نیشابور و شاهرود خواهرخوانده می‌شوند

گلباران مقبره عطار و خواهرخواندگی 2 شهر

در حالی امروز مقبره بزرگداشت عطار نیشابوری، عارف بلندآوازه کشورمان در شهر نیشابور گلباران می‌شود که در این آیین دو شهر نیشابور و شاهرود آیین خواهرخواندگی خود را برگزار می‌کنند و همچنین دکتر رضا اشرف‌زاده، عطارشناس بزرگ استان خراسان رضوی به‌عنوان نخستین شهروند افتخاری نیشابور معرفی خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۷۵۸۴
گلباران مقبره عطار و خواهرخواندگی 2 شهر

به گزارش جام‌جم، امروز 25 فروردین در تقویم رسمی کشورمان به نام عطار نیشابوری ثبت شده است؛ عارف بزرگی که تذکره‌الاولیاء و منطق‌الطیرش بسیاری را در سراسر جهان شیفته این بزرگمرد خردمند کرده است. امسال هم مانند سال‌های گذشته با همکاری نهادهای فرهنگی استان خراسان رضوی، شهر نیشابور و همچنین عطاردوستان ویژه‌برنامه‌هایی برای بزرگداشت این عارف بزرگ در حال برگزاری است. عصر روز گذشته شاعران و اهالی موسیقی راهی نیشابور شدند و در جوار مقبره عطار به شعرخوانی و اجرای موسیقی پرداختند.

وحید تاج، خواننده موسیقی ایرانی و آرش کامور، آهنگساز و نوازنده اهل نیشابور با گروه موسیقی «سروشان» به اجرای موسیقی پرداخته و جایگاه عطار را گرامی داشتند. از صبح امروز هم استادان برجسته دانشگاه، مسئولان استانی و جمعی از هنرمندان در محل فرهنگسرای سیمرغ شهر نیشابور گردهم آمدند و به سخنرانی و ارائه مقالاتی درباره عطار پرداختند.

غلامحسین علیپور مدیر اجرایی و سرپرست دبیرخانه ستاد انجمن آثار و مفاخر استان خراسان رضوی درباره این آیین می‌گوید: از صبح امروز ویژه‌برنامه «آفتاب صبح نیشابور» در فرهنگسرای سیمرغ آغاز شده و عطارپژوهان، شاعران و مسئولان استانی گردهم آمده‌اند. در این برنامه علاوه بر اجرای موسیقی مقالاتی هم ارائه خواهد شد.

او می‌افزاید: پس از اعلام فراخوان مقالات، 20 مقاله به‌دست ما رسید که از میان آنها پنج مقاله برای ارائه انتخاب شد. این استادان امروز مقاله‌هایشان را ارائه می‌کنند، یکی از این استادان دکتر رضا اشرف‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و عطارشناس مطرح است که به ارائه مقاله می‌پردازند. ضمن این‌که ایشان به پاس سال‌ها فعالیت در عرصه عطارشناسی و تالیف کتاب‌های متعدد در این عرصه به‌عنوان نخستین شهروند افتخاری نیشابور معرفی خواهند شد.

علیپور ادامه می‌دهد: امروز بعدازظهر آیین خواهرخواندگی دو شهر هم برگزار خواهد شد. در این آیین شاهرود و نیشابور به واسطه داشتن مولفه‌های فرهنگی مشترک و همچنین ریشه‌های عرفانی خواهرخوانده می‌شوند. همان‌طور که می‌دانیم شاهرود عارفان بزرگی چون بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی را داشته و از این نظر با شهر نیشابور پیوند و نزدیکی فرهنگی دارد.

به گفته او، در پایان برنامه‌های این روز، مقبره عطار نیشابوری با حضور دوستداران این عارف بزرگ گلباران خواهد شد.

سرپرست دبیرخانه ستاد انجمن آثار و مفاخر استان خراسان رضوی می‌افزاید: مردم نیشابور ارادت قلبی ویژه‌ای به عطار دارند و هر سال حداقل 2000 نفر در این مراسم شرکت می‌کنند.او در پایان می‌گوید: البته ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت عطار در این مرحله پایان نمی‌یابد و صبح فردا هم هنرمندان نقاش و خوشنویس در محوطه مقبره عطار نیشابوری گردهم می‌آیند و حول محور آثار عطار و با محوریت بر منظومه منطق‌الطیر به خلق اثر هنری می‌پردازند.

زینب مرتضایی‌فرد ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها