در این فیلم بیننده شاهد منظر زیبا و جاذبه‌های گردشگری استان خراسان شمالی خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۶۵۹۳
نگاهی به زیبایی‌های خراسان شمالی + فیلم

استان خراسان شمالی در مسیر جاده اصلی تهران- مشهد قرار دارد و سالانه حداقل یک سوم زائران حرم مطهر امام رضا(ع) از غرب تا شرق این استان از شهرستان های جاجرم، مانه و سملقان، بجنورد، شیروان و فاروج می گذرند. شهرستان اسفراین نیز در جنوب استان قرار دارد.
خراسان شمالی علاوه بر همسایگی با استانهای گلستان، سمنان و خراسان رضوی، همچنین دارای 270 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است.
بیش از 606 اثر تاریخی و محوطه باستانی در استان شناخته شده است که از جمله آنها می‌توان به قلعه جلال الدین جاجرم ، تپه ارگ ( تپه نادری ) شیروان ، شهر بلقیس در اسفراین ، آئینه خانه و عمارت مفخم در بجنورد ، آتشکده اسپاخوی مانه و سملقان ، مقبره بابا و بی بی در فاروج و... اشاره کرد.
اماکن مقدس : بقعه سلطان سید عباس ( معصوم زاده ) در بجنورد ، خواجه علی ابن مهزیار در جاجرم ، امامزاده حمزه رضا شیروان ، امامزاده دلاور آشخانه ، امامزاده سلطان جعفر در روستای سیاه دست فاروج ، امامزاده احمدبن موسی در اسفراین و از جمله زیارتگاهها و اماکن مقدسه استان هستند.
خراسان شمالی با داشتن پتانسیلهایی از قبیل : موقعیت جغرافیایی مناسب ، وجود قومیت‌های مختلف ، تمدن کهن ، غنای فرهنگی و منابع طبیعی موقعیت ویژه ای را در جذب گردشگر دارد . قرار گیری این استان در مسیر زائران امام رضا (ع) که از جاده کناره دریای خزر عبور و مرور می‌کنند ، موقعیت ویژه ای ایجاد کرده که در صورت برنامه ریزی و مدیریت صحیح می‌توان چشم انداز روشنی در این زمینه ترسیم کرد.
عبور میلیونها مسافر از جاده آسیایی عامل مهمی بوده که شهری چون فاروج پس از انقلاب بتواند در سایه ارائه آجیل و تنقلات در کشور منحصر به فرد و ممتاز باشد .
جنگلهای انبوه و حفاظت شده قورخود در شهرستان مانه و سملقان ، پارک ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین ، منطقه حفاظت شده گلیل سرانی شیروان و پناهگاه حیات وحش میاندشت در جاجرم از مناطق دیدنی استان است.
مناطق کوهستانی : دره های سرسبز ، رودهای پرآب ، دریاچه پشت سدها ، آبشارهای فراوان چون ایزی ، حمید بیار ، اوغاز کهنه ، اسطرخی و دره هایی چون بازخانه ، درکش ، هاور ، روئین ، گلیان ، زوارم ، استاد ، خسرویه ،پارک جنگلی گوئینیک ، غارهایی چون بیدک ، گسک ، درق ، پوستین دوز ، گنج کوه و بخش کوچکی از صدها جاذبه مناطق کوهستانی استان است.
این مناطق برای ورزشهای زمستانی و کوهنوردی ، صخره نوردی و نیز بسیار مناسب است.
آبهای معدنی : این آبها به دلیل املاح و خاصیت درمانی می‌توانند بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان به حساب آید . از جمله می‌توان به آب معدنی ایوب پیغمبر در گیفان ، آب معدنی بش قارداش در بجنورد ، مختومی در شیروان ، مهمانک در مانه و سملقان و حاج سست در اسفراین اشاره کرد .
موزه مردم شناسی شهر بجنورد و موزه حیات وحش رباط قره بیل ( جاجرم ) از موزه‌های موجود استان هستند .
انجام مسابقات ورزشی در استان خراسان شمالی از سابقه تاریخی زیادی برخوردار است که می‌توان به کشتی چوخه اشاره کرد. این ورزش در استان از قدمتی 2500 ساله برخوردار است و علاوه بر این وجود اسبهای اصیل ترکمن زمینه ورزش اسب دوانی را فراهم ساخته است.

منبع: جام‌جم آنلاین و مهر

تدوین : جواد ودودزاده/جام‌جم نما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها