صندوق بین‌المللی پول: با وجود تحریم‌ها

ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی ما‌ند

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به افزایش ۵۷ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد، ایران با وجود تحریم‌ها توانسته رتبه خود به ‌عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در این سال را حفظ کند.
کد خبر: ۷۸۸۴۴۰

به گزارش تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان که روز گذشته منتشر شد، تولید ناخالص داخلی ایران براساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۴ را یک ‌تریلیون و ۳۳۴میلیارد دلار اعلام کرد.

تولید ناخالص داخلی ایران در این سال نسبت به سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۷ میلیارد دلار افزایش داشته است.

براساس این گزارش، ایران در رده‌بندی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان و با وجود تحریم‌ها توانسته است جایگاه خود به ‌عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را حفظ کند. ایران که در سال ۲۰۱۳ در رتبه ۱۸ بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا قرار داشت در سال ۲۰۱۴ نیز توانسته این جایگاه را حفظ کند.

در این سال برای نخستین‌بار چین توانسته آمریکا را به‌‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد بزرگ دنیا کنار بزند و در جایگاه نخست دنیا از این نظر قرار گیرد. تولید ناخالص داخلی چین براساس قدرت خرید در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۷ تریلیون و ۶۱۷ میلیارد دلار بوده است. آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۱۷ تریلیون و ۴۱۸ میلیارد دلاری در جایگاه دوم و هند با هفت تریلیون و ۳۷۴ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه، برزیل، اندونزی، فرانسه، انگلیس، مکزیک، ایتالیا، کره‌جنوبی، عربستان، کانادا، اسپانیا و ترکیه نیز پیش از ایران و در رتبه‌های چهارم تا هفدهم قرار گرفته‌اند.

تولید ناخالص داخلی ترکیه که یک پله بالاتر از ایران قرار گرفته یک‌ تریلیون و ۵۰۸ میلیارد دلار گزارش شده است. استرالیا نیز با تولید ناخالص داخلی یک‌ تریلیون و ۹۵ میلیارد دلاری یک پله پایین‌تر از ایران در رتبه نوزدهم قرار گرفته است.

کشور توالو با تولید ناخالص داخلی ۳۵ میلیون دلاری در جایگاه آخر بین ۱۸۸ کشور جا گرفته است.

برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، سرانه تولید ناخالص داخلی ایران براساس شاخص قدرت خرید نیز که در سال 2014 بالغ بر 17 هزار و 113 دلار بوده در سال‌جاری به حدود 17 هزار و 141 دلار افزایش خواهد یافت.

به این ترتیب، سهم ایران از اقتصاد جهانی در سال 2015 اندکی کاهش ‌می‌یابد و از 1.23 درصد در سال گذشته به 1.20 درصد در سال‌جاری میلادی خواهد رسید.

این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است، کل سرمایه‌گذاری انجام شده در اقتصاد ایران طی امسال به معادل 31.2 درصد تولید ناخالص داخلی برسد، در حالی که این رقم طی سال گذشته 31.5 درصد بوده است.

نرخ تورم که در سال گذشته نسبت به سال 2013 بهبود یافت و به 15.54 درصد رسید، در سال 2015 افزایش می‌یابد و به 16.5 درصد خواهد رسید.

واردات ایران که در سال گذشته رشد 15.9 درصدی را تجربه کرده است، در سال‌جاری میلادی رشدی 0.47 درصدی خواهد داشت و انتظار می‌رود، در سال 2016 منفی شود.

براساس برآوردهای این گزارش، صادرات ایران در سال 2014 رشدی 16.78 درصدی داشته است، اما پیش‌بینی می‌شود که رشد صادرات ایران در سال 2015 به 3.18 درصد برسد.

گزارش صندوق بین‌المللی پول از بدتر شدن وضع بیکاری در ایران طی امسال نسبت به سال قبل خبر می‌دهد و پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال 2015 به 12.27 درصد برسد، در حالی که این رقم برای سال قبل 11.21 درصد اعلام شده است.

این نهاد بین‌المللی کل درآمد دولت برای سال‌جاری را معادل 13.5 درصد تولید ناخالص داخلی و کل هزینه‌های دولت را معادل 16 درصد تولید ناخالص داخلی در این سال پیش‌بینی کرده است.

پیش‌بینی شده است، بدهی ناخالص دولت ایران در سال‌جاری به بیش از 143هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این رقم برای سال قبل بالغ بر 130 هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها