی شود

مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور گفت: همانطور که رهبری فرمودند هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و مرکز «نطنز» به کار خود ادامه داده و «فردو» نیز تعطیل نمی شود.
کد خبر: ۷۸۸۶۳۴
«نطنز» و «فردو» تعطیل نمی شود

حمید خادم قائمی شامگاه چهارشنبه در نشستی با موضوع «تحلیل مسائل فنی انرژی اتمی» در محل موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: در مذاکرات از هیچ خط قرمزی عبور نکرده و فردو همچنان در حال فعالیت بوده اما بخشی از اورانیوم های آن به اکسید تبدیل شده است.

مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به مذاکرات لوزان گفت: فرزندان غیور کشور دلسوزانه در حال تلاش برای احقاق حق کشورمان هستند و در مذاکرات اخیر نیز شبانه روز در حال تلاش بودند.

وی افزود: کشور ایران توافق جامع را که ۱۸۰ کشور عضو آن هستند را پذیرفته و طبق آن بازرسان آژانس حق دارند از مراکزی که قبلا به آن ها اعلام شده است بازدید کنند.

خادم قائمی اظهارداشت: در گزارشاتی که از این بازدید ها منتشر شده، صلح آمیز بودن فعالیت های ایران مورد تایید قرار گرفته اما مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل اظهار اطمینان نمی کند و معتقد است که در ایران، مراکز هسته ای مخفی نیز وجود دارد.

بعضی از مردم صنعت هسته ای را فقط ساخت بمب اتم می دانند ولی با توجه به حکم مقام معظم رهبری ما به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیستیم.

کشور به صنعت هسته ای نیاز دارد

مدیر کل دیپلماسی عمومی انرژی اتمی به برخی کاربردهای صنعت هسته ای اشاره کرد و افزود: صنعت هسته ای برای تولید رادیوداروها به کار برده می شود و نیروگاه های ۴۰ مگاواتری اراک و ۱۰مگاواتی تهران می توانند با تولید این رادیوداروها کمک بزرگی به صنعت داروسازی مخصوصا در زمینه درمان سرطان کنند.

وی با بیان این که صنعت هسته ای در بهبود و کاهش ضرر و زیان در کشاورزی می تواند موثر باشد، گفت: کشاورزی هسته ای می تواند در افزایش تولید گیاهان زینتی، کنترل آفات محصولات خرما و مرکبات، عقیم سازی کرم انار موثر باشد و از خسارت سالانه ۳۰۰میلیون تومان در صنعت کشاورزی جلوگیری کند.

خادم با اشاره به خطوط قرمز مذاکرات که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده است، افزود: هیچ یک از این خطوط قرمز که مرتبط با صنعت هسته ای بوده است عبور نکرده ایم.

مدیر کل دیپلماسی عمومی انرژی اتمی تأکید کرد: فردو در حال حاضر مشغول به کار بوده و فرآیند غنی سازی زیر۵درصد در آن در حال انجام است هرچند بخشی از اورانیوم های آن تبدیل به اکسید شده است.

خرابکاری در تاسیسات هسته ای

وی با بیان این که رهبری بر بی اعتمادی به امریکا تأکید می کنند، گفت: تاکنون خرابکاری های بسیاری در صنعت هسته ای ما اعم از انتقال ویروس به تأسیسات هسته ای صورت گرفته که هیچ کدام نتوانسته اند به این تأسیسات آسیبی وارد کنند.

مدیر کل دیپلماسی عمومی انرژی اتمی افزود: اگر بحث مذاکرات به نتیجه برسد ما برای خرید قطعات نیازی به استفاده از بازار سیاه و تهیه قطعات بسیار گران تر از قیمت واقعی نخواهیم داشت و با رسمی شدن فعالیت هسته ای ما خرید قطعات از مجاری رسمی آن صورت خواهد گرفت.

خادم یکی از خطوط قرمز مرتبط با صنعت هسته ای را بحث آب سنگین اراک عنوان کرد و گفت: زمانی که به سراغ رآکتور اراک رفتیم که به رادیودارو نیاز داشتیم.

وی با بیان این که سوخت رآکتور آب سنگین نیازی به غنی سازی ندارد، افزود: در اراک دو مرکز رآکتور و آب سنگین فعال هستند که مجتمع آب سنگین را برای رآکتور تولید می کند و هم اکنون از تولیدات آب سنگین در صنایع کشاورزی و پزشکی استفاده می کنیم.

مدیر کل دیپلماسی عمومی انرژی اتمی گفت: آب سنگین یک «هایتک» محسوب می شود که سوخت آن نیازی به غنی سازی ندارد و اورانیوم به صورت طبیعی در آن استفاده می شود اما مسئله ای که در اینجا بیان می شود در مورد پسماند این سوخت است که به صورت پلوتونیوم ماده اولیه ساخت بمب اتم است.

وی با بیان این که طرف مقابل ما در مذاکرات نگران مصرف پسماند اورانیوم آب سنگین اراک است، افزود: ما تسلیحات هسته ای نمی خواهیم و طبق فتوای مقام معظم رهبری داشتن آن حرام است اما به گفته رئیس جمهور این طور نیست که پتانسیل ساخت سلاح هسته ای وجود ندارد.

خادم اظهارداشت: دانشمندان ایران برای حل این نگرانی پیشنهاد داده اند که طی فرایند بازطراحی رآکتور اراک بدون صرف هزینه زیاد در آنجا سوخت را با درصد پایین غنی سازی کنیم.

وی با بیان این که فرآیند تولید کیک زرد در اراک در مراحل نهایی است، افزود: چرخه سوخت هسته ای در کشور ما کامل شده است.

خادم گفت: غنی سازی سانتریفیوز های مرکز نطنز به صورت گسترده در حال انجام است و با توجه به این که غربی ها معتقد بودند که ما نباید غنی سازی داشته باشیم اکنون می توانیم هم غنی سازی اورانیوم را انجام دهیم و هم آب سنگین را حفظ کنیم.

وی با بیان این که غربی ها حاضر بودند همه چیز به ما بدهند ولی تحقیق و توسعه را از ما بگیرند گفت: الان تحقیق و توسعه برقرار است.

توقف غنی سازی ۲۰ درصدی ضرری ندارد

مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به پروتکل الحاقی گفت: اگر کشور ایران این پروتکل را بپذیرد آژانس خواهد توانست از تمام مراکز ما بازرسی به عمل بیاورد که در دوره پیش به مدت دو سال ایران به طور داوطلبانه این پروتکل را پذیرفت.

خادم قائمی با اشاره به توقف غنی سازی ۲۰ درصد، اذعان داشت: ما چیزی را به دلیل این اتفاق از دست نخواهیم داد زیرا سوخت ۲۰ درصد مربوط به رآکتور تهران بوده که این رآکتور در چند سال آینده اصلا نیازی به این سوخت ندارد.

وی افزود: همچنین اگر به توافق دست پیدا کنیم قادر خواهیم بود آن را به جای تولید در داخل کشور، بخریم که از لحاظ مالی بسیار برای کشور مقرون به صرفه تر است.

وی گفت: پسماند های غنی سازی سوخت نیز در استخرهای جانبی نیروگاه ها تا سه سال نگهداری شده و پس از آن در محل های مخصوص دفع می شوند و تا بالاترین حد ممکن خطرآفرینی آنها را برای مردم کاهش داده ایم.

چرخه سوخت هسته ای در ایران کامل شده است

خادم قائمی گفت: سانتریفیوژهایی که اکنون در حال استفاده هستند از نوع «IR۱» بوده و هزینه نگهداری آن ها بسیار بالاست و باید تلاش کنیم تا از نسل های چهارم و پنجم آن استفاده کنیم.

مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور گفت: سازمان انرژی اتمی کشور سانتریفیوژهایی را تولید کرده است که کاربردهای دیگری علاوه بر غنی سازی اورانیوم دارد که یکی نمونه آن تولید واکسن است و به لطف خداوند چرخه سوخت در کشور ما کامل شده است.

انرژی هسته ای به معنای بمب اتم نیست

خادم قائمی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه در افکار عمومی مردم، ساخت بمب اتم تنها کاربرد انرژی اتمی است، افزود: انرژی هسته ای به دلیل ماهیت خود کاربردهای فراوانی دارد که کشور ما توانسته است به بسیاری از آن ها دست پیدا کند.

وی افزود: یک گرم اورانیوم، برابر ۸۴ هزار مگاژول که معادل ۲۲.۵ مگاوات ساعت است می تواند انرژی تولید کند و از آن می توان برای روشن نگه داشتن ۱۰۰ لامپ صد واتی به مدت ۱۰روز بهره برد.

مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور گفت: در نیروگاه های بعدی که قرارداد اولیه آن با کشور روسیه منعقد شده است، قادر خواهیم بود هزار متر مکعب آب شیرین تولید کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد جنوب ایران آباد خواهد شد.

پزشکی هسته ای در ایران پیشرفت کرده است

وی با اشاره به امنیت بالای نیروگاه های هسته ای اذعان داشت: یک نیروگاه در یک میلیون سال نباید آسیب ببیند و نیروگاه های اتمی ایران نیز از چنین امنیتی برخوردار هستند و کلاهک های امنیتی آن با برخورد هواپیما نیز تخریب نخواهد شد.

خادم قائمی افزود: کاربرد دیگر انرژی اتمی «گاما استریل» است که کاربرد پزشکی داشته و حتی می توان از آن برای اندازه گیری دمای جوش لوله های انتقال نفت استفاده کرد.

مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور گفت: در سال های گذشته مجبور به وارد کردن رادیو داروهایی از کشور های بیگانه بودیم اما امروز این داروها در رآکتور تهران تولید شده و در کمترین زمان ممکن به بیمار تزریق خواهد شد.

وی افزود: بعضی از این دارو ها تنها ۶ ساعت تاریخ انقضا دارند و به همین دلیل کارشناسان سازمان انرژی اتمی مراکز تولید این نوع از داروها را در داخل برخی بیمارستان ها تولید کرده اند.

تاسیس بیمارستان هسته ای در آینده نزدیک

خادم قائمی گفت: سازمان انرژی اتمی کشور درصدد است تا بیمارستان هسته ای در کشور تاسیس کند که این امر در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور افزود: کشاورزی هسته ای نیز یکی دیگر از فعالیت های ما بوده که از طرق آن توانستیم در یک مزرعه نمونه، ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق از بین بردن آفت های میوه انار صرفه جویی کنیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها