گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

پیام مانور مشترک مصر و عربستان چیست؟

چند اتفاق همزمان در منطقه حول محور بحران یمن، طیفی از سناریوهای متعدد را برای آینده منطقه ترسیم می کند؛ سناریوهایی که می تواند حاکی از نمایش قدرت کشورهای عربی، مقدمه سازی برای تشکیل نیروی مشترک عربی یا حتی تصاعد تنش با ماجراجویی های جدید در منطقه باشد.
کد خبر: ۷۸۸۳۷۸
پیام مانور مشترک مصر و عربستان چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین، چند روز بعد از پاسخ منفی پارلمان پاکستان به درخواست عربستان برای ورود اسلام آباد به جنگ یمن، اکنون ریاض تلاش می کند ائتلاف عربی را با حضور مصر تقویت کند.

تقریبا همه گروه های پاکستانی با مداخله کشورشان در بحران یمن مخالفت کردند.

غلام احمد بیلور نماینده معارض در پارلمان پاکستان در این باره گفت: اگر در یمن مداخله کنیم، بار دیگر در کشورمان آتش به پا خواهد خاست. از این گذشته، ارتش ما ارتش اجاره ای نیست.

بسیاری گمان آن را نداشتند که پاکستان به این وضوح آب پاکی را روی دست شریک عربستانی خود بریزد اما مصر از ابتدای تجاوز جدید نظامی عربستان به یمن اعلام کرد که در کنار عربستان خواهد بود هرچند گزارش ها، اطلاعات ضد و نقیضی را از حضور یا عدم حضور نیروهای مصری در جنگ یمن می داد. حالا به نظر می رسد عربستان تلاش می کند با رایزنی های جدید، فرصت اشتراک نظر برخی کشورهای عربی درباره مخالفت با انصارالله یمن را غنیمت شمارد و چفت و بست های ائتلاف با کشورهایی مانند مصر را زیر پرچم خود محکم کند.

بیانیه روز سه شنبه دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام می کند که «قاهره و ریاض برای تشکیل کمیته ای در زمینه برگزاری رزمایش های بزرگ راهبردی توافق کرده اند."

این در حالی است که تحرکات جدید عربستانی ها چیزی فراتر از تلاش برای برگزاری یک رزمایش ساده در منطقه را نشان می دهد.

سی ان ان روز سه شنبه در خبری فوری اعلام کرد که شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی به همراه خالد بن علی الحمیدان و تعدادی از مسئولان امنیتی عربستانی وارد قاهره پایتخت مصر شده اند.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر نیز تنها به انتشار یک خبر کوتاه از سفر مقامات دفاعی و امنیتی عربستان به مصر اکتفا کرده و توضیحی درباره انگیزه های این سفر نداده است.

حضور یکباره مقامات بلندپایه امنیتی عربستانی در مصر اگر چه لزوما به معنای ماجراجویی جدی و جدید نیست اما از آن بوی کاهش تنش در منطقه نیز به مشام نمی رسد و به نظر می رسد ریاض روی شراکت و ائتلاف نظامی با مصر – کشوری که دارای یکی از مجهزترین ارتش های عربی است- حساب باز کرده است.

اما با ناکامی عربستان سعودی در رسیدن به اهداف خود در تجاوز علیه یمن، احتمال اغوای قاهره از سوی ریاض برای ورود جدی به جنگ یمن با استفاده از نیروی دریایی مصر از همیشه بیشتر است. سخن از خدمت متقابل مصر و عربستان است؛ سعودی ها به ارتش مصر و نیروهای آموزش دیده آن برای نبرد یمن نیاز دارند و مصری ها به دلارهای نفتی عربستان برای خروج از بحران اقتصادی. شاید علت تاکیدهای مکرر ژنرال عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر بر حضور کشورش در کنار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز همین باشد صرفنظر از اینکه مصر همواره حتی در بحرانی ترین شرایط سیاسی- اقتصادی و اجتماعی نیم نگاهی به احیای نقش تاریخی خود در رهبری جهان عرب داشته است.

با این حال همچنان این سوال بی پاسخ مانده است که آیا مصر وارد جنگ با یمن می شود؟

اهمیت این سوال زمانی مشخص تر می شود که مرور تاریخ روابط مصر و یمن تجربیات تلخ قاهره در مداخله هایی از این دست را آشکار می کند.

مصری ها ترس از تکرار تجربه قرن گذشته میلادی را دارند زمانی که قاهره در امور داخلی یمن و درگیری های داخلی آن دخالت کرد. مصری‌ها تحت رهبری جمال عبدالناصر با اعزام حدود ٦٠ هزار نیروی نظامی دولت زیدیه را ساقط کرده و دولت تحت حمایت خویش را در این کشور بر سر کار آوردند اما زمانی که در اوایل دهه شصت یمن را ترک کردند حدود 15هزار نفر از نیروی خود را از دست داده بودند و اینک گورستان بزرگی در یمن به آنان تعلق دارد.

همین مداخله و تمرکز قاهره در یمن سهم عمده ای را در شکست سال 1967 مقابل اسرائیل داشت.

آیا برخی سران عرب یک بار دیگر اشتباهات تاریخی خود را تکرار و در زمین اسرائیل بازی خواهند کرد؟

جواد ارشادی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها